Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?

Anbefalte innlegg

Sannheten er jo faktisk at tro i seg selv er en bra ting. Tro kan gjøre mye mye mer enn det vi tror. En tro kan helbrede et menneske uten tvil!

It's all the power of the human mind! En kompis av meg fikk angst og psykose plutselig da han så på en Alien-film. Han fikk vondt i magen og begynte å se at det var noe som beveget seg der nede. Han fikk selvfølgelig super-panikk angst og har aldri vært den samme siden. Nå er han pillenarkoman og greier seg ikke uten nervedempende piller.

Men det var hans eget hode som så for seg dette og som kanskje fikk musklere i magen til å spenne seg eller noe.

Det finnes også mange som har helbredet sin egen sinnsykdom ved hjelp av å tenke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sannheten er jo faktisk at tro i seg selv er en bra ting. Tro kan gjøre mye mye mer enn det vi tror. En tro kan helbrede et menneske uten tvil!

Jepp, jeg er helt enig, og har sagt det flere ganger i denne tråden. Placebo-effekten må ikke undervurderes. Den kan faktisk gjøre "mirakler". Men det spiller egentlig ingen rolle hvilken relgion eller hva man tror på, bare man tror sterkt så kan det hjelpe kroppen og psyken.

Lenke til kommentar

Det er akkurat det som er greia. Bra sagt Simen1! :)

Derfor er det faktisk sunt å tro på et eller annet. Hva det er er kanskje ikke så viktig, bare det betyr noe spesielt for deg som person.

Selv hadde jeg når jeg gikk VK1 en "åpenbaring" om du vil kalle det det. Det var det rareste jeg hadde opplevd fordi jeg liker å realistisk på ting og har alltid gjort det. Men etter at jeg begynte å lese i en bok om Østens filosofi så gjorde det at jeg forstod enkelte ting og enkelte metaforer som bare forklarte mine indre tanker så bra. Jeg fikk på en måte bedre innsikt i meg selv og hvordan jeg fungerer.

Og dette var jeg seriøst høy på i ihvertfall en uke i strekk! Naturlig høy! Det var en åpenbaring og nå forstår jeg jo at jeg bare ble overrasket over at jeg forstod disse tingene jeg alltid hadde tenkt på og at hjernen min sendte masse god dopamin for å holde meg gående. Og fordi jeg fikk dopamin fikk jeg også en følelse av at "dette er bra for meg! Dette er bra for min overlevelse!" og dermed fortsatte jeg med det.

Men i dag ser jeg bare realistisk på alt egentlig. Det er bedre å stole med på vitenskapen enn på en tro uansett, fordi vitenskapen forholder seg til klare fakta og ikke antagelser. Men det var som sagt en merkelig opplevelse og ikke noe jeg kommer til å glemme.

Lenke til kommentar
Jeg spurte når ALLE kristne ble amisher, ALLE kristne fordømmer ikke andre eller er dogmatiske...

Nei, men de fleste gjør det.

Vis meg tall som viser at "de fleste" gjør det...

jeg kjenner kristne fra flere forskjellige menigheter og ikke mange av dem lar troen påvirke meninger om andre mennesker

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

jeg skal si min mening om kristne DE ER GALE

jeg deler overhodet ikke deres tro men historisk sett så har jo noe i bibelen skjedd men ikke på den måten

pleide å gå på en slik kristen klubb en gang og der var lederen en prest i baptisk kirka

og han fortalte den vanlige historien han pleier hver uke(forskjellig hver gang)

en gang var det om en som hadde så vondt i nakken og legen kunne ikke finne ut av hva det skyldes så tok han hånda si å la den på nakken til personen og ropte

DEMONER GÅ VEKK I DEN HELLIGES GUDS NAVN i en sånn måte som prestene i exorsisten gjør

da ble han tydeligvis kurert og han ble omvendt til kristen

skulle sett å mange der som ikke klarte å holde maska;P

det er patetisk i mine øyne

også dette med at noen kristne prester sier direkte ut

VIS DU IKKE TROR PÅ GUD SÅ BRENNER DU I HELHVETE med like sterke ord

herregud tenker jeg bare

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
jeg skal si min mening om kristne DE ER GALE

jeg deler overhodet ikke deres tro men historisk sett så har jo noe i bibelen skjedd men ikke på den måten

pleide å gå på en slik kristen klubb en gang og der var lederen en prest i baptisk kirka

og han fortalte den vanlige historien han pleier hver uke(forskjellig hver gang)

en gang var det om en som hadde så vondt i nakken og legen kunne ikke finne ut av hva det skyldes så tok han hånda si å la den på nakken til personen og ropte

DEMONER GÅ VEKK I DEN HELLIGES GUDS NAVN i en sånn måte som prestene i exorsisten gjør

da ble han tydeligvis kurert og han ble omvendt til kristen

skulle sett å mange der som ikke klarte å holde maska;P

det er patetisk i mine øyne

også dette med at noen kristne prester sier direkte ut

VIS DU IKKE TROR PÅ GUD SÅ BRENNER DU I HELHVETE med like sterke ord

herregud tenker jeg bare

Sånne ting som det du beskriver der blir litt ille...

Men jeg er også i kristen klubb, men det er KFUK-KFUM som er tilknyttet statskirka...

Der opplever jeg ikke noe sånn..

(utenom noen som også er i Frikirka som vil ha lovsang)

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar
Eg veit ikkje kva rutiner dei har i skottland, men eg ser på det som svært kritisk vist ein berre kan offentligjøre pasient informasjon på den måtten.

har noe med at det er den aktuelle personen selv som var med på tv-intervjuet..

Benny er jo avslørt som en bløffmaker for lenge siden.

Sikkert.. Men det forklarer ikke undrer og mirakler som skjer rundt den mannen.

Og at røyken fra vulkanen rett og slett førte nedover mot Israel osv og som tok med seg et midlertidig uvær som sikkert lagde noen mønster og som sikkert gjorde slik at vannet bevegde seg.

Ikke for å være frekk, men det må være den tåpeligste teorien jeg har hørt noen gang.

Egil Svartdal & Co.

Vet ikke hvem du se på som Co, men Egil er ingen fordømmende type, tvers igjennom god-kar..

Men jeg er også i kristen klubb, men det er KFUK-KFUM som er tilknyttet statskirka...

Om du opplever slike ting der du er, har ingenting med om du kommer fra statkirka eller Frikirka å gjøre, finner mange typer kristne i alle typer menigheter. Noen som tror på en levende Gud, noen som tror på en Gud som ikke gjør store ting på jorda.. eller som tror på det, men som aldri kunne tenkt tanken å sørge for at det blir gjort i sitt eget miljø.

Lenke til kommentar

Om du opplever slike ting der du er, har ingenting med om du kommer fra statkirka eller Frikirka å gjøre, finner mange typer kristne i alle typer menigheter. Noen som tror på en levende Gud, noen som tror på en Gud som ikke gjør store ting på jorda.. eller som tror på det, men som aldri kunne tenkt tanken å sørge for at det blir gjort i sitt eget miljø.

Jeg har vært i forskjellige kristne samlinger og miljøet har VELDIG MYE å si for hvordan menneskene er der!!

Ikke noe vits å si noe imot engang!!

Lenke til kommentar

Joda. Det er ikke verifisert ett eneste mirakel. Gang på gang skryter han, men når man sjekker nærmere så viser det seg at det er løgn.

Lenke til kommentar

Det virker ikke som du tar hintet: Fyren er avslørt som bløffmaker (!) Bløff = Juks, bedrag og lureri.

Bare for å ta noe tilsvarende: Lederene i T5PC ble også avslørt som bløffmakere, juksere, svindlere og lurendreiere. Men de hadde også "mirakler" rundt seg. Folk som fikk luksusferier til dubai, og fete biler. Hvordan forklarer du disse miraklene? Mener du at dette er så sterke beviser at du fortsatt ville trodd på T5PC-opplegget?

Ser du likheten mellom det du sier om Benny Hinn og T5PC?

Lenke til kommentar
Bare for å ta noe tilsvarende: Lederene i T5PC ble også avslørt som bløffmakere, juksere, svindlere og lurendreiere. Men de hadde også "mirakler" rundt seg. Folk som fikk luksusferier til dubai, og fete biler. Hvordan forklarer du disse miraklene? Mener du at dette er så sterke beviser at du fortsatt ville trodd på T5PC-opplegget?

Ser du likheten mellom det du sier om Benny Hinn og T5PC?

Eneste likheten jeg kan se mellom T5PC og kristendomen, er at møtene til T5PC begynner å ligne mer og mer på relgiøse møter. Møtelederen står og snakker om pengene som om det skulle være noe hellig, noe alle kan delta i og som bare fører godt med seg. De har laget en pengemaskin. Ser man video fra slike møter og sammenlikner de med amerikanske frelseselmøter så ser man en veldig klar likhet.

Hva er så skummelt med dette? Jo, pengene blir behandlet som religion. Lederene for organisasjonen blir Guder. De har makten til å gjøre hva de vil med folk og folk gjør hva enn de sier til dem. De kan selv bestemme lover og regler ved at folk rett og slett får penger de "stjeler" av andre.

Slik er det ikke snakk om i f.eks kristendomen. Der er det snakk om en felles Gud som kun gir, og ikke tar. Det blir litt for mye for oss mennesker. Vi er vant til å måtte stjele for å få noe gratis...

Det er vel den eneste likheten jeg ser... og den er skremmende.

Lenke til kommentar

Det var egentlig ikke det jeg ville frem til med innlegget mitt, men det er et poeng det også. Bare for å forklare hvor jeg ville med innlegget: Både T5PC og Benny Hinn har tilhengere selv om begge har blitt avslørt som bløffmakere. Det er litt skummelt å se at enkelte lar seg mislede til å tro på slike til tross for at de har blitt avslørt. (Jepp, jeg hinter til personer her i tråden)

Men ja, det er skummelt det med den organiserte missledinga av folk, uansett hva det gjelder. Det er utrolig mange naive og lettlurte mennesker i verden. Som einstein sa det: "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and im not to sure about the former". Folk lar seg lure så lenge noen prøver. "mirakler" og "bli rik i en fei" og folk måper uten å tenke kritisk. Akkurat som T5PC-tilhengere. Selv om de har blitt fortalt at bløffmakerene er avslørt så vil de så gjerne tro at de sluker agnet likevel. De lever i sin egen verden og orker ikke tenke sunn fornuft: kritisk.

Edit: For å ta kristendommens motstykke til disse lettlurte og rundmanipulerte T5PC-folka: Bare se på menigheten i Knutby. Mange av de tror fortsatt på Helge Fossmo.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Man kan alltid finne skrekk eksempler bare man graver dypt nok, selv om saken om Helge Fossmo er veldig kjent.

Problemet med kristendomen i dag er at folk dømmer den ut i fra menneskers gjerninger, ikke for dens verdier...

Ang. det med at man kun hører om slike mirakeler og slikt i kristene aviser har nok flere grunner enn at kristen aviser gjerne vil fremheve kristendomen.(Selv om det også nok er tillfelle i stor grad) Det kommer nok også av at de allmenne media kanalene og avisene tar avstand fra slike ting ingen kan forklare hvorfor har skjedd.

Alle vet at det finnes noe der ute som kalles gjenferd eller spøkelser(bare spør bestemor eller oldemor), men hører vi noe om det i media? nææ... det kan ikke forklares, pluss at folk ikke vil være helt ved at det finnes. Derfor så legger media lokk på det, og utelater det :)

Religion og mirakeler er også slike ting. Jeg, og sikkert en hel haug andre religiøse folk, vet at det finnes mirakeler, det finnes en Gud. Problemet er at flertallet vet ikke det. Derfor kan man ikke snakke så høyt om det.

BTW, alle husker vel "Åndenes makt" som gikk på TVNorge? Der er det jo til og med filmet bevis på at noe unaturlig og uforklarlig skjedde under opptak, men hørte vi noe om det i media før man så det i selve programmet? næ.... Kan ikke forklares, ergo det eksisterer ikke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...