Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?

Anbefalte innlegg

"Forskjellige nettsteder, der noen har lekt seg litt" er noe jeg tviler på forfatterne av såpass seriøse steder ser blidt på. Det er seriøse kilder, og jeg har selv vist hvor du kan finne flere av dem.

Det står ikke at "For å være en god kristen skal du ikke ha andre guder enn meg, ikke vanære guds navn, ikke stjele osv." men det er utelatt" For å være en god kristen". Kristendommen handler om syndforlatelse og tilgivelse, og alt som trengs for å komme til himmelen er å tro + be om tilgivelse (gjelder hvertfall i den protestantiske kirke. Katolikkene krever gode gjerninger, botsøvelser, kjøp av plass i himmelen osv.).

En som tror på Jesus (som Messias) er en kristen, mens en som følger de ti bud (hvertfall de seks siste) er en god person atpåtil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri på pekt at jeg tror men ikke vet. jeg sier at jeg tror Jesus

levde. og han var en god person. men etter hvert har disse historiene blitt utrolig overdrevet. og han har vært fall ingen Forbinelser med "gud"!

Ja, jeg misforstod deg litt, og trodde du mente det på en annen måte. At Jesus levde er mer eller mindre sikkert, men om han var Messias eller ikke er det kristendommen handler om. I den saken ser det ut til at du og jeg er enige :)

Lenke til kommentar
Det står ikke at "For å være en god kristen skal du ikke ha andre guder enn meg, ikke vanære guds navn, ikke stjele osv." men det er utelatt" For å være en god kristen". Kristendommen handler om syndforlatelse og tilgivelse, og alt som trengs for å komme til himmelen er å tro + be om tilgivelse (gjelder hvertfall i den protestantiske kirke. Katolikkene krever gode gjerninger, botsøvelser, kjøp av plass i himmelen osv.).

En som tror på Jesus (som Messias) er en kristen, mens en som følger de ti bud (hvertfall de seks siste) er en god person atpåtil.

I Luthersk Protestantisk kirke er alt sammen noe som må oppfylles for å være kristen

Lenke til kommentar
Jeg tror det er svært få som ikke har opplevd kristendommen på kroppen og vet mye om den.

Jeg tror det er tilnærmet 5% eller mindre som virkelig har opplevd hva kristendommen handler om, eller for å si det på en annen måte, hva det vil si å være en levende/brennende kristen. Og nå snakker jeg om Norge.

Matrox suger på spillytelse, de er riktignok bra på 2D og flerskjermoppsett.

Kristne suger ofte i vitenskap, de er riktignok ofte flinke til å synge i kor og preike moral.

genial! *hilsen en som er kristen og synger(gitt opp kor da men)*

1. Eg har aldri sett nokon som har blitt helbredet.

Jeg har sett mange..

2. Eg har aldri sett noko grunndig dokumentasjon på nokon som har blitt helbredet (då helst fra ein litt objektiv kilde).

Hørt mange historier om folk som går til lege med sykdommer som legene mener ikke kan helbredes.. Så går de for eksempel på et "helbredelsesmøte" og blir helbredet.. Går tilbake til legen, og legen skjønner ingenting. Og sier at dette egentlig var umulig. Da vil det stå i journalen til denne passienten.. I utlandet kommer slike historier til tider ut i media, i Norge vil det aldri skje, Norsk presse = Kjipe folk.

hvis du tror hart nok, kan det utroligste skje!

Man hører også om tilfeller om personer som absolutt ikke har tro på helbredelse, men så skjer det dem alikevel.

Det er slik myter oppstår. Det er aldri noen man kjenner direkte, men noen som kjenner noen.

Hvis man sier at det er folk man personlig har bedt for da? eller med egne øyne ser at blir helbredet?

Lenke til kommentar
Hørt mange historier om folk som går til lege med sykdommer som legene mener ikke kan helbredes.. Så går de for eksempel på et "helbredelsesmøte" og blir helbredet.. Går tilbake til legen, og legen skjønner ingenting. Og sier at dette egentlig var umulig. Da vil det stå i journalen til denne passienten.. I utlandet kommer slike historier til tider ut i media, i Norge vil det aldri skje, Norsk presse = Kjipe folk.

Tipper du har sett dette på tv. Umulig får deg å vite hvor sant dette er da.

Lenke til kommentar

Du har ikkje peiling på kva som står i journalen til desse folka etter som dette er personlig informasjon som du ikkje har noko med. Det er med god grunn at ein ikkje kan ofentligjøre journaler i hytt og pine.

Eg har høyrt historier om trollmen i afrika som og har klart og helbrede folk. Betyr det at det finst ånder i trær osv?

Lenke til kommentar

Du har ikkje peiling på kva som står i journalen til desse folka etter som dette er personlig informasjon som du ikkje har noko med. Det er med god grunn at ein ikkje kan ofentligjøre journaler i hytt og pine.

Eg har høyrt historier om trollmen i afrika som og har klart og helbrede folk. Betyr det at det finst ånder i trær osv?

JA?! Det finnes rosa elefanter, bare så du vet det.

Og de dreper mange tusen!

Lenke til kommentar

Tipper du har sett dette på tv. Umulig får deg å vite hvor sant dette er da.

Personen jeg tenkte mest på.. som jeg har mest relasjon til er faren til en kamerat av meg.. hadde opperert inn noen et eller annet pinner for å utvide noen blodårer nær hjertet eller no.. Han var i skottland på møte med Benny Hinn.(eller hva han heter). Etter møtet dro han til legen fordi han følte seg så sprek.. tidligere hadde han ikke kunnet gå opp en trapp uten å bli alvorlig anpusten.. Legen fant ikke igjen de pinnene som hadde utvidet blodårene hans, de var sporløst forsvinnet.. han dro tilbake til Norge for å løpe opp og ned trapper... jeg snakket med denne mannen personlig.. han kom på nærmest samtlige Skottske tv-kanaler.

Lenke til kommentar

Nope.. ikke nødvendigvis. Men det finnes onde ånder rundt omkring oss, som er av djevelen/satan, kall han hva dere vil.. Jeg tror det er disse åndene som trollmennene "leker" med.. og BTW så blir også kristne sett på som trollmenn der nede.. disse "leker" naturligvis med Gud og ånden hans.. Men kan bli sett på som trollmenn forde.. Kanskje også dette som har lekket ut til Norge i enkelte tilfeller.. at de vi hører om som trollmenn egentlig er kristne?

Lenke til kommentar

Så snart det skjer noe unormalt positivt innen helse/medisin med en person eller to så får gud æren for "miraklet", og så snart en million eller to i Niger eller andre plasser får det unormalt negativt så er det "guds mening, og det er ikke meningen man skal forstå"? Akkurat som om det var best for disse millionene å sulte? "De er kanskje frelst likevel". Jeg skulle likt å sett deg si det ansikt til ansikt til de i Niger. Jeg tror ikke det hadde blitt særlig godt mottatt for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Personen jeg tenkte mest på.. som jeg har mest relasjon til er faren til en kamerat av meg.. hadde opperert inn noen et eller annet pinner for å utvide noen blodårer nær hjertet eller no.. Han var i skottland på møte med Benny Hinn.(eller hva han heter). Etter møtet dro han til legen fordi han følte seg så sprek.. tidligere hadde han ikke kunnet gå opp en trapp uten å bli alvorlig anpusten.. Legen fant ikke igjen de pinnene som hadde utvidet blodårene hans, de var sporløst forsvinnet.. han dro tilbake til Norge for å løpe opp og ned trapper... jeg snakket med denne mannen personlig.. han kom på nærmest samtlige Skottske tv-kanaler.

Eg veit ikkje kva rutiner dei har i skottland, men eg ser på det som svært kritisk vist ein berre kan offentligjøre pasient informasjon på den måtten.

Nope.. ikke nødvendigvis. Men det finnes onde ånder rundt omkring oss, som er av djevelen/satan, kall han hva dere vil.. Jeg tror det er disse åndene som trollmennene "leker" med.. og BTW så blir også kristne sett på som trollmenn der nede.. disse "leker" naturligvis med Gud og ånden hans.. Men kan bli sett på som trollmenn forde.. Kanskje også dette som har lekket ut til Norge i enkelte tilfeller.. at de vi hører om som trollmenn egentlig er kristne?

haha.. så eg skal kunne bruke satan til å gjøre mirakler for meg. Trur eg skal få meg ein ny hobby :p

Lenke til kommentar

jeg har ikke noe mot kristene, så lenge de ikke prøver å rekrutere meg, til en eller annen überreligiøssekt. det skjedde meg da jeg var på tur til nærmeste kjøpesenter på mandag. ble stoppet av to mormonere som begynte å preke om gud.

rart han ikke tok hintet om at jeg ikke ville snakke med dem da han spurte "har du noen gudetro?" og jeg svarte hardt "overhode ikke!"

Lenke til kommentar

Jesus tror jeg også har eksistert, men han var sikkert bare en raddis som spredte tro. Ikke mer enn det. Om dere har sett South Park så har de en fin forklaring på hvordan Jesus greide å gjøre vann om til vin.

"-Ok, now i'm gonna turn water into wine! Now, turn around. Turn around. *crowd turns around* Jesus pours wine into the water containers - Tadda! Wine!

Wow! Truly a miracle!" :wee:

Jeg tror de har et lite poeng der! South Park gjengen setter jo alt på spissen da, men uansett så er poenget der. I denne tiden var jo alt og alle religiøse og trodde enhver ting var et mirakel. Og dermed støttet sin egen tro enda mer og enda mer.

Så det som står i Bibelen må jo tas med en klype salt. Alt er overdrevet i årenes løp med oversettelse og oversetternes egen tro på hva som skjedde.

Jeg husker jeg så et program om dette med Bibelen også og hva som faktisk skjedde osv med Moses. Dette med at han delte havet i to var visstnok bare en ren overdrivelse. Egentlig var det ikke et hav de krysset, men en elv eller et område med vann. Ikke store greiene. Og i Bibelen står det beskrevet at Moses gjorde himmelen grå og han lagde vannet om til en stor mur sånn at folket kunne krysse havet.

Men egentlig var visst dette gråe været rester etter det store vulkanutbruddet i Italia. Og at røyken fra vulkanen rett og slett førte nedover mot Israel osv og som tok med seg et midlertidig uvær som sikkert lagde noen mønster og som sikkert gjorde slik at vannet bevegde seg.

Om det isåfall var slik det var så sier jo det mye om at alt var overdrevet og folk lot sin egen tro gå over fornuften. Life Of Brian er ikke så alfor på jordet likevel! ;)

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

De fleste kristne ser jeg på som forvirrede junkier med en mentalitet fra middelalderen, som hele tiden må komme drassende med det aldeles kjedelige sorteboka.

Hvorfor sier jeg det?

Frelse og higet etter godfølelsen gjør tydeligvis mange ignoraante, ettersom de konsekvent benekter alt som kan sette troen i tvil. Ettersom de vet med stor sikkerhet at Jesus er en kjernekar, så gidder de ikke lese litt moderne teologi. Verst av alt er misjoneringen, men skjønner at det er bedre å se andres problemer enn sine egne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...