Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?

Anbefalte innlegg

Kristne personer er som oftest som folk flest. Har ei vennine som er kristen samtidig som eg har troffe på ein del andre som ikkje var fult så trivelige.

Når det er sakt så liker eg på ingen måtte religionen. Det å sette ein totaliter gud over seg sjølv er irasjonelt enten han eksisterer eller ikkje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig, helt ærlig, mener jeg at folk som på død og liv må ha "noe å tro på" og bestemme over livet dems, er svake mennesker. Sier ikke at alle kristne/religiøse er slikt, men når man velger å være religiøs, må man følge endel regler, slik at man ikke synder guden. Syns det blir for dumt rett og slett.

Som folk sikkert skjønner, er jeg ikke kristen/religiøs. Og jeg tror grunnen til at ting som religion dukket opp, er som følger(min private mening): Folk for mange år siden hadde det jo selvsagt ting ikke så enkelt som vi har det idag, dårlige mat resursser, tøffe årstider og slikt. De trengte ting for å holde motet oppe, og folk fortalte jo myter og historier og slikt. Det jeg tror, er at en slik historie har blitt fortalt så mange ganger at folk har begynt å tro på det, og følge innholdet av historien, og begynt å lage bøker (evt. hakket inn i steiner elns) som følger historia (bibelen, koreanen). Så har flere slike historier, myter, kall det hva du vil, utviklet seg iløpet av mange år, og blitt tatt så seriøst og blitt til det vi idag kaller religion.

Husker jeg satt å så på nyhetene romjula 1999 hvor vi fikk se slike "hyper-kristne" lagre masse mat i kjellern, og hamstre masse greier, fordi dem viste at når y2k kom, så var det dommedag og gud/jesus skulle stå opp og straffe verden for å være så umoralsk og ikke følge bibelen og gudene vite hva mer de sa(ah, the irony). Hadde litt lyst i ettertid å møte dem og spørre hva de som skjer nå? Ble dårlig med dommedag, såvidt jeg vet.

Se på apene, og sammenlign dem med oss mennesker.. Det er jo nesten helt åpentlyst av vi mennesker stammer fra en eller annen slags sort ape, og ikke fra Eva & Adam som ble satt i en hage av Gud, hvis man skulle følge bibelen sin versjon av hvordan mennesker kom til.

Liv på jorda har jo utvikla seg fra encella mikro organismer for flere millioner år siden, til oss mennesker idag, ifølge forskere/discovery channel :grin:

Men la oss si at gud og religion virkelig er fakta, alt som er sagt har skjedd. Hvorfor har ikke Gud/jesus kommet tilbake til jorda? Som det blir fortalt i bibelen, så døde jo jesus, og gjennopstod noen dager senere. Hvorfor ikke gjennoppstå nå, og fjerne envher tvil i alle ikke-kristne?

Usj, langt innlegg.. Håper jeg ikke kjeder folket.. :)

Kort oppsummering: Jeg tror alt av religion er eventyr, og religion er roten til det meste av ondt på jorda.

Lenke til kommentar
når man velger å være religiøs, må man følge endel regler, slik at man ikke synder guden. Syns det blir for dumt rett og slett.

Hmm, hvor har du hørt det hen?

For å bli kristen kreves det kun 1 ting, man må tro på Gud.... Ellers hva man gjør, er opp til en selv. Om man ber, om man leser bibele, om man går i kirken, om man følger de ti bud osv.

Til dere som tror på alt det som blir fortalt på Discovery. Tenk på den finaste dama dere veit om. I følge Discovery ble grunnlaget hennes skapt bare ved en tilfeldighet for mange milliarder år siden da to ting smallt sammen i verdensrommet og "tilfeldigvis" utviklet seg til henne.

I følge kristendomen så ble hun skapt til å være akkuratt den hun er, hun er ingen tilfeldighet eller et resultat av et stort smell. Alt er nøye planlagt.

Tenk litt over den. Ble du til ved en tilfeldighet?

Lenke til kommentar

jaja, gud skapte verden og mennesket på 7 dager. også kom det en slange som snakket og fikk overtale kvinnen til å spise det røde eplet, så ble gud sur og kastet dem ut av den hagen.... bla bla bla.....zzzZZzZz

tenk litt på det, ble mennesket skapt pga noen folk med livlig fantasi?

Lenke til kommentar
når man velger å være religiøs, må man følge endel regler, slik at man ikke synder guden. Syns det blir for dumt rett og slett.

Hmm, hvor har du hørt det hen?

For å bli kristen kreves det kun 1 ting, man må tro på Gud.... Ellers hva man gjør, er opp til en selv. Om man ber, om man leser bibele, om man går i kirken, om man følger de ti bud osv.

Til dere som tror på alt det som blir fortalt på Discovery. Tenk på den finaste dama dere veit om. I følge Discovery ble grunnlaget hennes skapt bare ved en tilfeldighet for mange milliarder år siden da to ting smallt sammen i verdensrommet og "tilfeldigvis" utviklet seg til henne.

I følge kristendomen så ble hun skapt til å være akkuratt den hun er, hun er ingen tilfeldighet eller et resultat av et stort smell. Alt er nøye planlagt.

Tenk litt over den. Ble du til ved en tilfeldighet?

Alt jeg kan om religion, har jeg lært/hørt/lest i KRL timer på barneskolen.

10 bud?

I mine ører, er det mye mer logiskt det jeg blir fortalt på discovery, som støttes av flere forskere, enn det som kristendommen sier.. Å sammenligne begge går ikke, da jeg ser på religion som ficton, og forskning som realitet..

Glem discovery, glem alt som er vitenskapelig og slikt..

Sammenlign en ape og et menneske, selv de mest blod-kristne må da se likheten, og tenke at muligheten for at vi stammer fra dem er ganske stor?

Nei, jeg er ikke helt tilfeldig. Jeg ble til ved gener som ble sent videre fra mine foreldre, og fra slekta deres bakover.

Men hvorfor har vi ikke hørt noe fra gud på de siste ~2k årene?

Ja, har hørt om såkalte "Mirakler" og folk som sier de snakker med dem, men det er enkelt tilfeller som verken kan bevises eller bekreftes.. Snakker om skikkelig bevis, komme ned til jorda igjen.. Må da være mulig, hvis bibelen er sann?

Grunnen til at jeg "velger å tro" på det dem sier, er at dem har harde bevis, benrester, og alt slikt..

Så vidt jeg vet, har religioner 0 bevis for at det de så inderlig tror på er sant, og gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg velger heller å ha tillit til Discovery med nylig produksjon/forskning enn mange tusen år gammel bok som stötter slaveri og er imot kvinnefrigjöring som antageligvis er skrevet uten noen form for forskning eller vitenskap. Discovery har grunnlag for dokumentarene/påstandene de fremlegger, det har ikke bibelen.

Bibelen er et klart bevis på sitatet: Hvis du forteller en stor lögn flere ganger, så kan folk begynne å tro på det Kristendommen finnes i dag på grunn av skremselspropaganda, tvangskristning og avstraffing. Krístendommen skal väre så nestekjärlig, men det har den aldri värt i praksis.

Lenke til kommentar

@ ThaAndre:

Du, blant mange andre, sier at menneskene stammer fra apene. Mener du at dette går imot troen på Gud? Hva om Gud grep inn og ga apene evnen til å utvikle seg til det vi kjenner som mennesket i dag...?

Hvorfor skulle ikke Gud komme ned på Jorden og bevise hans eksistens, det er jo så enkelt? Det er sant, men hvorfor skulle Gud adlyde menneskers ønske om noe så stort? Han er ikke noen robot som etterkommer et så stort ønske. Han er da tross alt gammel nok til å ta avgjørelser selv :p Men altså, dersom han nå viste seg på Jorden (hvilket ville blitt et ganske så fornøyelig syn), ville Gud blitt en sannhet, ikke noe vi tror på. Mao, troen er en "test" man må igjennom for å komme til himmelen. Når alt kommer til alt, er det selve troen til Gud som gjelder; ingenting annet.

Er Guds eksistens motbevist?

Ja, mange forskere og vitenskapsmenn går imot religion, og avfeier det som nonsense. Men det er faktisk en del vitenskapsmenn som faktisk støtter en tro på en skapende kraft i universet.

Antakeligvis kompliserte dette innlegget litt av hvert og vil føre til flere spørsmål. Jeg kan sannsynligvis ikke svare dere på alle spørsmålene dere kommer med; det får andre som er mer skikket enn meg stå for. Jeg har gitt mine betraktninger på enkelte ting, men det som i virkeligheten teller er om jeg tror eller ikke. Derfor er jeg ikke oppsatt på å undersøke og prøve å finne svar på alt.

Driid, presterte å lukke hele nettleseren første gang jeg skrev dette :(

Lenke til kommentar

Jonki! Du er vittig! :!: Motivene dine er jo gjennomsyret i hvert innlegg om religion.

Vet du at han ikke eksisterer? Vel, du har din tro, jeg respekterer det, selvfølgelig. Hva jeg derimot ikke kan respektere er dine usakelige svar på religionsspørsmål, men jeg er sikker på at du bare vil være litt morsom :) Og det er du jo :thumbup:

Men, Guds eksistens er ikke bevist og vil heller aldri bli det her på Jorden. Men hans eksistens er jo ikke motbevist heller. Vanskelig dette...... Det er en diffus karakter vi har med å gjøre.

Å lese noen av de religiøse betraktningene til Pascal kan være ålreit lesning.

Også Einstein mente at det måtte være en kraft i universet.

Lenke til kommentar
Jonki! Du er vittig! :!: Motivene dine er jo gjennomsyret i hvert innlegg om religion.

Vet du at han ikke eksisterer? Vel, du har din tro, jeg respekterer det, selvfølgelig. Hva jeg derimot ikke kan respektere er dine usakelige svar på religionsspørsmål, men jeg er sikker på at du bare vil være litt morsom :) Og det er du jo :thumbup:

Men, Guds eksistens er ikke bevist og vil heller aldri bli det her på Jorden. Men hans eksistens er jo ikke motbevist heller. Vanskelig dette...... Det er en diffus karakter vi har med å gjøre.

Å lese noen av de religiøse betraktningene til Pascal kan være ålreit lesning.

Også Einstein mente at det måtte være en kraft i universet.

jo takk for det :) jeg tar det som et kompliment, en latter forlenger livet :)

men tilbake til det jeg mener, hvorfor skal vi motbevise noe en _eventyrbok_ sier?

men siden vi skal motbevise det, så høres ut som at biblen er en fasit på all ting.

en av grunntinga med være religiøs, det er jo å tro ikke sant? så er det er ganske logisk å tro på gud ikke sant? gud har jo ikke vist noen form for eksistens heller. men har han vist en form for eksistens så man ikke en troer lengre ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...