Snillingen Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Men for å svare på det nys spørsmålet ditt: - Jorden ble skapt på 6 dager - Adam og Eva er alle mennerskers opphav - Jorda er 7000 år gammel - Jorda er sentrum i universet og solsystemet (det ble lenge hevdet av kristne, og folk som ikke trodde det var per definisjon vanntro) - Jorda er flat (dette ble også hevdet av kristne i lang tid) - Gud fikk æren for å skape syndefloden (det var et vulkanutbrudd) - Gud fikk æren for å å skape betlehemstjerna (det var en supernova) Ingen har sagt at han "skapte" betlehemsstjerna. Hvor står det i kristendomen at jorda er 7000 år gammel eller mindre? Det ble hevdet av rundt 90% prosent av befolkningen at jorda var flat, også at den var sentrum i solsystemet. Dette har ikke noe med religion å gjøre men du kan jo snakke med geografi læreren din. Hvordan vet folk at "syndefloden" ble skapt av et vulkanutbrudd når det eneste stedet syndfloden er omtalt er i Bibelen du er så for å motbevise. Du må nok lese litt mer før du snakker om syndefloden. Å påstå atden bare har dukket opp i Bibelen blir for drøyt. Endret 28. juli 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Hvordan vet folk at "syndefloden" ble skapt av et vulkanutbrudd når det eneste stedet syndfloden er omtalt er i Bibelen du er så for å motbevise. Og du er veldig for og bevise, for du sa akuratt nå at den eneste plassen denne syndefolden er omtalt er i bibelen. Det er ikke sikkert dette er sant! man skal ikke tro alt man leser! Endret 28. juli 2005 av mR_cRaZy Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 beklager den der. Trudde jeg hadde retta den. Noen som har en tekst som kan opplyse meg mer? sånn utenfor bibelen. Siden det finnes så mye stoff Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 beklager den der.Trudde jeg hadde retta den. Noen som har en tekst som kan opplyse meg mer? sånn utenfor bibelen. Siden det finnes så mye stoff Gilgamesj er en, men det finnes en om en annen person også som har nesten likt navn som Noa Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Så... hvis man ikke tror, så blir man ikke tilgitt. Og blir man ikke tilgitt så kommer man til helvete. Den setningen er faktisk en trussel for noe vi ikke kan bestemme over selv en gang.Hva har du å frykte siden du ikke tror på himmel og helvete? Du har tydeligvis ikke lest hele posten min. Men det finnes forskrudde personer som ikke tror, men som allikevel blir redde av personer som går rundt og skriker om at de som ikke tror kommer til helvete. Men nå er det stort sett bare forskrudde personer som mener at de som ikke tror ikke blir tilgitt også da. Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Så... hvis man ikke tror, så blir man ikke tilgitt. Og blir man ikke tilgitt så kommer man til helvete. Den setningen er faktisk en trussel for noe vi ikke kan bestemme over selv en gang.Hva har du å frykte siden du ikke tror på himmel og helvete? Du har tydeligvis ikke lest hele posten min. Men det finnes forskrudde personer som ikke tror, men som allikevel blir redde av personer som går rundt og skriker om at de som ikke tror kommer til helvete. Men nå er det stort sett bare forskrudde personer som mener at de som ikke tror ikke blir tilgitt også da. Men det betyr ikke at alle troende er forskrudde. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 skjønner ikke en dritt av kristendom!? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 skjønner ikke en dritt av kristendom!? Det gjør ikke mange kristne heller, har fått intrykk av mange at de har en attitude som tilsier at vi mennesker er så uintelligente at vi ikke burde prøve en gang, men bare følge(legge oss under) gud. (Og hva gud's vilje? Jo, det bestemmer de relegiøse lederene/teologer! ) Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Romerske arkiv har vist til fleire personer som på den tiden gikk rundt som sjølvutnemnt mesias. jaja.. det er greit.. og personer som løp bak og påstod at de gjorde mirakler. greit nok det asså.. men folket forstod nok at det ikke var sant når de aldri så noe.. Men denne Jesus må det ha vært noe spesielt ved i og med at han er den eneste av de som er nevnt i bibelen.. og dertil en god del ganger. Kun nemnt i nye testamentet og der er det kun evangeliene som viser direkte til han. Mateus evengeliet som er det første av alle evangeliene er og skrevet i år 80. Altså ei god tid etter Jesus død. Vist ein prøver å fine kilder til Jesu liv utenom evangelene så får du ei mykje vanskeligere oppgave. Lenke til kommentar
Bøtta Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Liker ikke helt kristne.. de er merklige.. Husker det kom bort to gamle kristne folk til meg og en kamerat og sa at vi ikke så frelst ut å at vi måtte ringe et nummer som de ga oss Fysj og fy Lenke til kommentar
Murty Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Liker ikke helt kristne.. de er merklige.. Husker det kom bort to gamle kristne folk til meg og en kamerat og sa at vi ikke så frelst ut å at vi måtte ringe et nummer som de ga oss Fysj og fy Nå finnes det en god del foreskjellige kristne mennesker der ute.. altså forskjellige fremgangsmåter og man har også ulike syn på enkelte ting. Ber deg om ikke å se på alle kristne som de to gamle damene. Greit at du ikke liker kristne.. men ikke la det basere seg KUN på to gamle damer.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Og da har undertegnede avsluttet krangelen mellom Afseth og Liquid Crystal, så slipper noen av dem å la den andre få siste ordet. Det var vel snillt? Back to topic, gents! Geir Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Du har tydeligvis ikke lest hele posten min. Men det finnes forskrudde personer som ikke tror, men som allikevel blir redde av personer som går rundt og skriker om at de som ikke tror kommer til helvete. Men nå er det stort sett bare forskrudde personer som mener at de som ikke tror ikke blir tilgitt også da. Men det betyr ikke at alle troende er forskrudde. *holde meg mer seriøs heretter... ting gikk litt av skaftet for å si det sånn. Beklager dette* Har ikke sagt eller ment at alle kristne er forskrudde. Det jeg prøver å få frem er at det både blant kristne og ikke-kristne dessverre finnes forskrudde personer. De forskrudde blant kristne skaper unødvendig frykt blant de forskrudde blant ikke-kristne eller hos de som ikke er sikre på om de tror eller ikke. Håper jeg gjorde meg mer klar nå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Edit: Fjernet et avsnitt om ting som nettopp har blitt ryddet opp i. Det var ikke meningen å rippe opp i dette. Liker ikke helt kristne.. de er merklige.. Husker det kom bort to gamle kristne folk til meg og en kamerat og sa at vi ikke så frelst ut å at vi måtte ringe et nummer som de ga oss Fysj og fy Slike lokalmisjonærer er heldigvis langt fra normen hos kristne, men det er litt skremmende å se likevel. Jeg møter også slike en gang i blandt. Sist var ei ivrig sikkert pensjonert dame som kom springende bort til meg i mai og skulle dytte på meg et eksemplar av "vakttårnet". Jeg ble litt paff, og dama var sikkert 70 år så jeg turte ikke å være spydig tilbake, men jeg tenkte på det resten av dagen. Det provoserte meg minst like mye som om det hadde vært en hindu, muslim, jøde, eller hva som helst annet. Hadde jeg møtt henne en gang til så skulle hun jammen fått hørt hva jeg mener om den slags misjonering. På en rolig men bestemt måte selvsagt, jeg har jo ikke tenkt å skremme gamle damer heller. Endret 28. juli 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Slike lokalmisjonærer er heldigvis langt fra normen hos kristne, men det er litt skremmende å se likevel. Jeg møter også slike en gang i blandt. Sist var ei ivrig sikkert pensjonert dame som kom springende bort til meg i mai og skulle dytte på meg et eksemplar av "vakttårnet". Jeg ble litt paff, og dama var sikkert 70 år så jeg turte ikke å være spydig tilbake, men jeg tenkte på det resten av dagen. Vakttårnet... Jehovas Vitner det vel? Fikk meg til å tenke på en situasjon for noen år siden. Jeg og en kristen venn av meg (gikk på samme folkehøyskole) hadde vært en tur i sentrum og var på vei hjem til skolen da vi ble stoppet av to Jehovas Vitner. Jeg tror vi sto og kranglet med de i tre kvarter jeg. Selv min kamerat som var kristen, og jeg som ikke-kristen, hadde nok skyts mot Jehovas Vitner til å stå og krangle med de i tre kvarter. Husker ikke så mye av det, men argumentene de kom med var syltynne, og de hadde store problemer med å forsvare religionen sin. Når jeg kom med hendelser som min familie hadde opplevd (min inngiftede tante fra Chile var med i denne sekten... er antakeligvis også), så var alt sammen "ekstreme tilfeller". Ja, de var ekstreme, men ikke uvanlige etter hva jeg har hørt om Jehovas Vitner i ettertid. Tenk på en mor som mister sin 6 måneder gamle datter, og får brev fra Jehovas Vitner om at det var fordi hun og barnet hadde syndet. Min mor opplevde dette. Tenk på en kvinne i 20-årene som nekter kontakt med sin far og mor fordi de bryter ut fra Jehovas Vitner. Hun flyttet, til ukjent adresse og ukjent telefonnummer, og brøt all kontakt med foreldrene. Noen min bestefar kjente, opplevde dette. Slik kunne jeg fortsatt. Jehovas Vitner må på ingen måte sammenlignes med vanlige kristne. Aktive Jehovas Vitner er hjernevaskede, fanatiske personer som pumper penger inn i et verdensomspennende nettverk som har én misjon... å gjøre de som startet sekten rikest mulig. Selv om jeg ikke er personlig kristen, ser jeg at kristendommen baserer seg på helt andre grunnverdier enn Jehovas Vitner. Hvis noen her er med i denne sekten, så vil jeg poengtere at det sikkert finnes bra folk blant Jehovas Vitner også, men min erfaring er udelt negativ. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Jepp, det var jehovas vitner. Jeg ser på de som en avart av kristendommen selv om veldig mange kristne ikke ikke vil vedkjenne seg dem og vice versa. Jeg hadde en klassekamerat og nabo som var med i en Jehovas Vitne-familie. I løpet av den vidregående skolen brøt han og storesøstera med Jehovas og dermed brøt familien kontakten med begge disse. Det er tragisk at religion kan splitte familier på den måten. I utgangspunktet burde det vært en lykkelig familie, men religionen ødelegger familier og folks hverdag og liv. Jeg hadde utrolig mye skyts etter den gangen, men nå har jeg glemt det meste. Trist at jeg har glemt så mye for slike relgioner gjør mer vondt enn godt for folk. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Blelitt nysgjerrig nå, har noen innlegg blitt fjernet? Ser ikke en voldsom krangel mellom Afseth og Liquid Crystal Har ikke så mye jeg skulle ha sagt om Jehovas Vitner siden jeg aldri har møtt på noen. Blir litt i meste laget sør du meg. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Blelitt nysgjerrig nå, har noen innlegg blitt fjernet? Ja. Og mer er det ikke å si om det. Geir Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Jeg hadde en klassekamerat og nabo som var med i en Jehovas Vitne-familie. I løpet av den vidregående skolen brøt han og storesøstera med Jehovas og dermed brøt familien kontakten med begge disse. Skjønner ikke hvordan troen på en Gud (Jehova) kan veie tyngre enn ens egne barn? Det er noe som er alvorlig feilkoblet i hodet på sånne folk, for vanlige mennesker setter sine barn fremfor alt annet. Kristendommen er veldig sunn i sånn måte. Mulig en mor, far eller en annen i slekta blir skuffet om et barn bryter ut av kristendommen, men man blir ikke sett på som død av den grunn. Min bestemor er veldig skuffet over at jeg ikke tror på noen Gud, men vi har ikke noe dårligere forhold av den grunn. Blelitt nysgjerrig nå, har noen innlegg blitt fjernet? Ser ikke en voldsom krangel mellom Afseth og Liquid Crystal Til mitt forsvar var det ikke noen alvorlig, voldsom og langtekkende krangel. Han kalte meg noe og jeg kalte han noe. Alt var over i løpet av kort tid. Nuff' said, og ingenting å rippe opp i. Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Jehovas Vitner. En gjeng delvis hjernevaskete og gudsfryktende personer som lar sektlederne styre livet sitt er min definisjon på dem. Stakkars mennesker. Vel, det er en grunn til at jeg avskyr selve sektkulturen til jehovas vitner. Blant annet har de prøvd å prakke på min familie et abonnement på "Vakttårnet" via telefon. Da ble jeg rett og slett rasende. Jeg spurte likegodt "Er den god som dopapir? Det har vi alltid bruk for her i huset!" Heh, vi har ikke hørt mye fra dem via telefon etter det. Så er det disse misjonærene som kommer og sprer dommedags- og syndepratet. Stakkars dresskledde unge jenter og gutter, fullstendig blottet for fri vilje og moral (Som er sannsynligvis bortvasket via sektlederen). Jeg har hatt dem på døra et par ganger. Den ene gangen var det to søte unge jenter som skulle absolutt fortelle oss om at jorda går under, men jeg var "bare interesert i å få nummeret deres" (Som jeg bare sa for å avskrekke dem fra å komme hit en gang til og avbryte lunsjen min) Den andre gangen var det to gamle folk som ville gi meg en leksjon om synding og tilgivelse. Jeg smelte igjen døra for utrykke min avsky. Jeg synes synd på de som er "vanlige" medlemmer i jehovas vitner. De må kravle opp fra hullet i jorda og se seg om. Mennesket har ikke fått fri vilje for ingenting Endret 29. juli 2005 av Tready Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå