Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har faktisk hørt akkurat det der før.. At Det er fler beviser for Jesus sin eksistens enn Cæsar.. eller hva han nå enn het.

Blablabla.. forsat er det ikkje komt eit eineste bevis for at Jesus har eksistert her.

Jeg driter i bevis for hans eksistens, det er det gudommelige jeg gjerne vil se fantastiske bevis på :roll:

Lenke til kommentar
Men når det gjelder kristendommen så er det utrolig mye som er direkte motbevist.

Når har kristendommen blitt motbevist?

Les setningen en gang til.. ser du feiltolkningen? (hvis det var meg du siktet til)

siktet til deg ja og jeg ser at jeg leste den litt feil, men det betyr ikke at jeg ikke an komme med et annet spørsmål.

Hva er det som har blitt motbevist?

Lenke til kommentar
siktet til deg ja og jeg ser at jeg leste den litt feil, men det betyr ikke at jeg ikke an komme med et annet spørsmål.

Du må gjerne stille et annet spørsmål, men du fikk det til å virke som om jeg hadde påstått at kristendommen som helthet var motbevist.

Men for å svare på det nys spørsmålet ditt:

- Jorden ble skapt på 6 dager

- Adam og Eva er alle mennerskers opphav

- Jorda er 7000 år gammel

- Jorda er sentrum i universet og solsystemet (det ble lenge hevdet av kristne, og folk som ikke trodde det var per definisjon vanntro)

- Jorda er flat (dette ble også hevdet av kristne i lang tid)

- Gud fikk æren for å skape syndefloden (det var et vulkanutbrudd)

- Gud fikk æren for å å skape betlehemstjerna (det var en supernova)

Med litt graving så dukker det nok opp langt mer også som ikke lar seg bortforklare med billedlige tolkninger av bibelen.

Lenke til kommentar
Kristne er ikke fullkomne men tilgitte

Eh... ja. Det beviser jo bare at kristne tror de er så mye bedre enn ikke-kristne, og kommer til himmelen. Igjen, vi kan ikke bare skru på en bryter og så bli kristne, for å bli tilgitt. Tro er ikke noe man velger, enten tror man eller så gjør man det ikke.

Så de som Gud velger at ikke skal tro (han er jo allmektig, så han bestemmer jo dette), de gidder han ikke å tilgi? Har hørt fra flere hold at Gud og Jesus tilgir alles synder uansett jeg, men det er jo så mange ulike meninger og tvetydninger i kristendommen at jeg burde visst bedre.

Så... hvis man ikke tror, så blir man ikke tilgitt. Og blir man ikke tilgitt så kommer man til helvete. Den setningen er faktisk en trussel for noe vi ikke kan bestemme over selv en gang. En trussel som for mange kanskje vil skape sterk frykt. Det er faktisk straffbart og kan føre til fengsel i seks år å komme med slike utsagn (nå vet jeg det var kortet til mormoren din og ikke du som kom med det, så jeg angriper ikke deg nå). Men igjen... er man ikke kristen og ikke tilgitt, så driter man i det, for man tror ikke på det allikevel.

Lenke til kommentar

Du må gjerne stille et annet spørsmål, men du fikk det til å virke som om jeg hadde påstått at kristendommen som helthet var motbevist.

Men for å svare på det nys spørsmålet ditt:

- Adam og Eva er alle mennerskers opphav

- Jorda er 7000 år gammel

- Jorda er sentrum i universet og solsystemet (det ble lenge hevdet av kristne, og folk som ikke trodde det var per definisjon vanntro)

- Jorda er flat (dette ble også hevdet av kristne i lang tid)

- Gud fikk æren for å skape syndefloden (det var et vulkanutbrudd)

- Gud fikk æren for å å skape betlehemstjerna (det var en supernova)

Med litt graving så dukker det nok opp langt mer også som ikke lar seg bortforklare med billedlige tolkninger av bibelen.

Tusen takk. Jeg skal ha KRL neste år og all info kan komme godt med, men du har bommet på noe.

"Jorda er flat" dette er en hardtlevende myte fra opplysningstiden og stammer fra en eller annen kjent filosof(husker ikke navnet, men han var fransk) som sa at man kan ikke tro på kristendommen(eller så var det kirken) for de trodde jo at jorda var flat.

Det var et vulkanutbrudd, det er ingen som har bevist, men mange forskere tror at det kan ha vært snakk om svartehavet og at middelhavet gravde frem en åpning mellom de to havene.(men siden man ikke vet når sundefloden var så blir det selvsagt bare spekulasjoner)

Når det gjelder betlehemstjerna så tror jeg enten at du har misforstått eller har nyere kilder enn meg for jeg har alltid lært at stjerna var Saturn og jupiter som sto ganske nært hverandre 7 år før Kristus (babylonerne drev med sånne stjerneting.)

For de som ikke viste det så er Saturn regnet som kongestjernen

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Det fins mye bevis på at Jesus har levd, faktis flere bevis enn Julius Cesar. og få motsier at Cesar levde.

Men det finnes ingen bevis for at Jesus var Guds sønn.

MMMMMMMMhm.

Det var masse folk på den tia som sprang rundt å sa de var Messia, mens andre sprang bak dem og påsto de lagde mirakler

og hvor har du det ifra?

Lenke til kommentar
Jeg driter i bevis for hans eksistens, det er det gudommelige jeg gjerne vil se fantastiske bevis på

Det må oppleves.. det finner du ikke på HW forumet. Stikk på møte med en såkalt "sekt".. Altså en kristen menighet der de tørr å høre på Gud og blir sett på som en sekt i og med at de gjør ting som ikke blir sett på som normalt blant de ikke-troende.

Jorden ble skapt på 6 billedlige dager. Masse i bibelen som er billedlig.. står blant annet at 1 dag er 1000 år mens 1000 år er en dag.. Altså 1 dag for gud kan være 1000 for oss, eller la oss si millioner for den saks skyld. altså.. ikke et motbevis..

Adam og Eva er alle mennerskers opphav

Og hva har motbevist det?

Jorda er 7000 år gammel

Er den det? det tror jeg ikke du tror noe på..

Jorda er sentrum i universet og solsystemet (det ble lenge hevdet av kristne, og folk som ikke trodde det var per definisjon vanntro)

Betyr ikke at det har noe med den generelle kristendommen å gjøre, selvom noen kristne påstod det.

Jorda er flat (dette ble også hevdet av kristne i lang tid)

Nå begynner det å bli tragisk her.

Gud fikk æren for å skape syndefloden (det var et vulkanutbrudd)

Jasså? var det et vulkanutbrudd? Jeg ble til ved at en motorsykkel kræsja med en elefant.. sånn? det tror du nok på? for nå fikk du skikkelige håndfaste beviser av meg.. gjorde du vel?

Det var et vulkanutbrudd, det er ingen som har bevist, men mange forskere tror at det kan ha vært snakk om svartehavet og at middelhavet gravde frem en åpning mellom de to havene.(men siden man ikke vet når sundefloden var så blir det selvsagt bare spekulasjoner)

En annen "teori":

Det som står i bibelen om dette er ganske så bokstavelig. Himmelens luker åpnet seg og vannet øste ned.. right? tenk dere at det var en hinne med vann rundt jordkloden før syndefloden. Før syndefloden står det i bibelen om folk som ble svært gamle, noe som er usansynlig og muligens umenneskelig. At de kan ha blitt litt eldre den gangen grunnet annen mat er greit.. men ikke 5-6 ganger så lange liv. Et annet klima grunnet denne vannhinnen kan sikkert ha gjort litt av hvert med levealderen. Etter syndefloden står det ikke om personer som blir så gamle.. (så vidt jeg vet).. Hvis dette er tilfelle kan det også forklare eventuelle feil i aldersforskning på benrester og lignenes, da forråtnelsesprosessen vil være en annen i et rått klima..

Greit.. dette var lite dokumentert.. men bare en teori, som jeg ville lufte litt.

Lenke til kommentar
Romerske arkiv har vist til fleire personer som på den tiden gikk rundt som sjølvutnemnt mesias.

jaja.. det er greit.. og personer som løp bak og påstod at de gjorde mirakler. greit nok det asså.. men folket forstod nok at det ikke var sant når de aldri så noe.. Men denne Jesus må det ha vært noe spesielt ved i og med at han er den eneste av de som er nevnt i bibelen.. og dertil en god del ganger.

Lenke til kommentar
Jeg driter i bevis for hans eksistens, det er det gudommelige jeg gjerne vil se fantastiske bevis på

Det må oppleves.. det finner du ikke på HW forumet. Stikk på møte med en såkalt "sekt".. Altså en kristen menighet der de tørr å høre på Gud og blir sett på som en sekt i og med at de gjør ting som ikke blir sett på som normalt blant de ikke-troende.

Haha, jeg har sett masse sekt folk. Bor faktisk i den byen hvor det finnes mest sekter, i hele Rogaland.

Om det er det som trengs for kontakt med gud, så gjør et hammerslag i hode samme nytten

Lenke til kommentar
Så... hvis man ikke tror, så blir man ikke tilgitt. Og blir man ikke tilgitt så kommer man til helvete. Den setningen er faktisk en trussel for noe vi ikke kan bestemme over selv en gang.
Hva har du å frykte siden du ikke tror på himmel og helvete?

Når det gjelder betlehemstjerna så tror jeg enten at du har misforstått eller har nyere kilder enn meg for jeg har alltid lært at stjerna var Saturn og jupiter som sto ganske nært hverandre 7 år før Kristus (babylonerne drev med sånne stjerneting.)

La oss si det er slik dere sier, men hvem tror dere sto bak disse naturfenomenene?

?? Det står da ikke noe i bibelen om at jorden er flat? Dessuten, hva har det å gjøre med kristendomen om noen få kristene for lenge siden trodde jorden var flat? Det gjorde vell alle en gang i tiden...

Til dere som sier at det å tro ikke er så enkelt. Helt enig! Jeg også sleit veldig med det. Tok meg over et år fra jeg ville tro til jeg trodde. Men det man kan gjøre er å oppsøke kristene samfunn. Eks en ungdomsgruppe eller no. Der kjenner man med en gang at det er en annen ånd en det er vanligvis. Man kan etterhvert se på disse menneskene som er frelst at det er noe annet, godt ved dem...

Var det jeg følte jeg ville komme med nå ;) må si jeg står ved mye av det murty sier her.

EDIT: la til noe ;)

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Haha, jeg har sett masse sekt folk. Bor faktisk i den byen hvor det finnes mest sekter, i hele Rogaland.

Om det er det som trengs for kontakt med gud, så gjør et hammerslag i hode samme nytten

nei det er ikke det som trengs.. masse måter å møte Gud på.. Alle møter han på forskjellige måter.. fordi vi mennesker er forskjellige.. om man har lyst på de store åndelige opplevelsene tror jeg ikke statskirken er det beste stedet å lete, var derfor jeg trekte inn de menighetene som ofte blir sett på som sekter utenifra.

Endret av Murty
Lenke til kommentar
Så... hvis man ikke tror, så blir man ikke tilgitt. Og blir man ikke tilgitt så kommer man til helvete. Den setningen er faktisk en trussel for noe vi ikke kan bestemme over selv en gang.
Hva har du å frykte siden du ikke tror på himmel og helvete?

La oss si det er slik dere sier, men hvem tror dere sto bak disse naturfenomenene?

?? Det står da ikke noe i bibelen om at jorden er flat? Dessuten, hva har det å gjøre med kristendomen om noen få kristene for lenge siden trodde jorden var flat? Det gjorde vell alle en gang i tiden...

Var det jeg følte jeg ville komme med nå ;) må si jeg står ved mye av det murty sier her.

Jeg har aldri sagt noe om hvem som står bak fenomenene så jeg skjønner ikke hvorfor du sakser mine innlegg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...