Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?

Anbefalte innlegg

Penger fantes det på jesus sin tid også. Det har ingenting med relgion å gjøre.

Ingenting med religion å gjøre?! :ohmy:

Det har masse med religion å gjøre!

Penger ødelegger religion!

penger er jo drivkraften bak makt.

Makt er drivkraften bak politikk.

politikk er som oftest grunnen til krig.

Og relgion er ikke noe som skaper død og fordervelse? Hahah.. :!:

Midtøsten :whistle:

NordIrland :whistle:

Tidligere Yoguslavia :whistle:

Invasjonen av det amerikanske kontinent :whistle:

Relgiøse kriger i mellomamerika før europeerne kom dit :whistle:

Det ble jammen pipekonsert her :p

Men for å ikke være helt uenig, makt er også årsak til kriger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maktkampen har nok forandret mange av virkemidlene siden den gangen. Blandt annet sender ikke de store lederene ut undersotter til å henge demonstrantledere på kors for å pine dem til døde.

Nei, de bare skyter dem rett ned isteden.

Fortell mer.. jeg synes trenden har vært mindre slike maktovergrep etter hvert som relgionene får mindre fotfeste. Jeg vil gjerne høre om siste bush fikk skutt noen demonstranter rett ned. (Siden det var han du tok opp eksemplet med)

Lenke til kommentar
Det har ingenting med relgion å gjøre. men jeg ser ikke helt hvordan du kan koble fysiske ting som penger (= kreditt på varer og tjenester) og tro. Dette begynner kanskje å dreie mer mot politikk enn det tråden handler om, så det er fint om vi prøver å vri det tilbake til emnet.
Det jeg mener er at nordmenn i dag driter i religion, og avskaffer det fordi vi har så mye penger, og ikke trenger denne religion dritten. Vi kan bare kjøpe oss det vi vill :) Vi driter i det som heter nestekjærlighet og omsorg, vi bare kjøper oss det.... ;)

Jeg ser ikke årsaksammenhengen som du prøver å beskrive. Begge er trender, men jeg ser ikke koblingen mellom dem. Forklar?

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at så lenge det går bra med seg selv her i verden, så pleier vi mennesker å drite i alt annet (en megastor generalisering på gang her nå :p ) Folk pleier ofte ikke å bry seg om religion før det er siste utvei. Først når de er i krisesituasjoner så tør de kontakte Gud. Når de holder på å miste noen, når de er redde, eller når sammfunnet ikke strekker til. Da pleier ofte folk å ty til religioner.

Og det syntes jeg er litt synn her i Norge. Vi har det så godt på olje pengene at vi kan drite i religion. Men hva med den dagen da det skjer noe? Hva med den dagen da vi plutselig oppdager at det faktisk er noe mer å tilbe enn bare penger?

Noe mer klarhet nå?

Lenke til kommentar
Folk pleier ofte ikke å bry seg om religion før det er siste utvei. Først når de er i krisesituasjoner så tar de til og lager seg en fantasi om at det finnes en gud.

Fixed.

Hva med den dagen da vi plutselig oppdager at det faktisk er noe mer å tilbe enn bare penger?

Det er omvendt, vi har etterhvert oppdaget at det faktisk ikke er noe utenomjordisk å tilbe.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Etter min mening her så syns jeg religion er helt greit så lenge de ikke begyner og plapre om det på døra og i telefonen og sånt, men jeg respekterer dems og deres religion :)

Vel jeg vil ikke helt påstå at vi i norge tilber våre penger så mye siden vi ikke bruker de omtrent, men fatter ditt poeng her.

Det med at folk ikke tør og ty til gud før man har det vondt på noen måte er vel at de ikke vet hva de driver med når de har de vondt :p

Endret av Omy
Lenke til kommentar
QUOTE (SimDaDim @ 23/07/2005 : 19:07)

Folk pleier ofte ikke å bry seg om religion før det er siste utvei. Først når de er i krisesituasjoner så tar de til og lager seg en fantasi om at det finnes en gud.

Den var litt usakelig syntes jeg..... Kanskje ikke gjøre det en gang til? Ikke i en diskusjon som denne? Ja, ser humoren, men nei.... det passet dårlig :(

Ble bedre nå som du endret på det ja :) men uansett, ikke quote i mitt navn når det ikke er jeg som har sagt det ;)

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
QUOTE (SimDaDim @ 23/07/2005 : 19:07)

Den var litt usakelig syntes jeg..... Kanskje ikke gjøre det en gang til? Ikke i en diskusjon som denne? Ja, ser humoren, men nei.... det passet dårlig :(

Det var både humoristisk og dønn seriøs. Vi ser at i de strøkene der livet er et levende helvete så tyr folk til relegion, dess mer forferdelig dess mer ekstrem. Hvorfor tror du det er så mye terrorisme fra midtøsten? Jo, på grunn av fattigdom! (folk sier til dem at gud vil belønne dem hvis de dreper vesten...)

Relegion er en krykke for de som frykter døden(evig liv), føler at verden er for meningsløs(vi livet ditt til gud). Ihvertfall de fleste av de organiserte relegionene. De mindre og mer individualistiske relegioner fokuserer jo som kjent ikke så mye på evig liv og sånt...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Relegion er en krykke for de som frykter døden(evig liv),
Vi skal alle dø en gang ;) Men vellferds sammfunnet fokuserer på å leve livet nå, drit i døden og drit i andre.... generalisert ihvertfall ;)

Er sant at religion kan missbrukes, det er nevnt mange ganger tidligere. Religion kan brukes til hjernevaskelse, terror og å ødelegge individer. Men jeg vil nå si at det er vitenskapen som gjør det meste av det mulig da.. ;) ihvertfall det med terror ;) Uten viten om hvordan lage bomber, (som det ihvertfall ikke står noe om i bibelen), så hadde vi nok sluppet mange skrekk scenarioer.

Hvorfor tror du det er så mye terrorisme fra midtøsten? Jo, på grunn av fattigdom!
Ja, og jeg syntes ikke det er det minste rart at de tyr til terror. Sist nå så vi jo at USA gikk til angrep på Irak, ganske uten grund. Og hvordan får disse "smålandene" gitt utrykk for hva de mener? De får ikke gjort det! Vesten overkjører totalt. Derfor tyr de til terror. Og de bruker da religionen for å bevise at det de gjør, er riktig.

Jeg ville nesten strekt det så langt som å si at i dems tanker, så er det faktisk riktig. Hva hadde du selv gjort om den eneste måten å få frem et viktig budskap på, var å spre frykt? De ser det som siste utvei, og jeg skjønner dem veldig godt. Men de klarer å kombinere terror og religion, som jeg syntes er en STOR misstolkning av religionen...

Men tilbake til kristendomen :)

Lenke til kommentar
Relegion er en krykke for de som frykter døden(evig liv),
Vi skal alle dø en gang ;) Men vellferds sammfunnet fokuserer på å leve livet nå, drit i døden og drit i andre.... generalisert ihvertfall ;)

De ikkerelegiøse gjør det ja(det finnes jo forsatt mye kristendom her til lands).

Men grunnen til ikkerelegiøse gjør det er nok fordi de ikke tror det er noe mer etter døden, de har ihvertfall ikke grunnlag for å tro det. Dermed er det ikke noe å bry seg om. Selv så tenker jeg ofte på døden og leker med ideer som fks. evig liv, men jeg har ikke grunnlag for å tro på noe av det. Dermed kjører vi Occam's prinsippet og konkluderer med det enkleste: Døden er slutten.

Terrorisme er aldri riktig, det er selvfølgelig det fra terroristens synspunkt. Men det er fordi noen har fått han til å tro at han får evig liv hvis han dør i kamp mot vesten.

EDIT: Mistolkning? Med tanke på hvor mange selvmotsigelser det er i relegioner så vil jeg ikke si at man kan kalle det. De har en tolkning, en tolking er en tolkning. Det står faktisk i Islam at man skal drepe alle som ikke tror, men rett etter det verset står det at man ikke skal angripe og at gud ikke liker det(dette vil mange tolke som at de kan angripe hvis de blir angripet, noe en del føler etter Afghanistan og Irak). En tolking er en tolkning, det kan være en tolkning som fører til terror, men det er likevel en tolking. Noen kristne tolker den jo slik at de kan drepe doktorer som tar abort eller homofile...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
- Hva synes du om kristne?

Vanskelig å generalisere en såpass stor gruppe! Dette er tross alt mennesker du snakker om - kristne -.

Kristendommen har jeg samme syn på som Arnulf Øverland, mer eller mindre.

Jeg respekterer at personer er kristne. At de tror på en kristen gud osv. - eller andre guder for den del. Jeg ser kanskje rart på de, men jeg respekterer at folk er forskjellige. Hva skal man gjøre? Man kan jo ikke kontrollere menneskets sinn, ihvertfall ikke enda, og forhåpentligvis aldri. Men jeg liker ikke organisert religion, være det kristendom, hinduisme, islam, jødedom, satanisme osv. Det går alt ut på det samme, få folk til å underkaste seg visse normer og leveregler, moral og verdier, uten begrunnelse annen enn at det er "det rette". Misjon er en del av det meste av religiøs virksomhet, enten man vil det eller ikke - man skal spre religionen, overbevise andre om den samme tro. Dette er jeg imot. Men som sagt, det er forskjellige folk her.

Lenke til kommentar

Merkelig at vi ikke snakker mer om døden i grunn. Religionene har gjort det tabu å snakke om livet etter døden, det har blitt noe diffust og usikkert. For meg er det veldig sikkert - vi vil alle dø og bli til jord. Som blomster, planter, dyr og alt annet liv blir. Dermed har vi et naturlig omløp - ved å dø skaffer vi grunnlag for nytt liv. Dette synes jeg er et mye finere prinsipp enn den religiøse elitetankegangen om at de som følger gud best kommer til himmelen der de kan godte seg med hva det enn er.

Lenke til kommentar
Ingenting med religion å gjøre?! 

Det har masse med religion å gjøre!

Penger ødelegger religion!

penger er jo drivkraften bak makt.

Makt er drivkraften bak politikk.

politikk er som oftest grunnen til krig.

Krig er ofte grunnen til død unødvendig død.

unødvendig død resulterer ofte i hat.

og ved 6 store ledd er vi ved de fleste

religioners motsatte.

Kan du då forklare meg kvifor kva gang ein nasjon skal ut i krig går statts lederen opp på tallerstolen og forteller sitt folk at gud er på vår side?

At et maktsykt menneske

gjør ting i Gud's navn er hans ansvar.

Det har ikke jeg noe greie på.

men det må jo påpekes at

Bush (han er vel den som senest har gjort det)

burde ha blitt lagt inn på mentalen for

lenge siden. Men det kan jo også

hende han påberoper seg Gud's vern

fordi han slåss ( "han" i billedlig form)

mot noen som dreper andre for sin tro.

Lenke til kommentar
Maktkampen har nok forandret mange av virkemidlene siden den gangen. Blandt annet sender ikke de store lederene ut undersotter til å henge demonstrantledere på kors for å pine dem til døde.

Nei, de bare skyter dem rett ned isteden.

Fortell mer.. jeg synes trenden har vært mindre slike maktovergrep etter hvert som relgionene får mindre fotfeste. Jeg vil gjerne høre om siste bush fikk skutt noen demonstranter rett ned. (Siden det var han du tok opp eksemplet med)

Trur du de lar dette komme ut noen steder?

Men skal se om jeg finner det fram.

Lenke til kommentar
...satanisme osv. Det går alt ut på det samme, få folk til å underkaste seg visse normer og leveregler, moral og verdier, uten begrunnelse annen enn at det er "det rette". Misjon er en del av det meste av religiøs virksomhet, enten man vil det eller ikke - man skal spre religionen, overbevise andre om den samme tro. Dette er jeg imot. Men som sagt, det er forskjellige folk her.

Satanisme er ikke en relegion, mer et livsyn/ideologi som fks. humanismen. Satanisme er ikke djeveldyrking.

Satansime går i mot flokk mentalitet, satanisme er ikke å underkaste seg, satanisme er ikke totalitærisk. Det kan tolkes veldig fritt og satanister vil nok svare forskjellig på samme spørsmål.

(Er ikke satanist selv, men måtte bare rette det)

Lenke til kommentar

Kristne folk er noe av de værst folkene jeg har møtt.Er selv vokst opp i norge, foreldrene mine er norske o.s.v. , men alikevel! har kjent mange kristne. men det er overlegenheten deres jeg ikke liker. De mener selv de er best. De presser ut ikke-kristne folk fks: muslimer, jøder, ikke kristne osv.

Jeg blir rett og slett forbann når jeg ser kriste jobber mot sin tro, de hjelper ikke de som trenger det, de bare skytter dem lengre bort.

Jøder genneret, er mye bedre. selv om de ikke tror at Jesus (Guds sønn) har stått opp. mener hvertfall jeg at de er mye mer imøte kommende, selv etter 2.verdenskrig.

Ikke misforstå meg, kjenner mange trivelige karer som er kriste, kanskje de mest trivelige jeg kjenner er kriste. men jeg må sitte 2-3 ganger i året med skolen i kirka, høre på at de som ikke tror på Jesus må gjøre det med en gang, men hvorfor? jeg sier ikke til de kristne at de bare skal holde kjeft og bli satanist eller nøytrale (jeg er nøytral). Vi må huske at vi europere mange kristne, faktisk solgte mennesker bare pga de var svarte, som dyr, og enda verre enn dyr. de kristne har slaktet indianere,jøder. hvilken annen relgion har gjort så mye vondt?

men kristen dom i seg selv er en bra relgion etter min mening, men praktisert på feil måte :hrm:

Lenke til kommentar
Er sant at religion kan missbrukes, det er nevnt mange ganger tidligere. Religion kan brukes til hjernevaskelse, terror og å ødelegge individer. Men jeg vil nå si at det er vitenskapen som gjør det meste av det mulig da.. ;) ihvertfall det med terror ;) Uten viten om hvordan lage bomber, (som det ihvertfall ikke står noe om i bibelen), så hadde vi nok sluppet mange skrekk scenarioer.

Du snakker om å legge skylda på alle skyte-drap i USA på de som fant opp kruttet, eller de som lager pistoler. Jeg synes det blir helt feil. De som har skylda er de som trykker på avtrekkeren.

Det blir feil å legge skylda på vitenskapen. Uten vitenskap hadde vi vært i steinalderen ennå med den levestandarden de hadde da: Gjennomsnittlig levealder: 35 år, folk som pines av tannplager, sykdommer og annet som vitenskapen har forbedret gjennom tidene. Huler er kalde, våte og guffne, det frister ikke akkurat å flytte inn i en. Uten vitenskap ville vi ikke hatt den levestandarden vi har i dag. Selv om vitenskap missbrukes av enkelte (f.eks terrorister) så synes jeg det blir feil å legge skylda på vitenskapen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...