Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Hva synes du om kristne?

Anbefalte innlegg

Dette er en spørreundersøkelse...

- Hva synes du om kristne?

Regler:

- Bare de 10 første innlegg som har seriøs begrunnelse teller i min personlige spørreundersøkelse.

Etter det er det bare å snakke i vei om hva du synes om kristne...

På forhånd, takk

Mvh Dag-Erik :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg misunner dem deres tro, som jeg ikke deler. Bortsett fra det synes jeg de er like individuelt forskjellige som alle andre grupper i samfunnet, jeg ser ikke mye likheter mellom Stålsett og Flåten, for å si det sånn. Jeg har kjent mange kristne og mange ikke kristne, og i begge grupper har det vært mennesker jeg har beundret og mennesker jeg ikke har hatt sansen for.

Kanskje du skulle være litt mer konkret i formuleringen, så har du sjansen til å få konkrete svar? Hva skal vi synes noe om? Er det deres tro, deres væremåte, deres holdninger eller hva? Gjelder det kristne generellt, skal vi skjære statskirkekristne, katolikker, Levende Ord, Jehovas vitner med flere over en kam, eller er det en bestemt "type" kristne du tenker på??

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg egentlig ikke på kristene (for den saks skyld alle religioner) fordi at det blir litt for abstrakt for meg, jeg tror selv bare på ting som jeg har opplevd selv, som har skjedd eller er bevist.

Men det som er litt interesangt om de kristene er jo at dem har funnet dødehavs rullene, det som gjennstår er vel de orginale 10 bud og den hellige gral. Når de er funnet kan jeg begynne å tro.

Lenke til kommentar

Jeg respekterer deres tro. Anser det som positivt at man har noe å tro på og sådan finner mer mening i livet enn kun å være et ubetydelig mennesske i en begrenset periode på denne kloden. Jeg anser kristne generelt som mennesker med gode intensjoner og som ønsker en bedre verden.

På den andre siden så ser jeg problemer ved at mennesker bevisst velger sin tro fremfor logikk og kjent vitenskap. Det å tilbe en Gud som krever tilbedelse for å frelse noen, akkurat det finner jeg litt vanskelig for å skjønne. Attpåtil så "truer" denne guden med at de som ikke blir frelst, de havner i helvete. :cry:

Skulle selv ønske jeg trodde på Gud, men her strekker det seg til at jeg håper det finnes en gud og at han ikke er slik de fleste religioner fremstiller han som (eller slik jeg oppfatter de som).

Lenke til kommentar

Bor midt i Bibel-beltet på sørlandet, og personlig har jeg sett meg litt lei på kristne. De har mange bra livsholdninger som jeg tror vi alle kunne lært noe av, men når en i klassen begynner å argumentere med biologilæreren min om menneskets opprinnelse(han mente Gud skapte mennesket, ikke evolusjon osv.), da koker det over for meg. En annen side er at "du skal være snille med andre osv". sikkert greit nok, men snillismen fungerer bare så som så i lengda. Man må kunne konfrontere andre, si hva man mener uten å tenke på at "noen kunne blitt såret av det jeg sa"

aargh.. har en del innestengt hat mot kristne ja.. :no:

Lenke til kommentar

Jeg er ateist, og synes egentlig at kristne personer som ikke gjör så mye ut av det er greie folk. Lutheranere er vel ok de også. Men katolikker liker jeg ikke, hverken meningene eller troen. Folk som er utrolig engasjert i kristendommen liker jeg ikke, da disse fort er imot andre tromiljöer og dömmer folk meget fort. Katolikker er av og til rimelig skrudde folk som er utrolig dypt religiöst overbeviste, og er imot abort, prevensjon, rockemusikk, kvinnefrigjöring, homofile og andre ting som er rimelig selvsagte i vår litt sekulariserte samfunn. Katolikker bör ta seg selv i nakken og ta trykke F5 i den innvendige browseren sin. Som sagt, jeg liker ikke folk som er utrolig religiöst overbeviste og de som prakker eventyrene på oss andre normale, sekulariserte mennesker (feks misjonärer fra sekten Jehovas såkalte vitner.

Lenke til kommentar

En gjeng overtroiske og underutviklede bakstrevere... som de fleste andre religiøse ute av stand til å akseptere at det det finnes spørsmål rundt vår eksistens som ingen kjenner svarene på.

Men kanskje de ikke kan hjelpe for det... Michael Persinger har noen teorier som jeg har stor sans for. http://www.wired.com/wired/archive/7.11/pe...pic=&topic_set=

Fant litt mere her: http://www.infidelguy.com/ftopict-10837-persinger.html

http://www.nobeliefs.com/ http://www.atheistalliance.org

Lenke til kommentar
En gjeng overtroiske og underutviklede bakstrevere... som de fleste andre religiøse ute av stand til å akseptere at det det finnes spørsmål rundt vår eksistens som ingen kjenner svarene på.

De fleste er fullt i stand til å innse at det finnes ting som man ikke kjenner svaret på, men hvorfor i alle dager skal de akseptere det? Det er mennesker som søker svar på spørsmål som driver samfunnet fremover. Hvor mye av verdens vitenskap ville vi hatt om folk bare hadde akseptert at vi ikke hadde svaret på spørsmålene som ble stilt?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Min spørreundersøkelse er over og den var overaskende.

Jeg regnet med å få svar som "Kristne tror de er så meget bedre en andre" osv.

- Det har jeg nemlig hørt veldig mange ganger før.

Siden undersøkelsen min er over kan dere diskutere så mye dere bare vil nå.

- Dag-Erik :)

Lenke til kommentar

Kristne kan være ille, det spørs hvor fanatiske de er. Tar man troen sin ekstremt seriøst er det ikke morsomt å være rundt de.

Selv med min svært lite kristne tro (ikke kristen med andre ord) overlevde jeg noen måneder på en kristen misjonsskole - så det går nok bra som oftest.

Lenke til kommentar

Så bra at slike ting blir diskutert.

Selv er jeg kristen, og har absolutt ingen ting imot andre religioner eller ikke-troende. Det er ikke så lenge siden jeg ble kristen, så derfor så har jeg ganske god insikti hvordan det er å være ikke troende også.

Det jeg husker fra å være ikke kristen var disse tørre, kjedelige folka som jobber i og med stats kirken. De gjør de samme som de har gjort i alle år og trenger, som Tready sa, et kraftig trykk på F5 knappen.

Problemet er det at kristene folk ofte blir generalisert, og ofte ut fra disse tørre, gamle, stats kirke kristene folkene.

La oss snu litt på det. Hva tror dere vi kristene mener om dere ikke kristene?

kanskje noe slik:?

Dere drekker dere drita hver helg

Dere hører bare på satan musikk

Dere har sex så fort kjangsen byr seg

Penger er det som står høyest i deres liv

Medlidenhet og nestekjærlighet er noe dritt

Dere driter i skolen

Heldigvis så tror ikke vi kristene slik (uten at jeg skal ta alle over en kam) :) Og det er heller ikke slik.

På akkuratt samme måte er det også med kristene. Noen av oss er litt rare og har litt rare ting for oss, men vi er ikke like, og tenker og handler likt alle sammen selv om vi er kristene. Vi tror bare på samme Gud....

Du som sier at Gud truer med helvete. Den dagen du tror at det finnes et helvete, en satan, en himmel og en Gud, den dagen slipper du å komme dit :) så enkelt er det :)

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Har ikke noe imot "hverdagskristne" og med det mener jeg vanlige mennesker som tror at gud finnes og prøver å holde seg innenfor de 10 bud så langt det er mulig...

Har derimot store vansker for å takle "jeg er kristen og det bør du også være!!!11!!!" typene som prøver å prakke på alle andre religionen sin og følger slik de mener at den bør følges...

Edit: Glemte 2 ord midt i en setning :blush:

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Skjønner deg veldig godt P-in-P. Jeg husker konfirmasjons undervisningen jeg hadde. Måtte jo stå i statskirken for å gjøre noen penger jeg også, men var ikke spesielt begeistret for kr.dommen den gangen. Hatet når disse lederene prøvde å prakke på deg alt dette herre overkristelige greine.

Men nå har jeg jo skjønt at det var noe i det de sa da :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...