Gå til innhold

svchost.exe bruker 20-90% CPU [Løst med SP2]

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et problem den siste tiden at pcen er merkbar tregere enn den burde, og jeg har oppdaget at svchost.exe bruker masse CPU kraft (Mellom 20 og 90%, vanligvis rundt 40-60).

før jeg dro på lan siste helga formaterte jeg c: og installerte xp på nytt. Da gikk alt glatt og svchost brukte ikke noe særlig over 5%. GTA San Andreas og alt gikk glatt.

Men nå, en liten uke etter formaten bruker svchost.exe mye cpukraft igjen. Feks er nevnte GTA ikke spillbart for bare lagg. Prosessoren og skjermkortet skal være bra nok til å dra det med lav oppløsning (p4 1,8ghz gf4 ti4600)

Før jeg formaterte forrige gang prøvde jeg alle slags tenkelige antivirus og anti-spyware programmer, uten at det hjalp det minste.

Når jeg i tillegg er veldig nøye med hvilke programmer jeg installerer og hva jeg trykker "Ja" til på nettet, og at jeg i tillegg nettopp har formatert c:, virker det usannsynlig at jeg har virus. Eller er det virus? Jeg har ikke formatert mine tre alternative partisjoner, kanskje NortonAV 2005, Spybot Ad-aware ikke klarte finne syndebukkene?

Jeg synes ihvertfall det virker usannsynlig.

Jeg vet at svchost ikke er noe en kan slå av fra windows task manager da det er en viktig prosess i windows.

Er det noen som har forslag på hva jeg kan gjøre?

prosessoren er en P4 1,8GHz

Til deg som ikke gidder lese alt jeg har skrevet:

svchost.exe bruker mye cpu kraft selv om jeg har formatert for 6 dager siden og er rimelig sikker på at jeg ikke har virus\spyware. De første dagene etter formaten brukte svchost.exe aldri mer enn 5% (tror jeg) og alt gikk glatt. Nå går alt tregt og spilling er nesten umulig.

Må legge til at det virker som om svchost.exe bruker mer cpu jo lengre jeg har hatt pcn på. Når jeg restarter starter den på rundt 10-15%. etter en halvtime er den som oftes oppe i minst 50%, ihvertfall vis jeg har kjørt endel programmer (tror jeg).

Kan også legge til at hijackthislogen min fant bare safe entrys, utenom Azuerus (torrent download manager) som var "unknown" hos hijackthis

PS: Jeg sjekker ofte om jeg har nok ram ledig og det er aldri noe problem, og Pagefilen (viruelt minne) er på 2gb og holder i massevis.

mvh

Ove Nessa

Endret av Nessa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde et lignende problem for et par år siden. Fant ut at det var en av Remote-tjenestene i kontrollpanel/administrative verktøy/tjenester som prøvde å koble seg ut på nett en gang hvert sekund, og hver gang den gjorde det, tok den litt mer ram. Fant aldri ut hva som egentlig var problemet men jeg løste det ved å deaktivere skiten.

Lurer på om det var Remote Access Connection Manager. Det er i alle fall en av Remote-ene. Prøv deg frem. Bare ikke rør Remote Procedure Call (RPC), for den er den aller viktigste av dem alle.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Don't know if it links somehow with CISVC, but ever since disabling "Indexing" this 100%CPU issue dissappeared for me. (start meny -> kjør -> services.msc)

I switched 'DNS Client' to manual using the XP component services manager and now I have no problem. I suspect the CPU usage thing may be more a software than malware problem--potential XP service pack 2 glitches.

Prøv denne: http://www.symantec.com/avcenter/FixWelch.exe

Og kanskje lese denne før alt annet hvis du gidder: http://ask-leo.com/svchost_and_svchostexe_...s_and_more.html

Lykke til

Lenke til kommentar

takker for hjelp. Problemet forsvant.. ganske plutselig. Men jeg tror det var WinXP Service Pack 2 som gjortde susen. Har aldri lagt inn det før pga dets dårlige rykte.. men det ser ut til å funke flotters nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...