Gå til innhold

Plextor PX716A brenner plutselig tregt!?!?!

Anbefalte innlegg

Har en Plextor 716 som jeg har vært veldig fornøyd med inntil den siste tiden. Dere skjønner det, plutselig så får jeg ikke brent fortere en 6-7x, og det på Verbatim 16x plater. Brenneren har vært helt stabil helt til den startet og "dabbe" opp og ned både på buffer og device buffer (gjelder DVD Decrypter). Med andre ord bufferen tømmer seg hele tiden, og derfor vil den ikke opp i hastighet. Dette problemet gjelder også andre brenneprogrammer (Nero, Fireburner med flere....)

Noen som kan gi meg noen hint / hjelp om dette? :no:

Funka fint på 16x før.

Fatter ingenting....

På forhand takk.

Btw, kjører siste firmware, og har et ASUS P4C800-E Deluxe HK hvis det er til noe hjelp.....

Hvis det er noe annet om HW dere lurer på så gi beskjed.

Endret av MoNoXiDe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan forekomme hvis harddisk er alvorlig fragmentert, spesielt i kombinasjon med feks nedlastninger klarer ikke hardisken å levere nok data til brenneren. Tvilsomt at fragmentering kan gi såpass store utslag men har iallfall nevnt muligheten nå.

Lenke til kommentar

Har sjekka Ultra DMA. Den står på mode 2. Fant noe om DMA her (sakset) :

For repeated DMA errors. Windows XP will turn off DMA mode for a device after encountering certain errors during data transfer operations. If more that six DMA transfer timeouts occur, Windows will turn off DMA and use only PIO mode on that device.

In this case, the user cannot turn on DMA for this device. The only option for the user who wants to enable DMA mode is to uninstall and reinstall the device.

Windows XP downgrades the Ultra DMA transfer mode after receiving more than six CRC errors. Whenever possible, the operating system will step down one UDMA mode at a time (from UDMA mode 4 to UDMA mode 3, and so on).

kan det ha noe med dette å gjøre?

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at jeg har virus / spyware ettersom den PC'en brenneren er i er ikke en gang på nettet + at jeg kjører Norton (up to date) AV.

Har for sikkerhetskyld også kjørt hijack this, spybot og adaware men finner ingenting.....

Ser også nå at Brenneren har kjørt seg ned til PIO mode......

Noen andre forslag? :ermm:

Edit : Har også SP1 og SP2 med nesten alle oppdateringer.

Endret av MoNoXiDe
Lenke til kommentar

Samme problem. CDbrenning er seriøst treg, ("buffer underrun avoided 57 times") og DVDbrenning vil ikke engang starte så lenge IDE-kanalene ikke kjører DMA.

Windows gir meg ingen valg når det gjelder PIO og DMA når jeg går inn i Device Manager og IDE ATA/ATAPI controllers. Under Transfer Mode står det ingenting om DMA/PIO, det kun haket av for 'Serial ATA Generation 1 - 1.5G'. Under står det et kryss for 'Let BIOS select transfer mode'.

Og f.eks. Nero skriver i loggen at alle IDE-enheter har DMA off.

Taben med Advanced Settings er også borte. Nå er det General, Primary Channel, Secondary Channel, Resources, Details, Driver.

Brenneren er Plextor PX-716SA, s-ata dvd+/- dual layer.

Så hvordan få igjen DMA? Blir veldig takknemlig om noen har noen tips.

Lenke til kommentar
Samme problem. CDbrenning er seriøst treg, ("buffer underrun avoided 57 times") og DVDbrenning vil ikke engang starte så lenge IDE-kanalene ikke kjører DMA.

Windows gir meg ingen valg når det gjelder PIO og DMA når jeg går inn i Device Manager og IDE ATA/ATAPI controllers. Under Transfer Mode står det ingenting om DMA/PIO, det kun haket av for 'Serial ATA Generation 1 - 1.5G'. Under står det et kryss for 'Let BIOS select transfer mode'.

Og f.eks. Nero skriver i loggen at alle IDE-enheter har DMA off.

Taben med Advanced Settings er også borte. Nå er det General, Primary Channel, Secondary Channel, Resources, Details, Driver.

Brenneren er Plextor PX-716SA, s-ata dvd+/- dual layer.

Så hvordan få igjen DMA? Blir veldig takknemlig om noen har noen tips.

Nvidia nforce IDE drivere?

I så fall - avinstaller dem og bruk kun M$ sine drivere som er med i operativsystemet. Dog usikker på om disse virker med S-ATA enhetene. I så fall er du litt ute og kjøprer.

Erfaringsmessig er Optiske S-ATA enheter ofte problematiske. Spesielt sammen med Nvidia, Promise og highpoint S-ATA kontrollere.

Lenke til kommentar

Etter en reinstallasjon av hele maskinen, ville ikke min kjære Plextor 712SA brenne i det hele tatt.

Jeg husket etterhvert OC-Freaks anbefaling(i en tidligere tråd) om å ikke bruke Nvidias IDE drivere. Dette fikset problemet omfående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...