Gå til innhold

ny sata disk finnes ikke

Anbefalte innlegg

jeg får ikke en seagate sata disk til å fungere.. jeg har prøvd det som står i sata guiden men med lite hell.. finner den verken i bios eller diskbehandling eller noe.. hvis jeg starter xp (booter fra gammel IDE) med sata disken tilkoblet så bruker system 100% av cpu så det nytter ikke å gjøre noe.. har MSI NEO2.. prøvde å nappe ut IDE disken for så å legge XP på satadisk, men fikk beskjed om at instalasjonen ikke finner noen harddisk.. er hd ødelagt? noe jeg har glemt? har aldri hatt sata før..

Endret av Skurk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Sjekk innstillng i BIOS for SATA i hht. hovedkort-manualen

2) I BIOS: sett CD-rom som første boot device.

3) Sjekk om du trenger ekstra SATA drivere. (se lang versjon pkt. B)

4) Start opp med Windows CD'en i.

5) Hvis ekstra drivere, trykk F6 når installasjonsprogrammet ber om det.

6) Sett inn disketten med SATA driverne

7) Når maskina har restartet gå til diskbehandling i XP, sjekk alt ok.

Høres som om du ikke har prøvd med diskett :/

og

Tips dersom normal installasjonen ikke virker:

-Er alle nødvendige drivere installert ?

-BIOS finner ikke disken ? Prøv med å øke “Delay IDE initial (Secs)” verdien i BIOS.

-Oppgrader BIOS

-Flere enn 2 SATA disker. Enkelte hovedkort med mulighet for mer enn 2 SATA disker har egen controller for disk 3 og oppover. Vær derfor klar over at du kan trenge egne drivere for denne.

-Det skjer ingenting når du trykker F6.

Er Floppy-kabelen montert riktig vei ? Dersom det lyser konstant på diskettstasjonen tyder det på at kabelen er koblet i "feil ende".

Du har P-ATA disker fra før og får ikke opprettet den nye S-ATA disken som systemdisk:

-Kanskje en BIOS oppgradering kan fikse noe f.eks som i dette tilfellet:

QUOTE (Abit IC7-G @ Bios Issue Date:2003/12/31)

Fixed a problem where the system cannot boot into Windows if

1) The OS is installed on the SATA hard disk when both SATA and PATA hard disks are present.

-Sjekk jumperne på P-ATA disken så den ikke står som Master.

- I BIOS sjekk at "1. Boot device" er SATA evt. SCSI og "Boot from other device" til DISABLED.

-Prøv å koble fra IDE kablene til P-ATA disken(e) på hovedkortet og start installasjonen på nytt.

-Sjekk at det ikke er noen hardware konflikt. F.eks. IRQ 14 og 15

Fin guide =)

Lenke til kommentar

joa.. glemte å si det.. jeg prøvde me disketten som var med hk.. har prøvd det som står i sata-guiden.. dette skal være en ren lagrings disk så jeg skal ikke kjøre OS på den..

Endret av Skurk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...