Drowsy Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hei. Jeg har virkelig problem med å finne grunnen til at motoren er varm. Golf 1,6 Gl 1987 mod. Bilen blir fort varm, men holder seg stabilt varm. Hvor mange grader vet jeg ikke, men ca 75-80 % av måleren. Her ligger den. Viften starter, men alt for seint. Og viften vil kun gå på 1 fart (den sakteste) Termokontakten er i orden. Og viften kan gå på begge hastigeter ved å brokoble. Termostaten åpner seg og slipper vannet gjennom til radiatoren når bilen blir varm. Men det tar for lang tid. Bilen er allerede for varm da dette skjer. Og det kjøler ikke ned bilen. Det holder tempen kun konstant (for varm) Har skiftet kjøleveske og har luftet godt. Så det skal ikke være noe luftlommer i systemet. Hva kan være feil ?? jeg har tenkt på at det kan være termostaten som ikke åpner seg nok. Og at denne må skiftes. Men hvs dette er tilfelle, burde ikke da motoren bli enda varmere og viften gå raskere ?? Og også tenkt på at det er noe med radiatoren, men hvis denne er tett el. greier vannet å sikulere ?? Hva med vannpumpen. ? Kan det være at den ikke virker skikkelig og at den greier kun å transportere litt vann og ikke nok ??? Jeg vet ikke. Noen tanker ???? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hei og velkommen til forumet. 75-80C er ikke varmt. Du trenger ikke være bekymret før temperaturen kommer opp i over 100C Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Men, Opus, jeg kan ikke Golf altså, men - han sa 75-80 % (prosent) av måleren, ikke grader... Men, som sagt så kan jeg ikke golf, så kanskje for alt jeg vet, så er 75% = 75 grader Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Men, Opus, jeg kan ikke Golf altså, men - han sa 75-80 % (prosent) av måleren, ikke grader... Men, som sagt så kan jeg ikke golf, så kanskje for alt jeg vet, så er 75% = 75 grader Hehe, ser det nå. Tror mer på feilvisning i måleren enn feil i motoren. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 finnes ikke farlig det der.. og så vidt jeg veit så har 1.6 liters vifta kun ett trinn å gå på det du kan sjekke er om termostaten går på start bilen med åpent panser og gå ut og kjenn på den nederste vannledningen (som sitter mellom radiator og vannpumpe) .. holder den seg kall selv etter at vifta har startet, så må du bytte termostat! Dan Lenke til kommentar
mikaelbs Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Jeg kjører selv golf, hender seg til tider med bykjøring at motoren blir opptill 120 grader. Har kjørecomp i min gti. Men alt av termostat, termokontakt, vifte, ledninger og radiator er skiftet, tror det heller er et vanlig problem hos golf at motorne blir fort varme. Men pass opp, kan hende toppen sprekker ved 120 grader. Lenke til kommentar
Golf218 Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Hei Hadde samme problem med min Golf 2 1,8 87 modell. Viste 80 -90 % av maks. Pga. utskifting av vannpumpen skiftet jeg termostat og skylte godt gjennom kjølesystemet samtidig(var fullt av dritt) Etter dette har temperaturmåleren bare vist litt for mye (dette kan skyldes at jeg muligens har satt i en termostat med et par grader høyere innslagstemperatur enn originalt) Lenke til kommentar
VP Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Er ikke vifta også på Golf trinnløs? Det er normalt med en slags "pasta" som utvider seg når det blir varmt. Denne "pastaen" skal ta bedre og bedre tak etter hvert som motoren blir varmere. Har du prøvd å skiftet termostat forresten? Som alt annet av bildeler kan også denne vise seg å være i orden når man tesater den, men likevel ikke fungerer som den skal. Lenke til kommentar
Drowsy Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 OPPDATERING. Hallo. Tusen takk for alle forslagene og hjelpen. Etter mye mol og arbeid,så er følgende gjort. Skiftet termostat, for etter at vi tok den ut. Så viser det seg at den ikke åpnet seg helt. Dette hjalp litt. Men løsningen kom fra en helt annen plass. En elektriker, fransk vel å merke, var på ferie i området. Han målte litt med et multimeter og fant ut at på målerer i motoren så var det en feil. I denne måleren så har den 2 stk ledninger som er minus (jord) Forskjellen på disse, men noe han kaldte "drop voltage" (Fritt oversatt fra fransk -> engelsk) var på 1,0 volt. Så vi rensket ledningene (2 stk) som går fra batteriet og inn i "metallet" på bilen. Samt festene. Og vips... Måleren viser nesten helt korrekt temperatur. Nå er forskjellen på 0,2 volt. Så neste steg blir å skifte måleren. Om dette virker logisk på folk vet jeg ikke. Men igjen, bil er ikke min sterke side. Uansett takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå