Gå til innhold

problemer med brukere og passord i MySQL

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver å lage til noen brukere i MySql med passord. Ideen er at jeg skal logge inn i MySql basen via en php side. Problemet er at når jeg oppretter brukere med passord å prøver å logge på MySql, så får jeg feilmelding om at brukeren/passord ikke er riktig(Access denied). Dersom jeg logger inn med hvilket som helst brukernavn men med blankt passord, da kommer jeg også inn :dontgetit:

Har prøvd også i MySql administrator, hvor jeg da lager kontoer med tilhørende passord. Her skjer noenlunde det samme: Når jeg prøver å reconnecte med en av brukerene m/passord får jeg melding om at det er feil bruker/passord, logger jeg på med samme kontoen u/passord kommer jeg inn :dontgetit:. Forskjellen er at dersom jeg setter opp brukeren slik han skal bruke localhost serveren, så får jeg logget på når jeg skriver inn passord. Prøver jeg med samme kontoen via PHP-siden så kommer flg: feilmelding:

<br />

<b>Warning</b>: mysql_connect(): Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client in <b>C:\eZpublish\prosjekter\_debug_tmp.php</b> on line <b>7</b><br />

*EDIT*

Når jeg bruker command shellet i windows og oppretter brukere med passord der, så får jeg samme feilmelding som ovenfor når jeg prøver å connecte via PHP siden. Logger jeg meg på via command shellet, så virker det.

Endret av ballfesklina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Versjonen av MySql er 4.1.1 og jeg kjører serveren lokalt, altså ikke noe web hotell. Saken er at jeg får logge på med passord og bruker, når serveren som bruker skal logge seg på fra, er spesifisert(i dette tilfellet localhost). Men når jeg prøver det samme via en PHP side, så kommer altså denne feilmeldingen. Så det kan se ut som det kanskje er noe med PHP instillingene som er problemet :dontgetit: siden å logge på via et MySQl administrasjonsprogram eller pålogging fra command-vinduet i windows funker. Det er også derfor jeg poster på dette forumet.

*EDIT*

Fant løsningen på forumet til Mysql.com. viser seg at PHP 4.x har innebygd en eldre versjon av mysql client enn den jeg har. her er sitat av løsningen dersom noen er interessert:

"This happens with MySQL 4.1 because PHP 4.x has an older version of the MySQL client embedded within it which is not compatible with the passwords used by 4.1.

To confirm this is the problem you have create a user with no password and try to connect via php as that user. It should work.

The easiest fix is to convert your passwords to the old format:

update mysql.user set password = old_password('password')

where user = 'username';

flush privileges;

You can also set a parameter in the my.ini file to always use old passwords:

# Use old passwords for compatibility with PHP 4.x client

old_passwords

The error message is misleading, it is nothing to do with ODBC!"

Endret av ballfesklina
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...