Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke nettverksadresse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han har 2 nettverkskort og prøvd begge...

Vi får kanskje konkludere med at du har rett og oppfordre til at trådstarter får tak i en som "kan dette"og kan se på saken på stedet. Ofte bare et raskt blikk som skal til...

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hmmm.... For å kunne utelukke noe, hva med å prøve å slette begge kortene fra enhetsbehandling, enable det innebyggde kortet i BIOS og restarte/innstallere begge kortene på nytt (Ev. med nye drivere om Windows ikke takler dem selv!) og deretter teste begge nettverkskortene på nytt...

Er jo ikke noe problem med 2 nettverkskort, og om begge settes opp med DHCP og ingen av dem virker, så ligger antagelig feilen et annet sted?

Kanskje deretter sjekke hva som ligger i fabrikkinnstillingene til denne routeren, som jeg dessverre ikke kjenner....

Edit2: Når jeg søker på Epox KM400 finner jeg kun dette hovedkortet... Siden du har reinnstallert Windows, har du også reinnstallert de siste driverene til hovedkortet?

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Mulig forslaget er banalt, men vi begynner å bli desperate.

Har du skrudd oppmaskinen og forsikret deg at nettverkskortet faktisk sitter godt skrudd ned i sporet?

Slik jeg forstår det har du et nettverkskort du ønsker å bruke, men også nettverk på hovedkortet. Har du prøvd å re-emable det innebygde nettverket? Det kan kanskje avsløre om det er et OS-problem.

Lenke til kommentar
Mulig forslaget er banalt, men vi begynner å bli desperate.

Har du skrudd oppmaskinen og forsikret deg at nettverkskortet faktisk sitter godt skrudd ned i sporet?

Kortet i seg selv "fungerer", for han får opp driveren og får pinget egen IP-adresse. Det kan dog være at utangen er litt uggen, og det er det ikke alle drivere som klarer å oppdage.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Står routerens IP-adresse som "standard gateway"?

Start - kontrollpanel - nettverkstilkoblinger - høgreklikk på lokal tilkobling - dobbeltklikk på Internett Protokoll (TCP/IP) - avansert - legg til routerens IP-adresse som standard gateway

Vet ikke om dette har noe å si, men har opplevd problemer med dette på WLAN, maskiner er svært nøye på at standard gateway er lagt inn...

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem som trådstarter her i dag, fikk ikke kontakt med DHCP-server, og dermed ingen kontakt med omverdenen. Alle andre PCer fikk kontakt. Jeg satte IP-adressen manuellt, og fikk da kontakt med WLAN-ruteren. Men videre kontakt til ADSL-modemet fikk jeg ikke.

Prøvde restart av WLAN-ruter, ADSL-modem og WLAN-kort i maskinen uten at det hjalp. Andre maskiner på samme WLAN-ruter hadde kontakt med internett. Til slutt restartet jeg switchen mellom WLAN-ruter og ADSL-modem, det var det som skulle til. :thumbup:

Lenke til kommentar
Han får ikke pinget default gateway, ergo er ikke dette problemet.

Grunnen til at jeg spør er at i skjermdump fra ipconfig står ingen IP-adresse på Default gateway...

Så da får vi se hva trådstarter svarer...

Lenke til kommentar
Han får ikke pinget default gateway, ergo er ikke dette problemet.

Grunnen til at jeg spør er at i skjermdump fra ipconfig står ingen IP-adresse på Default gateway...

Selvfølgelig gjør det ikke det, den står med APIPA-adresse siden han ikke har fått IP-adresse fra DHCP-serveren. APIPA-adresser har ikke Default Gateway satt.

Etter det jeg kan se rapporterte han at han ikke fikk pinget default gateway når han satt IP manuelt. Dersom det er noe som det skulle være interessant å se så var det hvilke innstillinger som han satte når han satte fast IP, gjerne da sett i sammen med litt annen informasjon som f eks IP-adresse og nettmaske på routeren.

Lenke til kommentar

Denne tråden kvalifiserer uansett enten til verdens mest håpløse IT problem og/eller er verdt en premie i konkurransen "Den som gir seg" er en ...." :-)

Må si jeg er imponert over både kunnskapen og innsatsen til alle her :-)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig gjør det ikke det, den står med APIPA-adresse siden han ikke har fått IP-adresse fra DHCP-serveren. APIPA-adresser har ikke Default Gateway satt.

Etter det jeg kan se rapporterte han at han ikke fikk pinget default gateway når han satt IP manuelt. Dersom det er noe som det skulle være interessant å se så var det hvilke innstillinger som han satte når han satte fast IP, gjerne da sett i sammen med litt annen informasjon som f eks IP-adresse og nettmaske på routeren.

Enten er det jeg som nå er blind, men jeg ser ikke noe sted der trådstarter har rapportert at han har prøvd å sette statisk IP... Mulig jeg har oversett noe, tråden begynner å bli lang...

Men allikevel kan vi vel avvente svar fra trådstarter, alt er relevant, uten at noe forslag trenger "å drepes" før trådstarter har sjekket det ut

Lenke til kommentar
Men allikevel kan vi vel avvente svar fra trådstarter, alt er relevant, uten at noe forslag trenger "å drepes" før trådstarter har sjekket det ut

Greit nok, men da tror jeg at jeg melder meg ut. Det kommer såpass masse forslag i alle himmelretninger her, og hint om ting som er helt på jordet. Jeg prøver bare å lokalisere hvor feilen faktisk kan være, og jeg ser ikke at det er vits i å sjekke ting som åpenbart er til ingen nytte.

Lenke til kommentar

Ok, dette er egentlig et veldig vanlig problem med Windows XP og mer enn ett nettverkskort installert. Og løsningen er som regel så enkel at man nesten kan gråte...

Trådstarter: prøv dette... kontrollpanel... nettverkstilkoblinger.... *se på meny til venstre*.... "Installer hjemmenettverk eller et lite kontornettverk".... kjør veiviseren...

Se om ikke det hjelper:) Og som jeg sier til de andre som har dette problemet, ta meg på alvor, i 85% av gangene fungerer faktisk veiviseren, og den løser problemet!

Lenke til kommentar

Ok, beklager... jeg bare leste første post og siste post, for å se om problemet var løst. Gidda ikke lese alle forslaga, beklager :blush:

Vel, nå som jeg har lest HELE tråden, må jeg si at jeg stusser over at han fremdeles ikke fåt kontakt med dhcp serveren. Nettverkskortet han har er jo et av dem standard "plug'n-play windows got the driver" kortene. Har et slikt selv. Aldri no prob. med det...

*Klør meg i hodet*

Lenke til kommentar

Helt enig med en annen i tråden her som etterspurte dump av en ipconfig /all fra en av de maskinen som virker.

I et tidligere innlegg jeg hadde her fåreslo jeg å sette fast ip - jeg kom men noen forslag til ip-adresser - men de trenger ikke å være helt korekte - har ikke Telenor selv - har BBF...

Jeg skrev vel i mitt innlegg at han skulle skjekke ip-adresser og maske fra en av de maskinene på nettet som virker.

Dersom han får pinget sin egen ip-adresse er det mye som tyder på at driverene og kortet fungerer - i allefall til en viss grad...

Dersom han da setter defaut gateway til riktig ip (og setter fast ip innefor dette subnettet selvfølgelig!) og fortrinnsvis riktig maske skal det mye til at han ikke får pinget default gatewayen - eller kjørt en telnet til port 80 dersom den har et web-administrajonsgrensesnitt

En liten dump av en aldri så liten "route print" fra både en maskin som virker og den som ikke virker hadde jo også vært kjekt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...