Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke nettverksadresse

Anbefalte innlegg

takk for tipset _BOFH_... Prøvde alt du sa, og kom fram til at det eneste jeg fikk lov til å pinge, var min egen ip, som jeg satt til 10.0.1.123

Noen som kan forklare meg hvorfor eller hvordan jeg ikke får kontakt med DHCP-serveren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
takk for tipset _BOFH_... Prøvde alt du sa, og kom fram til at det eneste jeg fikk lov til å pinge, var min egen ip, som jeg satt til 10.0.1.123

Noen som kan forklare meg hvorfor eller hvordan jeg ikke får kontakt med DHCP-serveren?

Jeg mistenker at det er en feilkobling. Skjermdumpen din viste et 10/100 Mbit nettvkerskort, ikke et Gbit kort, så for meg synes det som om kabelen står i galt nettverkskort, evt at det er galt nettverkskort som forsøkes brukt i Windows.

Lenke til kommentar

Kabelen står i riktigt kort... Dessuten kan det jo ikke ha noe med det nye kortet å gjøre? I og med at ting begynte å klikke da jeg fremdeles brukte det gamle, integrerte kortet... Alt funka fint til jeg plutselig ikke fikk nettverksadresse lenger...

Lenke til kommentar

Er det kun en kabel mellom din maskin og routeren, ingen skjøter, kontakter eller annen infrastruktur i mellom?

Har du forsøkt en annen maskin på din kabel og omvendt?

Har du forsøkt å koble fra de andre maskinene og restarte router og din maskin?

Har du logget deg på routeren og sjekket inntillingene for lokalt nettverk?

Et modemet fra Telenoer (om det har innebygget router) satt i Bridgemodus siden du har router i tillegg? og er denne routeren satt opp riktig med pppoe osv? Det kan bli litt mye med 2 dhcp servere...

Se i eventloggen om det står noe der om dhcp, både på din og de andre maskinene.

Om du finner noe i spørsmålene over som ikke stemmer med ditt opplegg forklar hvordan nettet er lagt opp fra telefonkontakten og til din og de andre maskinene og hva de forskjellige boksene heter..

Hørtes nesten ut som eksamen....... :)

Endret av aron
Lenke til kommentar

Inni ****.... tror jeg kanskje klarte å forstå halvparten av den eksamenen der:P

Ja, jeg har fosøkt å bytte kabler mellom alle maskinene...

Jeg har både formattert maskin, og gjenoprettet fabrikkinnstillinger på router...

Har ikke router i tillegg... Dette er telenor modemet med innebygget router...

I og med at jeg "reset"-et modemet er eventloggen nesten tom...

Alt av kabler og bokser er satt riktig opp... Har ikke forandra på noenting der... og alt funka jo før...

Kan problemet ligge på en annen pc?

Lenke til kommentar

Hva splitter nettverket etter modemet?

Eventloggen (hendelsesliste) er på i maskinen og ikke i modemet... Hvis du vil åpne Hendelsesliste, velger du Start, Innstillinger, og deretter velger du Kontrollpanel. Dobbeltklikk Administrative verktøy, og dobbeltklikk deretter Hendelsesliste.

Lenke til kommentar
Se i systemloggen om det er noen advarsker eller feil med kilde NetBT, Dhcp eller Tcpip....

DHCP er irrelevant, han får ikke forbindelse med fast IP heller. Probelmet ligger et annet sted. Jeg har forespurt skjermbilde av "Network Connections" med detaljer, og ser ikke bort i fra at det kunne hjulpet med å finne løsningen. Det er ting i forklaringen av problemstilligen som ikke stemmer overens, men innehaver av PCen hevder alt stemmer. Noen skjermdumper ville kanskje være alt som behøves for å løse dette.

Edit: Det samme NetBT og TCP/IP tror jeg heller ikke kommer til å avsløre noe.

Endret av roac
Lenke til kommentar
Har du kommet inn i hendelselisten klikker du på systemloggen ser om det er noen advarsler, informasjon eller feil med kilde NetBT, Dhcp eller Tcpip....

I og med at pc'en er formattert, har jeg bare nye hendelser, men et par av dem er fra dhcp... I alle står den samme beskjeden:

"Maskinen har automatisk konfigurert IP-adressen for nettverkskortet med nettverksadressen 0008543AC72. IP-adressen som brukes, er 169.254.172.214"

Vet ikke helt hva jeg skal lese ut av dette, jeg

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig at det er ting i forklaringen av problemstilligen som ikke stemmer overens.

Det var ikke bare Dhcp jeg spurte etter fra hendlselista. Ofta kan banale feil fremkomme her.. Intet skal være uprøvet....

I min snevre verden ligger ofte løsningeen i at det enten er en boks formye eller for lite som er haket av...

Lenke til kommentar

Er sikkert noe sånt som er løsningen her og...

Det var ingen feilmeldinger fra hverken NetBT eller Tcpip...

Derfor noterte jeg bare feilmeldingen fra dhcp...

Ang. forklaring av problemstilling, så er dette et ganske ukjent område for meg på pc, og jeg gjør så godt jeg kan... Er som sagt nybegynner, og derfor er jeg på dette forumet for å se om det er noen som kan hjelpe... Blir litt frustrert når ting ikke funker etter at alt er restarta og formattert...

kan godt hende det bare er en rute som skal hakes av, men jeg forstår ikke hvilken det kan være, i og med at pc'en er formattert, og sist gang jeg gjorde det, var det bare å koble rett på, uten problemer...

Lenke til kommentar

Gå inn på kontrollpanel >Nettverk og eksterne tilkoblinger høyreklikk på lokal tilkobling. Sjekk at det ikke er et valg for "aktiver". Om det er... klikk på aktiver...

Enda en banal feilmulighet.....

Lenke til kommentar

Hovedkortet er et EPoX VIA KM400 for AMD Socket A Prosessor

Nettverkskortet jeg satte inn er et Realtek RTL8139 Family PCI Fast ethernet-kort

Jeg prøver å bruke det nye kortet, og har deaktivert det gamle i BIOS (det gamle var et VIA Rhine II Fast ethernet Adapter

Lenke til kommentar
Hovedkortet er et EPoX VIA KM400 for AMD Socket A Prosessor

Nettverkskortet jeg satte inn er et Realtek RTL8139 Family PCI Fast ethernet-kort

Jeg prøver å bruke det nye kortet, og har deaktivert det gamle i BIOS (det gamle var et VIA Rhine II Fast ethernet Adapter

Jeg begynner i hvert fall å kjøre meg godt fast på ideer. Du bor såpass langt unna at det ikke akkurat bare er å stikke innom heller. De eneste to tingene jeg nå kan tenke meg at er galt er driverene og selve nettverkskortet, siden du har testet kablingen.

Lenke til kommentar

Hmm deaktivert i BIOS? Det skal ikke være nødvendig.. Det holder å dektivere i kontrollpanel >Nettverk og eksterne tilkoblinger eller i Enhetsbehandling.

Et annet forsøk:

Åpne Kontollpanel >System Klikk på fanen maskinvare og velg enehetsbehandling. Kontoller at treet er helt uten åpne grener med utropstegn av noen art. Kikk på nettverkskort og velg egenskaper for et og et kort og sjekk under resuser at det står "ingen konflikter".

Gå til Start, Innstillinger, og deretter velger du Kontrollpanel. Dobbeltklikk Administrative verktøy, og dobbeltklikk deretter datamaskinbehandling. Velg Systemverktøy > systeminformasjon > maskinvareresurser > Konflikter/deling. Se etter at det ikke er noen meldinger om konflikter her.

Er allt ok her? Da fortsetter vi:

Gå til kontrollpanel >Nettverk og eksterne tilkoblinger høyreklikk på lokal tilkobling. Velg egenskaper.

-Sjekk at riktig nettverskort står øverst.

-sjekk at deling av filer og skrivere i microsoft nettverk står der.

-Sjekk at klient for microsoft nettverk står der.

-klikk tcpip og velg egenskaper. Sjekk at det er krysset av for å motta ipadresse og dns automatisk.

Noe som ikke stemmer?

Til din trøst pleier nettverk å være plankekjøring. Det er helt sikkert en bagatell.

Endret av aron
Lenke til kommentar
-sjekk at deling av filer og skrivere i microsoft nettverk står der.

-Sjekk at klient for microsoft nettverk står der.

-klikk tcpip og velg egenskaper. Sjekk at det er krysset av for å motta ipadresse og dns automatisk.

Siden han ikke får pinget default gateway med fast IP må det være feil et annet sted. Noe kan selvfølgelig være feil her også, men ingen av de tingene vil kunne merkes før "den andre" feilen har blitt rettet opp. Skal man feilsøke så bør man gå systematisk til verks, og vi har allerede fått nok informasjon til med rimelig sikkerhet å kunne anta at det ligger under TCP/IP is OSI-modellen, siden ping ikke fungerer med fast IP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...