roac Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Jada... tror det var noe av det første jeg gjorde etter å ha formatert hele driten... Kan det være noe feil på hovedkortet eller noe sånt? jeg har gått helt tom for idèer og løsninger.... Siden det tydeligvis er flere PCer hos deg: "Lån" nettverkskabelen til en annen pc. Dvs, la den stå i router/switch, ta den ut av annen pc og koble den til PCen du har nå. Dersom det fungerer har du lokalisert problemet til å kunne være noe sånt som: 1. Feil ved kontakter på router/switch 2. Feil kabel eller feil ved kabel (f eks bruk av krysset kabel når den skulle vært rett) Hvis det ikke fungerer vet du med rimelig sikkerhet at problemet er på din PC. Et problem kan f eks være at nettverkskortet er tvunget til gigabit (hvis det støtter det) mens router/switch kun støtter opp til 100Mb. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Vet ikke helt hva du mener med å pinge... kan jeg det nå, da? i og med at jeg ikke har noen kontakt med noe annet enn min egen pc? Joda, det kan være mulig. Etter det jeg forstår, har du ikke kontakt med DHCP-server, men det er fortsatt mulig å kunne pinge. Har du prøvd ipconfig? Det kunne være greit å se hva den sier. Lenke til kommentar
fntd Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 til "roac": Problemet begynte da jeg fremdeles brukte mitt integrerte nettverkskort VIA Rhine II fast ethernet Adapter... Jeg kjøpte et nytt nettverkskort, tror det var et Jensen-kort, og ingenting forandret seg, bortsett fra hølet jeg putta kabelen i... til "Codename_Paragon": Da jeg prøvde ipconfig /renew, fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde kontakt med dncp-server... Lenke til kommentar
wil Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 hva med å prøve nettverkskablen som du har i maskina di nå i en annen pc? se hva som skjer. eventuelt. ta den kontakten du har i pc`en din nå og sett den i routeren og den som stod i routeren i maskina di. (skjønte du den?) siden at det ikke blir noe liv selv når du har kjøpt nytt nettverkskort så har jeg tro på at det er nettverkskablen det er noe galt med. de nettverkskortene som man får kjøpt i dag til rundt 100 lappen i dag har ikke GigbyteLan støtte ser det ut som bare 10/100 mbps. normalt så skal det ikke være noe galt med driverne som Windows 2k/XP har integrert til nettverkskortet. såvidt jeg vet har Windows XP iallefall støtte for de fleste PCI nettverkskortene som finnes. du kan prøve dette også: 1. ta den kablen du har å sett den i en annen pc se om det funker på den pc`en 2: ta en kabel fra en annen pc i huset og sett den i din. se om det da blir noen reaksjon. lykke til. Lenke til kommentar
fntd Skrevet 20. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2005 Takker for lykkeønskninger... Prøvde det med å bytte kabler... Alt fra å bare bytte min med en anne, til å ta kabelen rett fra routeren og i pc'en min... Ingen respons på noe av dette... skjønner ikke hvor feilen kan ligge Lenke til kommentar
roac Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Takker for lykkeønskninger... Prøvde det med å bytte kabler... Alt fra å bare bytte min med en anne, til å ta kabelen rett fra routeren og i pc'en min... Ingen respons på noe av dette... skjønner ikke hvor feilen kan ligge Da ligger feilen på PCen din. Forsto jeg deg rett at du har to nettverkskort i PCen din? Sjekk i så fall følgende: Høyreklikk My Computer | Manage | Device Manager Sjekk at begge nettverkskortene vises under "Network Adapters". Hvis ikke, finn det andre nettverkskortet under "Other Devices" og legg inn driveren for dette. Når så dette er gjort kan du velge om du vil ha begge nettverkskortene aktive eller kun det ene. I sistnevnte tilfelle, velg det nettverkskortetet du ikke vil bruke, høyreklikk og velg disable. Det skal da komme et rødt kryss over det. Såfremt du nå har nettverkskabelen korrekt koblet til skal det fungere å få IP-adresse og komme på nett. Dersom det ikke fungerer, gjør meg en tjeneste (følgende): Start | Control Panel | Network Connections Velg detaljvisning i menyen, og fortell meg alt som står der, evt ta en skjermdump. Jeg får håpe vi klarer å finne en løsning på dette. Lenke til kommentar
EagleEye123 Skrevet 20. juli 2005 Del Skrevet 20. juli 2005 Prøv å sjekk routeren. Logg deg inn på routeren din med en av de andre maskinene, og sjekk at alle innstillingene er korrekt, gå inn på DHCP-tables list og sjekk at alle maskinene står i denne, sjekk også DHCP Ip-pool at det er nok adresser i ip bufferet til å gi ut til alle maskinene. Har du noen brannmur installert på din pc? Du kan prøve å gå inn der du satte automatisk ip, og klikke på Alternativ konfigurasjon og sette ip-adressen du vanligvis har manuelt. Dette vil føre til at når du ikke får kontakt med DHCP-serveren settes automatisk dnne ip-n, og om der ikke er kommunikasjonsproblemer på nettverket, vil du da ha tilgang som om du hadde fått kontakt med DHCP-serveren. <EE> Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Flyttes fra programvare til nettverk Lenke til kommentar
llisle39 Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Hadde akkuratt det samme problemet, fixxet det nettopp :D:D problemet var at nettverkskortet prøvde å force attempte 1000 mbts nettverk, mens switchen bare var 100. Byttet til force 100 full duplex. mine tilkoblinger>egenskaper på nettverkskortet (eks lokal tilkobling>konfiguer>avansert>speed duplex settings Håper dette hjelper peace Lenke til kommentar
fntd Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Kan noen gi meg en detaljert oversikt over hvordan jeg bruker Speedtouch 510i router-modemet jeg fikk levert fra telenor? Instruksjonene på Telenor sine kundeservice sider er ikke gode nok... vet ikke hva jeg skal fylle ut på DHCP "skjemaet" på routeren... Og til roac: Alt du foreslo ble nettopp prøv, og alt funker som det skal, tilsynelatende... Får fremdeles ikke kontakt med DHCP-serveren... Lenke til kommentar
fntd Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Hadde akkuratt det samme problemet, fixxet det nettopp :D:D problemet var at nettverkskortet prøvde å force attempte 1000 mbts nettverk, mens switchen bare var 100. Byttet til force 100 full duplex. mine tilkoblinger>egenskaper på nettverkskortet (eks lokal tilkobling>konfiguer>avansert>speed duplex settings Håper dette hjelper peace Takker for hintet, og ja... den stod på 1000mbits, men ingenting ble bedre da jeg satte den på 100, som du bad meg om... Men det er også en knapp som heter "nettverksadresse" der, som enten kan stå på med verdi, eller utilgjengelig... Aldri sett denne før, og den står på utilgjengelig... Skal denne settes på, og hva skal jeg da skrive i verdi-feltet? Lenke til kommentar
fntd Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Forresten, til deg som lurte på hvordan ipconfig-en så ut, så har jeg lagt ved en skjermdumping... Lenke til kommentar
roac Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Takker for hintet, og ja... den stod på 1000mbits, men ingenting ble bedre da jeg satte den på 100, som du bad meg om... Men det er også en knapp som heter "nettverksadresse" der, som enten kan stå på med verdi, eller utilgjengelig... Aldri sett denne før, og den står på utilgjengelig... Skal denne settes på, og hva skal jeg da skrive i verdi-feltet? Eh, sto den til 1000Mbps? Hvordan har du fått til det? Er ikke RealTek 8139 * en relativt gammelt og 10/100Mbps? Du er sikker på at det er riktig nettverkskort du holder på med her? * Ref senere innlegg med skjermdump Lenke til kommentar
fntd Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Eh, sto den til 1000Mbps? Hvordan har du fått til det? Er ikke RealTek 8139 * en relativt gammelt og 10/100Mbps? Du er sikker på at det er riktig nettverkskort du holder på med her? Ja, jeg er sikker... har deaktivert det gamle integrerte i BIOS-en... det stod på 1000, men er satt over på 100 nå... Lenke til kommentar
wil Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 prøvd å restarta routeren da? maskina di er virkelig grei med deg i disse dager skjønner jeg . jeg tror nok at feilen ligger i maskina di, men kan det være noe nettverksdriver krøll en eller annen plass da tro? det må jo være noe feil, hvis ikke hadde det funka logisk nok. du sier at du har deaktivert et kort i Bios, regner med at det er det integrerte korte du har deaktivert, men skal det gå an å deaktivere nettverkskortet fra Bios da? prøvde det samme selv, fordi at jeg bruker bare trådløst, men jeg fikk det ikke til. hadde ikke noe valg for deaktivering av integrert nettverkskort i BIOS. Lenke til kommentar
fntd Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Joda, deaktivering for det gamle funka greit... i hvertfall på min... Angående å restarte modemet, så har jeg til og med ssatt den tilbake på fabrikkinnstillinger, så der skulle alt være greit... Og nei, pc'en min har ikke vært helt grei mot meg i det siste... Jeg satt og leste nettaviser, og plutselig klikka nettet... Etter det har jeg ikke fått nettverksadresse... Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Har du antivirus, antispyware o.l. innstallert og oppdaert på PC'en ? Har vært borti samme symptomene hvor det var spyware som blokkerte (spybot search & destroy og/eller adaware fikser dette) nettverket... Videre sett nettverkskortet på autodetect på hastighet. Lenke til kommentar
fntd Skrevet 21. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2005 Har du antivirus, antispyware o.l. innstallert og oppdaert på PC'en ? Har vært borti samme symptomene hvor det var spyware som blokkerte (spybot search & destroy og/eller adaware fikser dette) nettverket... Dette tror jeg var det første jeg gjorde, å sjekke med alle antivirus, og spy\ad-programmer... ingenting funka... Har tilogmed formatert hele pc'en, uten at det hjalp noe særlig.. Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 autodetect på nettverket da, ikke særlig lurt å 'tvinge' frem en hastighet ... Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 21. juli 2005 Del Skrevet 21. juli 2005 Vet ikke helt om jeg liker "Nodetype: Ukjent" men det er ikke sikkert at dette er et problem (Pleier å stå "Hybrid" (Engelsk XP Pro)) Hadde jo vært kjekt om du hadde funnet noen feolmeldinger i Event-loggen men vi forsøker med noe først... Du sier at lampen din blinker osv - da skjer det i alle fall noe på nettverkskortet. Gjetter på at det er noe på maskinen din som gjør at DHCP ikke funker som det skal - derfor kan du jo forsøke å sette en fast ip på maskinen din (Ta en som ikke allerede er i bruk ) Stjel litt info fra en maskin du har som har nett som funker. Det du trenger å sette er 1. ip-adresse (f.eks 10.0.1.123) 2. subnet maske (sikkert 255.255.255.0) 3. default gateway (muligens 10.0.1.254) 4. Preferred DNS Server 5. Alternate DNS Server (ikke helt nødvendig, men kjekk å ha...) Etter å ha gjort dette kan du jo forsøke å 1. pinge defaut gatewayen din eller en annen maskin på nettverket som ikke har sperret for ping i noen firewall 2. pinge f,eks vg.no - dersom det ikke virker - men punkt 1 over virker kan du jo forsøke å pinge vg.no's ip (193.69.165.21). Dersom dette virker men pinge vg.no ikke virker har du et problem med DNS. My 2 cents - lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå