Gå til innhold

SCSI Raid 5 skrive hastigheit.

Anbefalte innlegg

Eg driver med eit S-ata raid 5 array, og sliter litt med skrivehastigheiten.

Derfor lurer eg enkelt nok på kor stor skrivehastigheit ein kan få av raid 5 med scsi. Har ikkje planar om og skaffe meg scsi diskar, vil berre vite litt.

Sett at man har f.eks 4x300gb disker i raid 5 på eit brukbart adaptec eller lsi...

Kor mange mb/sec får man da på skriving av små filer? enn med store?

Eg lurer på om det er kontrollern som er flaskehalsen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har litt erfaring med Scsi i raid5, det er ganske råe saker når utstyret begynner å koste litt. De har svære cacher, gjerne 128 til 512MB, og da merker man svært lite til skrivehastigheten ved vanlig serverbruk, all data er i cache på ett blunk og så gjør kontrollern resten uten å belaste CPU i det hele tatt. Skjønte ikke bæret første gang jeg formatterte en partisjon som lå på en hardware scsi Raid5, det gikk på noen sekunder. Prøvde en gang til, samme, det gikk FOOOORT!!! Rått og koster flesk ja, men skrivehastigheten lider også der i sammenhenger der mange små data skal oppdateres/skrives. For servere anbefales ofte RAID-1 hvis det er mye skriving. Raid-10 er nok det desidert beste for billigere systemer der man trenger skrivehastighet.

Hvis du vil ha raskt Raid-5 med sata så vurder en skikkelig kontroller, de gjør underverker: http://www.psdata.no/ps.asp?it=112958&mlevel=010800

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...