Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN paralellt med Internett...

Anbefalte innlegg

hei. har søkt på forumet men kunne desverre ikke finne svar på spørsmålet mitt...

her hjemme har vi adsl internett som tre datamaskiner er koblet opp til.

alle datamaskinene er koblet på en swtich sammen med bredbånds "modemet".

data1-------\

data2--------->switch-----modem-----linje_ut----->

data3-------/

problemet mitt er at jeg ikke klarer å sette opp lokal forbindelse mellom datamaskinene, altså sette opp et LAN...

klarte å sette opp et slags nettverk her en gang, men da gikk all trafikken gjennom internett :-(

er det mulig å sette opp et slikt LAN paralellt med internett? (altså kjøre to nettverk på samme utstyret, med bare ett nettverkskort pr datamaskin). Og hvordan gjør jeg evt. det?

(jeg vet det går an å ordne problemet med å sette den ene datamaskinen som server, men jeg ønsker ikke å legge kablene på noen annen måte enn det er nå)

takk for help.... :dontgetit:

Endret av []Vibbe[]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som er nødvendig for å få maskinene til å snakke sammen er at de er medlem av samme arbeidsgruppe. Rent fysisk sett er de del av samme nettverk, med modemet/routeren som gateway.

Så og si alle små nettverk er satt opp på samme måte som ditt fysisk.

Lenke til kommentar

Legg til TCP/IP-protokoll versjon 6. Uten denne vil ikke et WAN og et LAN kunne kjøre parallelt, og Windows vil da prioritere WANet. Protokollen legges til som et av "Elementene" på nettverkskortet. Dersom ikke SP er installert må den lastes ned seperat og legges inn noen .sys- og .ini-filer i windows\system32\

Protokollen gjorde susen for meg :yes:

Lenke til kommentar
Er det jeg som har misforstått her? med èn kabel i hver PC og alle koblet til switchen med en router som DHCP (eller fast IP) vil da ikke trafikken gå over internett? Det skal da praktisk talt være umulig :huh:

Så vidt jeg vet skal vel switchen sørge for at pakker sendes korteste vei?

Har selv satt opp lokalnett her mange ganger, både over tråd og trådløst og treg trafikk over internet har aldri vært en issue. Ikke at det hadde vært mulig uten å åpne porter og styre med adsl Routeren.

Lenke til kommentar
Er det jeg som har misforstått her? med èn kabel i hver PC og alle koblet til switchen med en router som DHCP (eller fast IP) vil da ikke trafikken gå over internett? Det skal da praktisk talt være umulig :huh:

De får sikkert tildelt IP fra ISP med litt varierende GW og nettmaske og ergo fungerer LAN dårlig.

Lenke til kommentar

Det enkleste er å kjøpe seg en bredbånsrouter, da får du private ip adresser på lan`et ditt og maskinene kan komunisere med hverandre uten å gå over internett. Er riktig som du skriver at med dette oppsettet vil all trafikk til de andre maskinene gå over internett.

En annen mulighet er å rote litt med routingstabellen men dette blir rot om adressene en dag blir byttet.

Lenke til kommentar
Er riktig som du skriver at med dette oppsettet vil all trafikk til de andre maskinene gå over internett.

Mener du at all trafikken vil gå via nettet uansett? Han skriver jo at alle er koblet til en switch. Jeg hadde samme oppsett som han før, bare brukte en hub i stedet for en switch, og det gikk. Fikk kontakt lokalt som over nettet. Siden en switch er smartere enn en hub må det jo også gå med switchen. Dette gikk fint ved bruk av TCP/IP v6, med overføringsspråket NetBEUI (NetBIOS fungerer også). Husker ikke helt hva jeg gjorde med nettverksmasken og GWen da, men IPen fikk jeg automatisk av min ISP.

Nå bruker jeg en trådløs DSL-router, og det fungerer også helt fint. Da har jeg, som du sier at man kan, private IP-adresser på LANet, mens routern ble tildelt IP av ISPen min.

Lenke til kommentar

hei!

Har et problem med deling av internett med et trådløst nettverkskort. Den ene pcen kobler til internett via trådløst og er koblet til en trådløs router med kabel. Den andre pcen er koblet til den samme routern med kabel.

Vi prøver og dele internett med får det ikke til. Vi får feilmeldingen: Det oppstod en feil mens Delingen av Internett-Tilkoblingen ble aktivert.

Deling av Internett-Tilkoblingen kan ikke aktiveres. Det er allerede konfigurert en LAN-Tilkobling med IP-adressen som kreves for automatisk IP-adressering.

Noen som vet hva vi må gjøre for å få det til å fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...