Gå til innhold

DFI NF4 & SpeedPremium i dualchannel=PROBLEMER!

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 stk. TwinMOS SpeedPremium PC3500 BH-5, begge brikkene klarer 260mhz 1.5-2-2-2 @3.5volt hver for seg. (stabilt!) :thumbup:

Men når jeg bruker begge samtidig får jeg massevis av feil i memtest @250mhz (alt over 200mhz for den saks skyld),

Jeg klarer ikke engang å kjøre superpi 1m!

Har prøvd 5-6 forskjellige bioser i tillegg til å ha holdt på i et par dager med innstillinger i bios uten hell.... :wallbash::wallbash::wallbash:

Er det noen med peiling som kan gi meg noen forslag/tips?

Like før jeg klikker totalt mongo nå!

Endret av amarios
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:hmm:

Det høres ganske dramatisk ut at alt over 200 MHz blir ustabilt med to brikker, når de hver for seg kjører dønn stabilt på 260. At minnemengden påvirker stabiliteten er ikke noe nytt, men en Venice er jo vesentlig bedre til dette enn tidligere revisjoner var.

Kan du poste et screenshot av A64-tweaker, eventuelt BIOS-menyen?

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

Noen forslag:

Øk tRAS til 6 og tRC til 8

tRFC bør da kunne settes til 14

Reduser refresh rate til 166 MHz 15,6 - erfaring tilsier at denne ikke bør være høyere enn MEMCLK-dividerern.

Mener også at Dynamic Idle Cycle Counter gir litt bedre ytelse når den aktiveres.

tRTW kan du nok greit redusere til 2

tWTR bør også kunne reduseres til 1

Max Async Latency og Read Preamble-verdiene dine er jo temmelig slakke, og kan nok strammes litt uten at du må ofte stabilitet.

Du kjører vel ikke CAS på 1,0 slik det står? Det er vel 1,5 du bruker?

Dette er bare forslag som jeg tror kan hjelpe litt, men jeg innser at det ikke akkurat løser mysteriet ditt, siden brikkene er stabile hver for seg...

Lenke til kommentar

Det meste er jo strammere denne gangen :hmm:

Forsåvidt har jeg opplevd at strammere timinger har gitt bedre stabilitet, men brikkene dine var jo enkeltvis stabile før. CAS 1,5 bruker jo også å gå greit på disse brikkene. Hva tror du er nøkkelen til suksessen?

Lenke til kommentar

vet ikke helt jeg :p

mye innstillinger ang. minne som jeg skjønner heller lite av.

kjørte memtest i over 2 1/2 time nå uten feil, men prime failer på blended test med en gang... cpu som ikke henger med? :hmm:

edit: kan ha noe med biosen jeg flashet til nå, 618-2. skal visstnok være bra med twinmos brikker...

Endret av amarios
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...