Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ftp server - hva har jeg gjort galt? [Løst]

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg trodde tildigere, at man måtte ha fast ip for å holde FTP server, men så ble jeg fortalt av en venn, at man også kunne bruke en tjeneste som f.eks dyndns.org, og da holde ftp server uten fast ip.

Dette er nettopp hva jeg prøver å gjøre.

dyndns.org har jeg registrert meg en konto, og lastet ned DynDNS Updator programmet som skal holde styr på hvor ofte ipen min endres, siden den er dynamisk.

Addressen til ftp serveren min, har jeg satt til stiqan.dyndns.org

Javel, DynDNS Update programmet skal altså være riktig konfigurert, og jeg har godt over det hundrevis av ganger.

Videre må routeren settes opp. Her har jeg åpnet port 21 TCP og 20 UDP, og redirected dem som virtuelle servere til min lokal LAN addresse(192.168.1.100)

(se vedlagt bilde)

Men det er fremdeles ingen som klarer å koble til FTP serveren. Hvor i huleste hel.. ligger feilen?

Har irritert meg over dette siden i dag morres, får det bare ikke til. Grr :thumbdown:

post-61-1121357647_thumb.jpg

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden man kun kan legge ved et bilde pr post som vedlegg, lager jeg enda en post, her ser dere et bilde over det der dyndns update programmet, hvis noen skulle lure på hvordan det ser ut...

edit.

Ellers bruker jeg bulletproof ftp server for å hoste, ja, ftp serveren, og det har jeg også tidligere brukt da jeg hadde tele2, så tviler på at feilen ligger der, men man vet jo aldri.

Nå har jeg lyse..

post-61-1121357776_thumb.jpg

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Beklager all denne bumbinga, men kom nettopp på noe her igjen, må jeg åpne porter for folk som kobler til serveren passivt?

F.eks at jeg åpner portene 1024 til 65535.

Men hvordan i huleste gjør jeg så det?

Skjønner ikke hvordan det er mulig med den routeren jeg har, navnet på routeren er forresten skyr@cer pro wbr 654, for de som ikke la merke til det på øverste bilde..

Lenke til kommentar

Sett deg selv som "DMZ" i routeren, da vil all trafikk fra utsiden routes til din maskin. Fungerer det nå?

Ja: det er noe feil med innstillingene i router.

Nei: det er noe feil med innstillingene lokalt.

Test det først.

Lenke til kommentar
Det holder ikke å bare åpne port 20 UDP, det er her selve dataene skal sendes, så du må åpne for TCP.

Har som sagt åpnet 21 TCP og 20 UDP,

skal jeg åpne for 20 TCP også?

edit:

Har prøvd å sette meg selv som DMZ også, men hjalp ikke. (må jeg deaktivere de andre portene jeg har åpnet da, slik at de ikke liksom ... uhm ... krasjer :blush: ?)

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Hei,

Klarer du å komme inn på serveren fra din egen maskin?

Får opp ip'en din, men det er alt.

Serveren er aktiv, klar til å ta imot.

Jeg bruker samme servere å syntes den er meget lett å sette opp, mulig at du har glemt noe?

Godt mulig jeg har glemt noe. Kan du gå over litt step by step hva jeg må konfigurere.

Det jeg lurer litt på, er om jeg må åpne f.eks portene 1024 til 1050 for de som kobler til i passive mode? Eller er det helt feil?

Ellers greier jeg å koble til serveren når jeg bruker LAN addressen min, er bare eksternt det ikke funker..

Lenke til kommentar
Det holder ikke å bare åpne port 20 UDP, det er her selve dataene skal sendes, så du må åpne for TCP.

edit:

Har prøvd å sette meg selv som DMZ også, men hjalp ikke. (må jeg deaktivere de andre portene jeg har åpnet da, slik at de ikke liksom ... uhm ... krasjer :blush: ?)

Mye forvirring ute å gå her ser jeg.

1) FTP bruker ikke UDP i det hele tatt - kun TCP.

2) FTP bruker i utgangspunktet 21/TCP og avhengig av om du bruker passive/active oppsett for dataoverførsel kan den bruke andre porte for det, men brukes bare active så vil FTP serveren opprette forbindelse til brukerens maskin, så det er ikke behov for å åpne for flere porter.

Lenke til kommentar

edit:

Mye forvirring ute å gå her ser jeg.

1) FTP bruker ikke UDP i det hele tatt - kun TCP.

2) FTP bruker i utgangspunktet 21/TCP og avhengig av om du bruker passive/active oppsett for dataoverførsel kan den bruke andre porte for det, men brukes bare active så vil FTP serveren opprette forbindelse til brukerens maskin, så det er ikke behov for å åpne for flere porter.

Da vet jeg det, men er det noe mer som kan gjøres for å få dette til? Noen som greier å se litt i retningen mot feilen? :whistle:

Trøtt å lei nå ass, men jeg skal få det til! (kremt, med hjelp av dere selvsagt, takk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...