Gå til innhold

Er skjermkortet mitt ødelagt?


klo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skjermkort: Sapphire ATI R9700Pro AIW.

 

Satt å spilte Battlefield 2 for to dager siden, da spillet pludselig crashet og det kom opp en melding om noe atixxxx fil som hadde gjort noe feil og jeg måtte restarte. Skjermen stilte seg da i lav oppløsning med veldig få farger.

 

Jeg restartet, windows så ikke helt bra ut etter det, og den frøs seg. Så jeg startet opp i sikkerhetsmodus og reinstallerte driveren, etter mangen forsøk, testet de nyeste omega, og de nyeste fra ATI, samt noen eldre drivere. Nå fungerer windows fint, men i spill, så blir grafikken helt forferdelig (se bilde), med masse små firkantete bokser over alt nesten.

 

Jeg har ikke testet å reinstallere windows, enda. Det jeg lurer på, er om dette er hardware feil, eller om det kan hjelpe med en reinstall av windows? Har nylig satt på ny kjøler på kortet også (Arctic Cooling VGA Silencer).

post-23-1121355801_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du nettopp har byttet kjøler bør du sjekke at denne er festet skikkelig og at den har ordentlig kontakt med GPUen. Ser ut som det er varme problem, uten at jeg kan være 100% sikker.

 

EDIT: Du la selvsagt på ny kjølepasta ikke sant?

 

EDIT2: Litt merkelig igrunnen at det kun er artifacts i bakgrunnen. ikke noe på figuren lengst fremme eller på kartet og der helse ol vises.

Endret av underground
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at den nye kjøleren er godt festet, men kan jo sjekke for sikkerhetsskyld, tok på ny kjølepasta ja. Den har stått på i hvertfall i en uke før jeg fikk dette problemet though :\

 

Det er veldig merkelige artifacts, ser jeg ned i bakken for eksemel, eller mørke plasser, kan skjermbildet bli nesten uten artifacts..

post-23-1121357705_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet med med mitt 9800Pro kort. Skjedde første gang i påskeferien. Etter to dager med fikkling gav jeg opp og bestilte et nytt kort. Satte det inn i madkina mi igjen en uke senere som en siste test og vips fungerte helt feilfritt. Avbestilte det nye kortet.

Så for to uker siden dukket problemet opp igjen etter to nye dager gav jeg den opp for godt denne gangen og kjøpte en 6800GT....

 

Grunnen til at kortet ble sånn tror jeg er fordi den ble overopphetet. I påska moddet jeg kabinettet mitt litt og la ikke merke til at vannblokken løsnet. Det merkelige er bare at skjermkortet ble frisk igjen etter en stund (om enn midlertidig).

 

Måtte du ha bedre hell enn meg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe, takk :)

 

Har prøvd å formatere nå, uten hell.. så det blir vel et nytt kort på meg også, noe jeg egentlig har planlagt å kjøpe uansett :)

 

Spørsmålet blir hvilket, og om jeg skal ta hk/cpu/ram i samme slengen :) men det får diskuteres en annen plass.

 

Om noen skulle ha en løsning på dette grafikkort problemet så er det bare å svare her alikevel ;)

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...