Kjellvez Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg er litt ny når det gjelder server og operativsystemer. Ser at dersom man kjøper Dell får man med OS, men hva om man trenger flere lisenser? Hvor kjøper man det? Og dersom jeg bygger serveren selv, hvor kjøper jeg f.eks. W2003 SMB? Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Microsoft sine os får du kjøp alle plasser de selger pc/pc-deler. Nettbutikker er å fortrekke. OS som Linux og lignende kan lastes ned og brukes gratis. Her feks: http://www.linuxiso.org/ edit: Prisguiden er en fin plass Endret 14. juli 2005 av Xander^ Lenke til kommentar
Kjellvez Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) ? Jeg har ikke funnet noen server operativsystemer på de stedene jeg pleier å handle PC deler. Og siden jeg snakker om å kjøpe er det naturligvis ikke gratis OS jeg er interessert i. Ser heller ingen server operativsystemer listet i prisguiden. Så spørsmålet står: Hvor får man kjøpt OS og brukerlisenser? Edit: Spiser ordene mine med glede. Fant noe hos PSdata.no og MPX. Så får jeg sette meg ned og finne ut av hva f.eks CAL betyr. Endret 14. juli 2005 av Kjellvez Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hvorfor betale når du kan få det gratis? Uansett..Du får ha lykke til da! Google er en utrolig fin ting om det er noe du lurer på når du setter igang! Lenke til kommentar
roac Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg er litt ny når det gjelder server og operativsystemer. Ser at dersom man kjøper Dell får man med OS, men hva om man trenger flere lisenser? Hvor kjøper man det? Og dersom jeg bygger serveren selv, hvor kjøper jeg f.eks. W2003 SMB? SBS (Small Business Server) får du kjøpt fra blant annet Ravenholm og Komplett Data. Ekstra lisenser (CALs) selger muligens Ravenholm, men jeg vet at du kan ta kontakt med Inmeta så hjelper de deg. For andre plattformen enn Windows har jeg ikke peiling. Lenke til kommentar
Kjellvez Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 Takk for hjelpen alle sammen PS: Er ikke meg som skal betale så da så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå