Gå til innhold

Er det nødvendigt å kjøpe apple nå ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om ein skal ha OS X så blir dette levert med apple sine maskine uavhenging av at dei går over til x86-platform.

Det ahr blitt uttalt frå apple at OSX skal berre kunne kjøre på deira maskiner og ikkje andre x86-maskiner (men Windows skal kunne kjøre på apple sine maskiner)

Lenke til kommentar
Om ein skal ha OS X så blir dette levert med apple sine maskine uavhenging av at dei går over til x86-platform.

Det ahr blitt uttalt frå apple at OSX skal berre kunne kjøre på deira maskiner og ikkje andre x86-maskiner (men Windows skal kunne kjøre på apple sine maskiner)

Hadde en diskusjon med dama om akkurat det der..

Blir det ikke uhyre enkelt å installere Os X på en pc? Mht til at Os X blir bygd til x86?

Lenke til kommentar

Blir det ikke uhyre enkelt å installere Os X på en pc? Mht til at Os X blir bygd til x86?

Ikke nødvendigvis. Noe sier meg at det ikke blir så enkelt å få tak i driverne med det første.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. Noe sier meg at det ikke blir så enkelt å få tak i driverne med det første.

Ja, men med tiden så vil vel det være mulig. De driverne som lages til apple må vel kunne kodes om til å funke med en vanlig pc? Det er jo liksom samme platform.. :roll:

Lenke til kommentar

Vel, det jeg håper er at de legger en spærre i HKet slik at det er ikke fysisk mulig å gjøre det. Men vi får se...

Men det er ikke noen dum tid på å kjøpe PB/ibook nå, hvem sier at Intel Macene kommer om noen måneder? De første kommer minst om et år. Og da vil jeg tippe at det kommer en PM ikke en PB. Så du må nok vente litt på å kjøpe en intel mac.

Lenke til kommentar
Det kan og hende at dei kjem til å bruke spesialversjoner/ egenkomponerte komponenter slik at hardwarestøtta til OS X blir begrensa til desse einheitane og ikkje standardeinheitane.

Men dette er berre spekulasjoner frå mi si side.

Eneste spesialenheten mac produserer i dag er jo "hovedkort og prosessor" og dette igjen er produsert av andre produsenter og testes og settes i hop av apple, for så å selges som apple. Ram - lydkort - skjermkort osv. er standard. Så, å få porta mac OS til en "vanlig" pc, tror jeg faktisk blir rimelig enkelt. Apple kommer sikkert til å forsøke å forhindre dette ved å legge inn sperrer i sin kode, men, jeg tror egentlig at det ikke blir lenge før man får se OS X på en vanlig pc.

Dermed sagt. Dette er nok ikke akkurat en ønskesituasjon for noen av partene (apple eller windows) Da Apple har som filosofi at de skal levere alt av deler til "sine" maskiner, komplett med OS, mens windows på sin side helst ser at vanlige mann i gata installerer windows og ikke OS X på sin "fete" nyinnkjøpte PC.

Hvis Apple sine maskiner matcher en vanlig PC. Så ser jeg jo heller ikke hvorfor jeg skulle orke å sette i hop en PC selv for å installere OS X på den. Hvis jeg kan spille de vanlige spillene "på en mac" hvis ikke intel lager en egen mac låst prosessor eller at hovedkortet på en eller annen måte blir låst til den prosessoren som intel leverer. Så kan man jo også kjøpe billigste modell for så å bytte ut esensielle ting som skjermkort, ram og prosessor og ha en "grum maskin".

Gleder meg til å se hvordan dette går, blir den like bra å spille på og spillene kommer like raskt til Apple som til Windows og jeg får samme programmer til Apple som til windows, så er det liten tvil om hva jeg kommer til å velge.! :w00t:

Lenke til kommentar

Velvel, per idag er ikke alt så standarisert i en Mac som alle vil ha det. Skermkort må ha egen bios feks osv.

Jeg tviler sterkt om det kommer drivere til OS X (med x86 støtte) for all mulig IBM-kompatibel hardware. Vil sikekrt bli egne Bios-løsninger også, bare for å gjøre det hele litt vanskeligere.

Meget mulig man vli da etterhvert finne grupperinger som vil utvikle slike drivere på eget initiativ, men mtp hvor mange forskjellige hardware-kombinasjoner det er i dagens "pc", vil nok dette bli for de spesiellt interesserte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det nødvendig å kjøpe powerbook/iBook nå som apple skal skiffte brikkesett ???

Ingen som tvinger deg, noensinne =) Jeg bruker både mac og pc i jobbsammenheng, og jeg gleder meg veldig til oppdateringen skjer. Vi sliter masse med kommunikasjon mellom mac og pc, spesielt filutveksling. Skal ikke mye til før filer blir korrupte. HurraIntelMac!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...