Torehs Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hallo! Nå har jeg akkurat kjøpt meg ny bærbar PC og jeg er litt i tvil om hvordan jeg skal lage batteriet på best mulig måte? Batteriet er av typen Lithium-Ion, hvis det har noe å si. Hvor lenge bør batteriet lades første gang? Skal jeg lade det med en gang det er nytt, eller når det er tomt første gangen? Kan jeg bruke PC-en mens jeg lader det første gangen? Mvh. Tore Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hvor lenge bør batteriet lades første gang? Mange mener det bør lades opptil 16 timer første gang, men etter det jeg vet har ikke det noe hensikt på de "moderne" batteriene. Det skal holde at du kun lader det helt opp, men for å være på den sikre siden kan du la strømmen stå i et par timer ekstra. Skal jeg lade det med en gang det er nytt, eller når det er tomt første gangen? Du må lade det med en gang. Ønsker du å bruke maskinen med en gang før du lader, kan du fjerne batteriet og bare kjøre på strøm. Kan jeg bruke PC-en mens jeg lader det første gangen? Tja, kanskje, men jeg ville kjørt den på strøm og så ladet batteriet over en natt. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Litium-Ion er clouet her. I motsetning til eldre NiCd og NiMh-batterier, blir ikke Litium-batteriene dårligere av klattlading, og lider ikke av "minneeffekten". NiCd og NiMh-batterier blir dårligere om de ikke brukes helt opp før de lades og ikke lades helt fulle hver gang de lades, og har en overnaturlig evne til å huske hvor ofte de bruker å bli ladet, slik at de blir dårligere om man ikke holder seg til å la det gå like lang tid mellom hver gang de lades. Vil likevel anbefale å lade det ganske lenge første gang, selv lader jeg alle nye oppladbare batterier ett døgn første gang, muligens er dette lengre enn strengt tatt nødvendig, men jeg liker å være på den sikre siden... Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg fatter ikke hvorfor man skal lade lenger enn til indikatoren for lading slukker. Regner med at når lyset slukker så stopper også ladingen, og å lade lenger har ingen effekt. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg fatter ikke hvorfor man skal lade lenger enn til indikatoren for lading slukker. Regner med at når lyset slukker så stopper også ladingen, og å lade lenger har ingen effekt. Stemmer på en prikk... Med Lithium Ion batterier er det somregel (ikke alltid) en 'smart' brikke i kapslingen til batteriet. Denne styrer ladingen og forteller kapasitet osv. Somregel er batteriene i laptop osv halvladet når du får de. Om du bruker maskinen på batteri til det er tomt så verken skader du batteriet eller maskinen. Men skal du ha god nattesøvn og speiderblikk, for all del gjør som du tror er best. Uansett, beregn å skifte batteri en gang i året. 1000 bruksykluser er omtrent levetiden. Noen stiller mindre krav... Lenke til kommentar
phewBAR Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Uansett, beregn å skifte batteri en gang i året. 1000 bruksykluser er omtrent levetiden. Noen stiller mindre krav... Hm! Tar dere ut batteriet når man bruker strømkontakten? Den gamle Elitegroup 551 (dritt som faller fra hverandre + er umulig å lade) tok jeg ALDRI ut batteriet på når jeg hadde i kontakten. Den er nå 2 år gammel å batteriet er fortsatt like bra som da jeg fikk den. Holder i ca 2.5 timer. Kanskje det var noe positivt med ECS da Uansett, får nå Ferrari 4005 i morgen å lurte på om det er smart å ta ut batteri når den går på strømkontakt? Dette med å lade i 6-8 timer før man starter for første gang trur jeg kan bli vansklig.. klør voldsomt i fingrene Leste også noe med å lade nye bærbare til fult batteri så ta ut kontakt å la den gå tom så gjenta 3 ganger, stemmer dette? Lenke til kommentar
sparks Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 du kan fint lade den 6-7 timer første gangen, så bruke den helt opp og lade den vanlig =) skal du bruke den lenge med strøm bør du ta ut batteriet Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 På nyere laptoper skal det ikke ha noe å si om du lar laptopen stå på strøm, da batteriene er såpass smarte at de ikke prøver å lade mer enn maks. Min MEDION FIM 2010 (p-m 1.4, 768mb ram, 15", osvosvosv) har hvertfall tatt null skade av å være kobla lenge på strøm. Har et tap på 6-7% av orig. kapasitet siden juni i fjor.. og den er mye brukt på batteri og strøm Du vil ofte få lengre levetid på batteriet ved å ikke tappe det helt ut hver gang også... Li-ion har jo som kjent ingen minneeffekt. Litt enkel logikk tilsier jo at man burde kunne tappe et batteri med 500 hele cycles 1000 ganger ned til 50% og lade opp igjen.. blir det totale antallet watt-timer inn og ut.. Men jeg kan ta feil Lenke til kommentar
TheMogul Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Bruker alltid opp den strømmen som leveres på batteri når jeg kjøper mobiler etc jeg. Føler at det er logisk at batteriet skal være HELT tomt første ganen jeg lader, deretter lader jeg til indikatoren sier i fra om at nå er det fult. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå