Gå til innhold

Fjerning av passord?

Anbefalte innlegg

hmm....eg og brorn min hva på søppeldynga i går å kasta noe gammelt søppel da jeg plutselig kom over en toshiba bærbar pc som så helt i orden ut.

VI tok den med hos, dro på el-kjøp å kjøpte en adapter og dro hjem for å starte den opp og de funket :w00t: ....men vi kom ikke lang da de sto i oppstarten at vi trengte et passord :( .... skjermen var nesten helt svart med en linje der de sto password med en blinkende strekk!

eg har prøvd å se etter pinnene men fant ikke dem og eg prøvde også å ta ut de små batteriene men de hjalp heller ikke

Noen som vet hvordan eg kan få fjernet dette passordet? :dribble:

Endret av XaRio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cmos bruker meget lite strøm, hvis du tar ut batteriene kan det ta dagesvis før cmos slettes, det er nok at en liten kondensator på HK har en ladning som cmos kan leve av. Det må kortsluttes på et vis for å slette fort. Men let etter flere batterier inni der også, det kan være at de batteriene du tok ut er for minnet, har hørt om noe slikt på noen eldre toshiba.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Cmos bruker meget lite strøm, hvis du tar ut batteriene kan det ta dagesvis før cmos slettes, det er nok at en liten kondensator på HK har en ladning som cmos kan leve av. Det må kortsluttes på et vis for å slette fort. Men let etter flere batterier inni der også, det kan være at de batteriene du tok ut er for minnet, har hørt om noe slikt på noen eldre toshiba.

Derfor pleier det som regel å være en pinne du skal kotrslutte etter at batteriet er fjernet, slik at BIOS blir resatt ;)

Lenke til kommentar

Vært borti dette noen ganger, bland annet på HP bærbare.

1. ta av batteriet på pcen.

2. kobl ut strømforsyning.

3. ta ut bios batteri.

4. kobl på strømforsyning, start pc, slå av igjen.

5. sett på plass igjen biosbatteri.

6. sett på plass batteri på pc hvis ønskelig.

Nå skal du ha resettet, og den skal ikke lenger spørre etter passord.

Lenke til kommentar

ja eg tror også de batteriene eg tok ut tilhørte noe annet fordi de va 3 sånne små klokkebatterier.. eg prøvde å lete etter noen andre batterier men fant ikke. Eg kan prøve å kortslutte kondensatorene med å snu hovedkortet å ta minus pollen mot pluss pollen :p trur eg...har ikke så mye peilling på sånnt

Endret av XaRio
Lenke til kommentar
Vært borti dette noen ganger, bland annet på HP bærbare.

1. ta av batteriet på pcen.

2. kobl ut strømforsyning.

3. ta ut bios batteri.

4. kobl på strømforsyning, start pc, slå av igjen.

5. sett på plass igjen biosbatteri.

6. sett på plass batteri på pc hvis ønskelig.

Nå skal du ha resettet, og den skal ikke lenger spørre etter passord.

takk..men eg har prøvd det ;) de står fortsatt password :p

Endret av XaRio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hahah...eg tror eg fikk en god ide for å kortslutte hele greia, kjøper meg aluminiumsfolie å dekker hele hovedkortet bak, da burde de jo bli en eller annen kortsluttning på de kondensatoran :dribble: kanskje litt risikabelt...

Hvorfor ikke bare slenge den i badekaret med det samme, så er du helt sikker? :p

Nei, aluminiumsfolie vil ikike gjøre noe godt her.

Lenke til kommentar
hahah...eg tror eg fikk en god ide for å kortslutte hele greia, kjøper meg aluminiumsfolie å dekker hele hovedkortet bak, da burde de jo bli en eller annen kortsluttning på de kondensatoran :dribble:  kanskje litt risikabelt...

Hvorfor ikke bare slenge den i badekaret med det samme, så er du helt sikker? :p

hehehehe..... :!: det blir jo en liten kortsluttning ja men eg tror eg går for aluminiumsfolie :tease: men eg tror du har rett, kanskje ikke så god i ide

Endret av XaRio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hahah...eg tror eg fikk en god ide for å kortslutte hele greia, kjøper meg aluminiumsfolie å dekker hele hovedkortet bak, da burde de jo bli en eller annen kortsluttning på de kondensatoran :dribble:  kanskje litt risikabelt...

hehehehe..... :!: det blir jo en liten kortsluttning ja men eg tror eg går for aluminiumsfolie :tease: men eg tror du har rett, kanskje ikke så god i ide

Kan være lettere å ta ut CMOS-batteriet og kortslutte batteri-pinnene da :)

Lenke til kommentar

Kan være lettere å ta ut CMOS-batteriet og kortslutte batteri-pinnene da :)

ja viss eg fant cmos batteriene og viss de var noen teite pinner eg kunne kortslutte... så hadde eg seff gjort det :p

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan kortene i maskinen din er bygget opp, men har du tolags printplater, så klarer ikke du kortslutte noesomhelst på oppsiden med folieideen din.

At det er en dårlig ide med folie gjør vel ikke saken bedre, jeg ville koblet av alt av strøm som beskrevet, ventet.

Du kan og se etter noen små jumpere/brytere på kortet, men sjekk nøye dette med loddet batteri.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan kortene i maskinen din er bygget opp, men har du tolags printplater, så klarer ikke du kortslutte noesomhelst på oppsiden med folieideen din.

At det er en dårlig ide med folie gjør vel ikke saken bedre, jeg ville koblet av alt av strøm som beskrevet, ventet.

Du kan og se etter noen små jumpere/brytere på kortet, men sjekk nøye dette med loddet batteri.

eg har ikke tolags printplater...bare en plate som de er masse dritt på som eg kaller hus og skyskrappere :p

eg skal jo ikke ta folien oppå hovedkortet men under :)

som sakt så har eg ikke funket noen pinner/jumpere og små brytere de eg tror det er, er at de er noen små batterier som er loddet på hovedkortet eller kondensatorer, driver å leter etter dem

Endret av XaRio
Lenke til kommentar

Den korrekte måten å gjøre dette på er via parallel porten (kobble sammen forskjellilge pins parvis). Det er enkelt å finne anvisninger på nettet, og ferdige plugger har alltid vært å få på eBay.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...