Gå til innhold

Intern HD på eldre hovedkort

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan jeg på et eldre hovedkort (ABIT BH6) kjøpe en intern disk -> 160 gb med en egen PCI kontroller (IDE) f.eks denne... eller denne... og få full utnyttelse av diskstørrelsen?

Jeg måtte returnere en 200gb disk da jeg fikk kun 32gb (nei, jeg har ikke satt jumper på disken til 32gb) da jeg koblet denne mot IDE controller på hovedkortet.

Hvordan vil det bli når jeg booter maskinen dersom jeg setter hoveddisk opp mot egen ny kontroller og 2 eldre disker opp internt i maskinen som slave? I dag har jeg på det interne IDE grensesnittet satt opp 2 stk cd-rom (dvd-brenner/cdr-brenner) som master slave på 1 IDE og 2 stk. hd (master/slave) på IDE kontakt 2.

Kan jeg f.eks sette opp begge diskene internt som slave da OS vil ligge på ny disk på ny kontroller? Eller kan jeg f.eks flytte en disk til ny kontroller (det er relativt gamle disker, kanskje ikke så lurt å ha disse på den nye kontrolleren?) som slave og ha 1 disk internt i maskinen som slave?

Hva er forskjell på ATA-100 og ATA-133?

Jeg er ikke så oppegående på hd'er, håper noen kan svare....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Kan jeg på et eldre hovedkort (ABIT BH6) kjøpe en intern disk -> 160 gb med en egen PCI kontroller (IDE) f.eks denne... eller denne... og få full utnyttelse av diskstørrelsen?

Etter det jeg har forstått så skal det gå helt fint!

Jeg måtte returnere en 200gb disk da jeg fikk kun 32gb (nei, jeg har ikke satt jumper på disken til 32gb) da jeg koblet denne mot IDE controller på hovedkortet.

Har selv opplevd dette på et BE6 kort, men da var HDD'en 10GB men den fant bare 8,5GB! Win2k fant resten i diskmanagement selv om BIOS ikke gjorde det da.. rart det ikke virket for deg

Hvordan vil det bli når jeg booter maskinen dersom jeg setter hoveddisk opp mot egen ny kontroller og 2 eldre disker opp internt i maskinen som slave? I dag har jeg på det interne IDE grensesnittet satt opp 2 stk cd-rom (dvd-brenner/cdr-brenner) som master slave på 1 IDE og 2 stk. hd (master/slave) på IDE kontakt 2.

Det skal gå bra det.. Du kan mest sannsynlig i bios velge at den skal boote fra other/SCSI og da skal det gå bra å boote

Kan jeg f.eks sette opp begge diskene internt som slave da OS vil ligge på ny disk på ny kontroller? Eller kan jeg f.eks flytte en disk til ny kontroller (det er relativt gamle disker, kanskje ikke så lurt å ha disse på den nye kontrolleren?) som slave og ha 1 disk internt i maskinen som slave?

Ville ikke hatt noen av de gamle diskene på den nye kontrolleren, men det går fint om du vil! Og ellers kan du sette dem som du vil så lenge du har en master\slave i orden på hver kanal. Den nye hoveddisken vil boote pga at du velger at den skal det i bios. Kontrollerkortet vil også mest sannsynlig ha sin egen bios hvor du velger hvilken disk som er koblet til den som skal boote.

Hva er forskjell på ATA-100 og ATA-133?

Eneste forskjellen er at ATA-133 kan teoretisk overføre 33MB/s mer enn ATA-100, men det har så og si ingen betydning siden harddiskene selv makser ut rundt 30-50MB/s

Jeg er ikke så oppegående på hd'er, håper noen kan svare....

Håper du ble litt klokere! :)

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar

Er det noen som kan bekrefte om dette vil fungere, jeg fikk ikke min interne hd IDE disk til vise mer enn 32 gb (jeg hadde ikke satt jumper på disken) på min pc med ABIT BH6 hovedkort.

Vil den nye kontrolleren selv styre alt eller vil hovedkortet mitt allikevel ikke takle så store disker.

Alternativt, kan jeg kjøpe en ekstern disk med et egen USB 2.0 / Firewire grensesnitt som går utenom begrensingen på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...