Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny AMD 64 med sata, svært treg under oppstart

Anbefalte innlegg

Har hatt endel problemer med installasjon av XP på min nye datamaskin. Jeg har kommet fram til at problemet var Sata-problematikk med bios og drivere osv... :ermm: Nå har jeg fått igang XP, men booten går utrolig sent!

Spec:

PSU: 350W (Artic Silentium Cooling kabinett)

HK: Abit AN8 Ultra, s939, NF4, PCIe

CPU: 1,8Ghz 3000+ AMD64

GPU: MSI 6600GT 128MB

HD: Samsung Spinpoint 200GB sata2

RAM: TwinMos 3200 2x512MB dual. (Port 1 & 2)

Hva skjer: Etter Abit logoen kommer det endel skrift på skjermen og det blinker "Boot from CD..." nederst. Så langt er alt bra.

Så blir skjermen svart i 7 sekunder, så kommer det en grå "laste-linje" nederst som går 3 cm mot høyre i løpet av 20 sekunder. Så fylles linja helt og deretter kommer winXP Home bildet opp som laster ganske fort....

I Biosen skal de fleste instillingene være korrekte, men hvis jeg f.eks tar "enable" på "AMD Cool N' Quiet" så får jeg ikke skjermbilde ved oppstart...

Hva gjør at oppstarten er så treg? Takker for alle svar ;)

Edit: Skriveleif

Endret av Jonhau2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset!

Har prøvd det nå, men jeg sparer bare en to tre sekunder... (men det er da noe :))

Det er fortsatt sånn at det kommer en laste-linje nederst på en svart skjerm så går svært svært tregt, før XP starter å laste...

Lenke til kommentar

Er skjermen helt blank bortsett fra "lastelinja", eller står det noe et sted? Det kan være at BIOSen står på å teste minnet eller andre ting ved oppstart. Kan også være XP som tukler.

Prøv å reset BIOSen og legge inn XP på nytt. Tok det så lang tid første gang du startet PCen også?

Forresten så kan det også være dårlig kontakt eller feilplassering av noe som gjør at BIOSen automatisk kjører noen kontroller for å teste maskina di.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...