Gå til innhold

Sette på led's og bryter til PN1 og 2...?

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å gjøre følgende:

kjøpe 1 blå LED, 1 rød LED og 1 bryter (till-till)... Her er liste fra ELFA:

75-003-33 1 EL333-2UBC LED 5mm blå

75-034-69 1 EL333HT LED 5 mm röd

35-305-16 1 Vippomk 1-pol SP-1

Så ville jeg koble ledning fra hk'et til LED... Altså, fra det stedet som har 5VDC spenning hvis pc'en er på, den som definerer om HDD er aktiv og for bryteren som skal ha power on/off signal... Hvis noen forstår hva jeg mener og kunne hjelpe meg litt med hva jeg faktisk må gjøre her, evt. kunne veiledet meg til artikkel om nettopp dette (søkte en del på google, fant ingenting) så hadde d vært fint =)

Det som er mest interessant er hvordan koble, hva man trenger og lignende.

[ Denne Melding var redigert av: oycob på 2002-07-29 19:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet jeg forklarte litt rart der... heh :smile:

Jeg skal ha en av på knapp for pc'en. En LED som skal lyse når PC'en er på. En LED som skal lyse/blinke når harddisken jobber... Det er pinner til alt på hk...

Nå har jeg kjøpt følgende fra elfa:

75-003-33 1 EL333-2UBC LED 5mm blå

75-034-69 1 EL333HT LED 5 mm röd

35-305-16 1 Vippomk 1-pol SP-1

60-464-03 1 Motst 180ohm 5% 5W

55-227-01 5 Koppl tr UL1007 sv.AWG24

55-227-27 5 Koppl tr UL1007 röd AWG24

55-227-50 5 Koppl tr UL1007 grönAWG24

55-227-92 5 Koppl tr UL1007 vit AWG24

Den blå led'en skal jeg koble slik at lyser når pc'en er på. Den røde skal vise harddiskaktiviteten. Jeg tror jeg har lest meg frem til hvordan jeg kan gjøre dette nå. En ting jeg enda lurer på er likevel om det er mulig å lage en slags plugg ting slik at jeg ikke behøver å lodde ledningen fast i hk... Det er jo f.eks. sånne plugger på de fleste kabinetter.

Power on pinnene kortsluttes for å starte pcen eller slå av?

Power LED pinnene (den første er +5VDC, den andre er no connection, og den tredje er ground på mitt hk) skal bare kobles fra 5 volt til jord evt. en motstand (ikke i mitt tilfelle, siden jeg skal ha blå led som jeg har forstått at skal ha ca 5 volts spenning?).

HDD led'en derimot har jeg ikke helt fått med meg... det står i HK'et jeg har nå sin manual at de 2 pinnene er: Pin6: LED power, Pin7: HDD active. skal anode kobles til led power og katoden kobles til hdd active? Eller skal katode kobles til ground fra et annet sted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...