tuco Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hei, jeg skal kjøpe en Fujitsu Siemens-laptop som jeg skal bruke til programmering. Det eneste jeg har å utsette på denne er plasseringen av fn og ctrl tasten. Går det an i Windows og Linux å bytte plass på disse? Altså å mappe om tastenes funksjon. Trenger dette da emacs er veldig glad i ctrl, og den ligger bra til på vanlige tastatur. Hvis noen vet hvordan man gjør dette, er jeg svært intressert i svar på hvordan man gjør dette. Egentlig viktigst at jeg får dette til i linux. mvh Martin Lenke til kommentar
xyz123 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Har hørt om folk som har gjort det. Husker ikke hvor, men om du googler litt finner du kanskje noe vettugt. Lenke til kommentar
TMH Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg tror da at Fn-tasten ikke mappes om fordi det er en tast som kaller funksjoner som BIOS'en styrer, f.eks. lysstyring, Num Lock osv. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 ingen problemer å omprogramere taster i Linux. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg tror et sånnt bytte kan være vanskelig når det gjelder Fn-tasten. Den er vel "hardkodet" til å fungere utenfor OS også. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 fn knappen styrer funksjoner i bios, og det vil bare bli tull om du mapper om den. Ett tips, mapp ctrl knappen om til der capslock knappen er... hvis mulig, er ett mye bedre sted å ha den. Lenke til kommentar
rryd Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Key tweak (gratis prog) kan muligens hjelpe deg, leste om denne i et blad for litt siden men har ikke testet den selv. Key tweak finner du her: http://webpages.charter.net/krumsick Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 fn knappen har ingen funksjon i windows, og registreres heller ikke...derfor går det ikke ann å mappe den om... Lenke til kommentar
tuco Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 Tusen takk, det var veldig raske svar må jeg si. Ja caps-lock trenger jeg jo ikke, så det høres ut som en god ide. Får prøve å finne ut hvordan dette gjøres i linux. Lenke til kommentar
slemslem Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) I linux: showkey Så trykker du inn caps lock og finner tastnr. Trykk også Ctrl for å finne nr på denne. Etterpå kjører du en dumpkeys > filnavn. Editer filnavn, og finn de ulike knappene, flytt funksjonen for Ctrl til Caps Lock (evt kopier). Lagre og kjør loadkeys filnavn, og du er oppe og kjøre. Gjorde dette for å mappe consoll-nr-opp og ned på windowstastene før dette ble offentlig standard. Endret 14. juli 2005 av slemslem Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg har ikke for vane å progge i blokkbokstaver iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå