maybritt Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Har tenkt å kjøpe meg et canon 350 kamera, men er litt usikker på hvilket objektiv jeg skal velge. Lurer på å enten kjøpe sigma 18-125 eller tamron 18-200? Er det noen som har erfaring med disse to? Hvilken er best? Er det andre objektiver som kan anbefales? Hvis jeg ikke klarer å bestemme meg vurderer jeg å kjøpe en kit med sigma 18-50 objektiv i første omgang. Er det stor forskjell på dette objektivet og standardobjektiver fra canon? Jeg har en maxpris på litt over 11000 på hus og objektiv. Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg har 350D med kit objektivet, og er vel OK fornøyd med det. Det kommer vel egentlig ann på hvordan bilder du tar, og hvor kresen du er på kvalitet. Skal du knipse familie & venner og deretter lage stort sett 10x15 kopier, tror jeg 18-55mm EF-S'en fra Canon holder i bøtter og spann. Men man blir jo fort ivrig med dSLR mellom hendene, så jeg har havnet litt i den situasjonen at jeg ønsker kanskje noe bedre enn 18-55mm, så jeg tok like greit en tlf. til fotovideo.no og spurte de om en anbefaling på objektiv i samme område som 18-55mm, men bare hakket skarpere. Deres 1. valg er Canon 17-40 f/4.0 L USM, men etter midt skjønn er jo denne dyr. Deres 2. valg er Sigma 18-50mm f/2.8 som er priset mye hyggeligere. De mente nok at forskjellen på denne og Canon 18-55mm er stor nok til å forsvare prisdiffen på nesten 3000,- Du må jo regne med å betale for f/2.8 samme søren hvordan du vrir og vender på det, så kanskje den fra Sigma kan være et utmerket valg. Sjekk noen tester på nettet. Lenke til kommentar
HenrikT Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Her er det igen godt vi har Pbase. Så kan du ved selvsyn afgøre hvilket objektiv du synes bedst om. Tamron 18-200 Sigma 18-125 Lenke til kommentar
websurfer Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg vil ikke vælge et zoom-objektiv med så stor "range" eller spændvidde, da disse objektiver oftest tegner uskarpt. Så skal man i hvert fald op i Canon "L" katagorien for at få et godt resultat. Men hvis du ikke stiller så store krav til skarphed - kan de da godt gå an. Ellers synes jeg de forslag som Glenn Østerud nævner er gode objektiver: Canon EF 17-40mm f.4 L Sigma 18-50 f.2.8-3.5 Et andet godt objektiv kunne være Tamron 17-35mm. Hvis du søger et rimeligt godt alround objektiv, som det eneste objektiv på kameraet, kan Canon EF-S 17-85mm også komme på tale. Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Etter å ha sett testbildene fra Pbare som HenrikT tipset oss om må jeg nok si at første inntrykket er at Sigmaen er noen hakk skarpere enn Tamron sin 18-200mm. Det er jo riktig som websurfer sier, at objektiver med altfor stort zoomområde sjelden blir like skarpe som de med et mindre område. Her finnes det selvfølgelig unntak, det finnes vel noen skikkelig dyre greier fra Canon med et stort område, men da tror vi snakker 20k++ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå