Gå til innhold

Hvilken sommerjobb har du?


Johnx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobber som salgssjåfør på Diplom-Is, avdeling Lillesand. Slik ser en typisk dag ut for min del:

 

05.55: Første vekkeklokke ringer.

06.00: Radioen skrur seg på.

06.10: Jeg hører noen fjerne stemmer i bakgrunnen, og tror at jeg drømmer.

06.15: Oppdager at det er morgen, og står opp, dusjer og spiser frokost.

06.40: Går ut til bilen og kjører til Statoil.

06.50: Fyller kaffe på Statoil og setter kursen mot Lillesand

07.30: Ankommer terminalen.

 

Første jeg gjør på morran, er å stemple inn, hente plukklistene og bilkaret på lagerkontoret, sammen med nøklene til lastebilen. Plukklistene er kopier av bestillingene, og fungerer som et fraktbrev. Der står det hvem som skal ha hva, stort sett. På bilkartet er rommene på bilen tegnet inn, og ordrenummerne står skrevet inn på det skapet de er pakket på.

 

Deretter går jeg til bilen, låser opp, og starter motoren. Står på tomgang ca 5 minutter for å bli litt varm, mens jeg skriver skiva (på lastebiler må man fylle ut en diagramskive hver dag, hvor kjøringen din registreres). Jeg skrur av fryseren og kobler fra strømmen, og tar en rask, utvendig inspeksjon av ting som lys, dekk osv. Leser også av temperaturen på skapet, og fører denne inn på et skjema. Kjører frem til lasterampa, evt ved siden, hvis den er opptatt.

 

All isen kommer pakket i containere. Noen ganger går det 4-5 bestillinger i én container, noen ganger må vi ha både to og tre containere pr bestilling. Når det er min tur til å laste, låser jeg opp bilen bak, mens jeg gir lagergutta beskjed om hvilke containere som er mine. De trilles ut fra lageret, og blir på min ordre lastet inn med truck, en etter en. Deretter låser jeg bilen igjen, og kjører vekk fra lasteområdet slik at andre kan komme til. Hvis jeg laster opp tidlig, hjelper jeg til med andre biler, men slik som i dag, hvor jeg lastet opp nest sist, går jeg opp på sjåførkontoret med en gang.

 

Sjåførkontoret er i andre etasje, og her er noe av det mest slæfe med jobben. Alle sjåførene dasser her en halvtime à tre kvarter hver morgen, mens vi sorterer fraktbrev fra i går, spør hverandre om veien, lager en rute for dagen, og organiserer oss. Likevel benyttes ca 3 minutter til konstruktivt arbeide, og resten til kaffedrikking og skitprat, og flørting med den søte kontordamevikaren.

 

Når klokka begynner å nærme seg ni, er vi stort sett klare til å dra. Selv om vi egentlgi skal gå så snart vi er klare, blir det ofte til at vi går samtidig, og én etter en ruller de fulle lastebilene ut porten fra terminalen. Så er det ut på veien.

 

Kjører til butikker, restauranter, cafeer, kiosker, campingplasser, og gudene vet hva. De fleste skal visst ha is. Jeg plukker det som skal inn fra bilen, og bærer/triller det inn, mens jeg forsøker å holde en viss oversikt over at de får det de har bestilt. Ofte er det feilpakket fra lageret, eller det mangler ting vi er tomme for der og da. Da må vi korrigere på fraktbrevet, og til slutt får vi puslespillet til å gå opp. Deretter bærer det ut i butikken, for å plassere isen i diskene, plassere resterende på fryselager, sjekke at det ser bra ut der, og ikke minst sortere og kaste papp og plast.

 

Så er det videre til neste sted. Og neste. Og neste.

 

Etterhvert som ordrebunken blir mindre og mindre, og bunken med ferdige utkvitterte lapper vokser, settes nesa tilbake mot terminalen. Et fryseskap som begynte på -35 grader om morgenen kan kanskje være oppe i -20 grader, som er på grensen til hva vi kan bruke. Vel tilbake på terminalen, prater vi mer skit, sjekker hvilke ordre som har kommet inn for morgendagen, tømmer de tomme containerne av bilen, og setter denne på plass og starter fryseren igjen.

 

Så er det å sette seg i bilen på vei hjem etter å ha stemplet ut, og kjøre ca 45 minutter for å komme hjem. Noen ganger er jeg hjemme klokka 15, noen ganger klokka 20. Det er ikke godt å si.

 

Lønna er upåklagelig: Diplom-Is har betalt 33% av sertifikatet (C1, 7500kg, lett lastebil), og betaler 33% om jeg jobber der neste år, og resten om jeg jobber der i 2007. Timelønna er 130,-, og etter 15.30 er det 50% overtid. Det er det også på lørdager, og lørdag etter 15.30 og hele søndag, er det 100% overtid. Forrige søndag jobbet jeg fra 10 til 20, med 200% lønn, altså ca 2600,-. Får seff spise så mye is jeg bare gidder, og har det igrunn utrolig kjekt. Jobber mandag-fredag.

 

 

:)

Lenke til kommentar

Sommerjobb på en aluminiumsfabrikk. Jobber skift og har 145 kr timen + tillegg. Tillegget varierer fra 0-311kr timen. 92kr ekstra natt til søndag ;).

 

skal på natt i natt btw :p

 

edit: får forresten truck og traverskran "lappen". :w00t:

Endret av Karver
Lenke til kommentar

JObber på en "fabrikk" som lager, Sliper , monterer , Coater brille glass

HEter Rodenstock Konkurrenten til Essilor

 

jobber i sommer/(hele året når de trenger hjelp)

Jobber på avdeling Coating, hvor vi "baker på et Reflex lag som enten er litt Rosa lilla og et Grønt lag Litt svakt grønt(Nærmer seg gult)...

 

Tar rundt 1 Time å bli ferdig med ca 100 glass og alle disse må monteres i såkalte "segmenter" for hånd, Glassene har forskjellige diameter som er helt ifra

40mm-80mm, etter en halv time i maskinen må de også Snues som gjøres for hånd også inn i maskina for en halvtime til i Maskina. :thumbup:

Det går fort opp til 7 for dagen og gjerne 4 til neste dag så ca 13 Kjøringer

er 3 maskiner som jobber da så det går fort :whistle:

 

Ikke den Morsomste eller Beste jobben, men må bare huske på at det blir spenn ut av det :w00t:

 

http://www.rodenstock.no/default.asp?uid=60&CID=37 litt info om det som legges på glassene

 

*JObber ifra kl 09:00 til 17:00 6.5 Timer

*Blir 126 timer i juli og 120 timer i august

*Lønnen er 96.36 perr time

*ca 12 096,- i juli måned- ikke trekt ifra "skatten da" :thumbdown:

Endret av prixmyo
Lenke til kommentar
jeg sorterer og priser ferdigvarer på Gilde. :dontgetit: Temperaturen på lageret ligger konstant på 0-3 grader og går i varmedress. kroppen slites på en del kjenner jeg ved at jeg går ut og inn i kulda. når det er pause sitter vi ute i solsteika hehe. med varmedress :D får 120spenn i timen. jobber skift. 0600-1400 ene uka og 1400-2230 den andre. skal jobbe tre uker til.

 

Edit: glemte å si at jeg ikke har noe liv annenhver uke :thumbdown:

føler med deg, jobber skift på hansa 07-1430 og 1430-23.. i det hele så forsvinner egentlig meste sosialt livet uansett hvilket skift, men dag skift er definnitivt verst.

tjener 109 + 15% skift tilleg, og så overtid på 50% på dag, og 100% på kveld.

i tilleg så har Hansa tatt inn litt lite sommer vikarer, så det er hele tiden mer enn nok å gjøre. hittil så har vi så vidt klart å ta igjen etter en varm periode på 4 dager. og i morgen blir det sol, så satser på overtid på mandag. *glede seg til.

 

alt i allt, helt greit, løfter bare kasser over på ney paller og pakker de i containere, og får kjøre "jimmy" truck hele dagen lang.

Lenke til kommentar

Jeg jobber på en av norges 4 garverier...

 

Der så bærer jeg skinn, fukter skinn, henger opp skinn, tar ned igjen skinn(etter at det har tørket), drar rundt på paller med skinn, pisker skinn med piskemaskinen(!), legger skinn på bukker, legger skinn in i valke fylt med sagflis for å så ta den ut senere, tar inn skinn av en nettingvalke... osv

 

Jeg har så sinnsykt variasjon ang. hvilke materialer jeg jobber med! :ohmy:

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...