Gå til innhold

Problemer med formatering

Anbefalte innlegg

Jeg skulle nå formatere pcen, en bærbar dell 6000 for å få den "clean" fra alt som fulgte med.

Dermed satte jeg inn windows cden, boota fra den og valgte fullstendig formatering med ntfs. Da det hele var ferdig, og jeg måtte restarte pcen, kom det opp at det var 2 operativ system jeg kunne velge å kjøre.

det ene fungerte vanlig, det hadde jeg just lagt inn.

Det andre derimot, det gav meg ei feil melding om at den ikke fant banen eller noe slikt der windows var instalert, og ble igjen satt over til forrige vindu der jeg kunne velge hva jeg skulle starte i.

det at jeg bare har et os på maskinen, vil jeg gjerne ha det andre som ligger på oppstarten vekk, men hvordan får jeg det vekk nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det du gjør er å gå inni den Windowsen som funker. så høyreklikker du på my computer->Advanced. jeg er ikke helt sikker på hva det står i XP, men i Windows 2000 står det iallefall startup and recovery. den trykker du på. så vil du komme til et vindu der det står mye rart. blant annet står det Edit tror jeg. du trykker på denne knappen for å kunne redigere din eksisterende boot.ini fil. altså boot fila til Windows. der sletter du den nederste XP linja. dvs. den som ikke funker. så lagrer du fila og restarter maskina di.

hvis dette ble litt avansert så kan du gjøre det på en annen måte også. (alltid mer enn en mulighet i Windows :p)

den andre løsningen på problemet er som følger:

trykke på start->Run, skriv msconfig så trykker du enter. der skal du trykke på boot.ini. der står hele boot.ini fila de skrevet opp.

nedenfor denne teksten er det 4 kommandobokser. du skal trykke på den hvor det står Check all boot paths. når du klikker på denne boksen vil den linja som ikke fungerer bli slettet. så trykker du Apply->OK så får du beskjed om å restarte. Velg restart :) da skal alt være i orden og du skal slippe å få opp den bootmenyen igjen.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Du må fjerne alle partisjonene hvis du vil ha den "clean". Du har jo en gamme partisjon med et OS du ikke bruker, liggende på disken din. Gå inn i administrative verktøy fra kontrollpanel, og trykk på datamaskinbehandling. Der finner du alle partisjonene dine, og kan fjerne den med det OS-et du ikke bruker, for så å hurtigformatere til NTFS igjen.

Edit: Og du må selvsagt inn i menyen som er forklart i forige innlegg, for å fjerne boot-kommandoen til det gamle OS-et.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...