Hårek Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Du tuller vel? Ser du bortifra vifter (og optisk media) så er harddisken den eneste delen i pc'en med beveglige deler. Joda, men det var ikke det med bevegelige deler som var rart. Mekanikken blir vel ikke tregere på en brukt disk? At det kommer nye disker som er litt raskere er vel så, men det er heller liten forskjell på vanlige disker. Utviklingen skjer for det meste på kapasitet, ikke hastighet. Du merker nok forskjell på en gammel velbrukt disk og en ny disk, men mest fordi den gamle er fragmentert. Kjør defragmentering, eller installer på nytt, da skal det godt gjøres å merke forskjell mot en helt ny disk av samme type. Lenke til kommentar
tmbn Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 Takk for bra svar bobafett! Denne tråden har vel sklidd litt ut, men må vel regne med det noen ganger. Er enig at i noen oppgraderinger burde man helt klart bytte disk, men man trenger jo ikke å gjøre det hver gang. Har ikke kommet så langt at jeg har prøvd repair installasjonen enda, men skal komme med en tilbakemelding på hvordan det gikk Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Mekanikken blir vel ikke tregere på en brukt disk?At det kommer nye disker som er litt raskere er vel så, men det er heller liten forskjell på vanlige disker. Utviklingen skjer for det meste på kapasitet, ikke hastighet. Tja. Mekanikken er relativt lik, MEN det største skrittene gjøres i form av datatetthet som Kjetil Lura nevner. Tar du en 1-2år gammel 120gb disk fra WD så har den like mange og like store plater som en ny disk fra WD med f.eks 250GB (bare eksempel, vet ikke om dette eksempelet er helt korrekt). Det vil da si at de har klart å lagre dobbelt så mye data på like stor plass på platene. Lesehodet bruker like lang tid å komme fra innerst på disken til ytterst på disken (pga ~samme mekanikk), men har jo da vært over dobbelt så mye data. Kort forklart, når diskene øker i kapasitet vil datatettheten øke. Dette betyr at det blir kortere vei mellom hver bit, som betyr at lesehodet bruker kortere tid til å komme til neste bit, som igjen betyr at disken leser flere bits pr tidsenhet. Det blir derfor helt feil å si at utviklingen kun skjer på kapasitet og ikke hastighet da disse henger sammen så lenge man kun øker datatettheten og ikke den fysiske størrelsen på platene inni harddisken. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 repair kan sikker funke det, mene når jeg bytter ut pc komponenter som fører til en endring av drivere så formatere jeg alltid. nå har jeg ikke verken mye programmer eller annet installert så det er ikke store jobben for meg, er ofte ferdig på en time eller to. mene om disken er veldig gammel (les: under 40gb og 5400rpm), så vil du nok tjene litt på å kjøpe en ny disk da det blir en stor forskjell mene disker er nok det som er minst nødvendig å oppgradere for ytelsens skyld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå