tmbn Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Har akkurat byttet hovedkort, prosessor og minne i min PC. Bruker fortsatt den gamle harddisken/os'et som står i maskinen fra før av. Når jeg starter opp maskinen vil ikke OS'et godta de nye delene og bare restarter maskinen. Jeg vil gjerne slippe å installere windows og alt på nytt, så hva kan jeg gjøre for at OS' et skal godkjenne de nye delene eller omvendt ? Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Det kan du bare glemme.Har du fått nytt hk.cpu osv men har en gammel hdd med os på fra det gamle systemet så må du installere windows pånytt med det nye systemet ditt Det er ikke umulig å få det til men systemet ditt ville blitt så utrolig ustabilt og full av konflikter at det ville ikke lønnet seg. Så det er anbefalt at du installerer windows pånytt på den hdd med det nye systemet ditt. Endret 14. juli 2005 av Scortech Lenke til kommentar
JimL Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Hvilket OS? Er det windows så hører du bare på han over Endret 14. juli 2005 av JimL Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Det pleier å gå greitt hvis du tar Repair Install (XP). Det gjør en ny installasjon, men du mister ingenting av det du har. http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servic...s/xp/Repair.htm Lenke til kommentar
tmbn Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 Det er windows ja. Tenkte jeg også skulle prøve repair installasjon. Takk for rådene! Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Det blir nok bare kluss. Men om det hadde vært av samme brikkesett så kunne det gått bra for da hadde ikke endringene vært store. En kamerat her gjorde det og fungerte uten å formatere. Men like greit tok han å formaterte. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Stemmer det som sies her, men... Windows 98 klarer dette fint, og jeg har selv oppgradert en PC med et gammelt hovedkort til ett litt nyere hovedkort ( Asus til Abit), og Windows XP fungerte uten problemer etter oppgraderingen. Saa konseptet er mulig. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Vær klar over at harddisker veldig ofte er pc'ens flaskehals. Harddisken er den eneste enheten i pc'n med beveglige deler og bør byttes hver gang du oppgraderer pc'en for å få mest ut av oppgraderingen. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Klart det er mulig. Og det blir ikke kluss. Det er helt normal fremgangsmåte å kjøre "repair install" ved bytte av hovedkort e.l. Selv om mange guider ikke har det med, har jeg erfart at det kan være greit å avinstallere skjermkortdriver før HDD tas ut av gammel maskin. En av mine gamle pensjonerte HDD'er overlevde 3 hovedkortbytter vha "repair". Hadde litt tull første gangen fordi skjermkortdriveren fulgte med over og ikke uten videre lot seg avinstallere. Ved "repair" slipper du å installere de vanlige 10 GB'ene med programvare på nytt. Alle dokumenter og mail blir liggende der de var. Det er, etter min mening, bare tull å formatere og installere alt på nytt, bare pga bytte av komponenter. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Vær klar over at harddisker veldig ofte er pc'ens flaskehals. Harddisken er den eneste enheten i pc'n med beveglige deler og bør byttes hver gang du oppgraderer pc'en for å få mest ut av oppgraderingen. Den blir vel ikke flaskehals før den evt. går i stykker. Det blir dyre oppgraderinger hvis du må ha ny HDD hver gang du kjøper en ny komponent. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 ... Harddisken er den eneste enheten i pc'n med beveglige deler og bør byttes hver gang du oppgraderer pc'en for å få mest ut av oppgraderingen. Du tuller vel? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Vær klar over at harddisker veldig ofte er pc'ens flaskehals. Harddisken er den eneste enheten i pc'n med beveglige deler og bør byttes hver gang du oppgraderer pc'en for å få mest ut av oppgraderingen. Den blir vel ikke flaskehals før den evt. går i stykker. Det blir dyre oppgraderinger hvis du må ha ny HDD hver gang du kjøper en ny komponent. Såklart blir den en flaskehals før den går istykker. Jeg mener ikke at du skal kjøpe ny disk hver gang du kjøper ei ny RAM-brikke, derimot mener jeg at det bør kjøpes hver gang du gjør en relativt stor oppgradering (cpu, hk, ram) og disken er godt over 1 år. Du tuller vel? Ser du bortifra vifter (og optisk media) så er harddisken den eneste delen i pc'en med beveglige deler. Lenke til kommentar
Coney Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Harddisken er den eneste enheten i pc'n med beveglige deler og bør byttes hver gang du oppgraderer pc'en for å få mest ut av oppgraderingen. Det er vel det dummeste jeg har hørt i år. Og jeg har hørt mye rart i år Hvor har du lest dette? Det du egentlig sier er da at de med f.eks. 6 harddisker skal bruke ca. 6000,- ekstra på harddisker når de bytter f.eks minne eller cpu? Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Såklart blir den en flaskehals før den går istykker. Jeg mener ikke at du skal kjøpe ny disk hver gang du kjøper ei ny RAM-brikke, derimot mener jeg at det bør kjøpes hver gang du gjør en relativt stor oppgradering (cpu, hk, ram) og disken er godt over 1 år. Hva skjer med disken når den er godt over 1 år? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Harddisken er den eneste enheten i pc'n med beveglige deler og bør byttes hver gang du oppgraderer pc'en for å få mest ut av oppgraderingen. Det er vel det dummeste jeg har hørt i år. Og jeg har hørt mye rart i år Hvor har du lest dette? Det du egentlig sier er da at de med f.eks. 6 harddisker skal bruke ca. 6000,- ekstra på harddisker når de bytter f.eks minne eller cpu? D'oh. Snakker vi ikke her om OS-disker? Hva skjer med disken når den er godt over 1 år? Det samme som skjer med alt annet av hardware, den blir gammel og det kommer nyere og raskere erstattere. Som en klok person en gang sa: "Man er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd", dette gjelder også innen data. Lenke til kommentar
Coney Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Harddisken er den eneste enheten i pc'n med beveglige deler og bør byttes hver gang du oppgraderer pc'en for å få mest ut av oppgraderingen. Det er vel det dummeste jeg har hørt i år. Og jeg har hørt mye rart i år Hvor har du lest dette? Det du egentlig sier er da at de med f.eks. 6 harddisker skal bruke ca. 6000,- ekstra på harddisker når de bytter f.eks minne eller cpu? D'oh. Snakker vi ikke her om OS-disker? Jo vel, men er likevel ikke enig. Byttet ut min gamle 120 7200RPM som OS var på her om dagen og som har vært med meg gjennom 2-3 oppgraderinger. Byttet til en 200GB 7200RPM Har ikke tatt tiden det tar å starte OS, men vil ikke si det er noe merkbar forskjell. Kanskje bare meg Noe er det sikkert, men for meg ikke merkbart. Eneste jeg har merket er jo at oppstart etc. går raskere når OS er lagt inn etter en format. Men sånn var det jo på den gamle 120GB også. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Harddisken er den eneste enheten i pc'n med beveglige deler og bør byttes hver gang du oppgraderer pc'en for å få mest ut av oppgraderingen. Det er vel det dummeste jeg har hørt i år. Og jeg har hørt mye rart i år Hvor har du lest dette? Det du egentlig sier er da at de med f.eks. 6 harddisker skal bruke ca. 6000,- ekstra på harddisker når de bytter f.eks minne eller cpu? D'oh. Snakker vi ikke her om OS-disker? Jo vel, men er likevel ikke enig. Byttet ut min gamle 120 7200RPM som OS var på her om dagen og som har vært med meg gjennom 2-3 oppgraderinger. Byttet til en 200GB 7200RPM Har ikke tatt tiden det tar å starte OS, men vil ikke si det er noe merkbar forskjell. Kanskje bare meg Noe er det sikkert, men for meg ikke merkbart. Du merker altså ingen forskjell når du bytta disk? Prøv isåfall og kjøre HDTack på gammel og ny disk og sjekk forskjellene. Hvis forskjellene der er små har du enten kjøpt en dårlig nå, eller så hadde du en veldig rask disk fra før. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Coney: Han har ett meget bra poeng? Mange bruker enormt med penger på å kjøpe ett dyrt raskt skjermkort og en raske cpu, men de bruker en gammel harddisk. En raptor(74) ville vært meget bra. Så har du også den nye hitachi 250GB med 2 plater sata. Det har ikke noe med at du vil få en så mye raskere oppstart av windows med din nye 200gb disk, men at programmene og spillene dine laster inn raskere. Har med hvor raskt en disk kan hente(lese)data til deg. Har også hvor stor data tetthet på diskene. Eks: En disk(plate) som er 20GB trenger mere omdreininger for å lese samme mengde data. En disk som er 133GB(Plate) trenger mye mindre tid på å lese dataaen du trenger til dine spill/programmer. Men eg sier ikke du skal gjøre det, det må du selv avgjøre. Eg gjorde det da eg kjøpte meg nye pc i juli 2003. Gikk fra WD80GB til WD160GB, og nei windows starter ikke noe serlig raskere, men programmen mine gjør det. Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 jeg hadde ikke noe problemer med å sette i en gammel 20 GB i maskina mi iallefall. jeg har da ikke bytta HK enda, men det blir gjort nå snart. jeg kjører bare IDE disker jeg da men. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 OK!! La oss si at trådstarter hadde kjøpt ny HDD også. Heller ikke da er det nødvendig å installere alt på nytt. Sett først inn ny disk i gammelt system. Klon den gamle disken over på den nye. Flytt ny disk over på nytt system. Kjør "repair". Har du en 2 år gammel installasjon neddynget med gammel drit, kan det selvfølgelig være gunstig å gjøre en fresh install. Men poenget er at det ikke er nødvendig. Hadde jeg hatt begrenset tilgang på penger, ville jeg heller kjøpe rask CPU og skjermkort enn en rask disk. Men det er vel avhengig av hva man bruker maskinen til. Det optimale må jo være å kjøpe alt nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå