qtip Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg har tidligere kjøpt en intern IDE disk på 200gb, denne måtte jeg returnere da jeg kun fikk ut 32 gb. Det jeg lurte på er om det vil fungere med en ekstern disk? Vil jeg kunne utnytte hele denne disken da den kobles til USB porten? Har kikket litt på denne typen her... Jeg har en USB inngang på min stasjonære, men er usikker på om det er USB 2.0...? Hvordan kan jeg evt. finne ut det? Er de eksterne diskene mye tregere enn de interne? Mitt behov er mere lagringsplass for saker/ting som er nedlastet fra nettet. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Tror nok det er USB1 vist den er noe år gammel.. Er og en mulighet for at du har satt jumperene feil på den HDen da det er mulig å sette dem så HDen bare viser 32GB.. Men det er mye enklere vist du skriver hvilken maskin/hovedkort prosessor,opperativsystem o.l det er snakk om.. En ekstern hd (USB2)klarer oppmot 25MB/s mens en intern ligger opp mot 50-60 MB/s.. Endret 14. juli 2005 av taz Lenke til kommentar
qtip Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 Hovedkorter mitt er ABIT BH6 Jeg kjører i dag win xp uten service pack 2 (hvordan sjekker jeg forresten hvilken service pack jeg evt. har inne...?) Jeg sjekket jumperen på den interne disken og den var ikke satt opp med jumper til 32 gb. Er de eksterne HD'ene ustabile? Må de ha service pack installert i win xp for at det skal fungere? Hvem type disk bør jeg ta (Maxtor, WD el.l)??? Det vil vel fungere dersom jeg setter inn et internt PCI kort med USB 2.0 og/eller firewire grensesnitt? Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 For å finne Service Packen din høyreklikker du på "Min datamaskin" og velger "Egenskaper". Under system står det: Microsoft Windows XP Professional / Home Versjon 200x Service Pack x Dersom du ikke har Service Pack installert står det ingenting nederst. Dette var på "Generelt"-taben. Gå på "Maskinvare", så "Enhetsbehandling", så får du opp et nytt vindu. Utvid den nederst der det står "Universal seriell busskontroller" og se om noen av de installerte driverne inneholder "Enhanced". Jeg har selv en ekstern HDD, min er like stabil som de interne, har aldri klikka. Overføringshastigheten er heller ikke til å klage på. Det er lett å kjøpe et HDD-kabinett og en HDD, og bare sette de sammen. Ingen problem, det jeg gjorde. Lenke til kommentar
qtip Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 OK, da har jeg ingen service pack installert, bør kanskje legge inn siste sp2? Når jeg sjekker enhetsbehandling har jeg 3 drivere installert: Generic USB Hub Intel 82371 AB/EB PCI to USB universal Host controller USB Root hub Betyr det at jeg har gammel USB og ikke USB 2.0? Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Når jeg sjekker enhetsbehandling har jeg 3 drivere installert: Generic USB Hub Intel 82371 AB/EB PCI to USB universal Host controller USB Root hub Betyr det at jeg har gammel USB og ikke USB 2.0? Det stemmer det.. Du har kun USB1 på det hovedkortet der.. Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Du bør legge inn SP2 og skaffe deg et USB2.0/Firewire-IDE-kort. Ganske sikker på at det vil fungere og du vil da oppleve god hastighet på en ekstern HDD som du kjøper (avhenger selvfølgelig av hva slags HDD du kjøper og da..). Hvis du allerede har en HDD så trenger du bare å kjøpe et kabinett, men er HDDen over 137GiB så må du enten oppdatere systemet ditt med SP eller gjøre en regfiks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå