Gå til innhold

Nye ATI Radeon kort, hvordan kommer de til å være?

RamGuy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er R520 du sikrter imot så vet vi ingenting om de kortene utenom noen rykter som har gått rundt... De bør taes med en klype salt...

Etter hva jeg har hørt så skal ATi lansere kortene i midten av 3. kvartal, og det vil si september/oktober sånn omtrent!

Lenke til kommentar

Litt gamle nyheter det der...

siden den tid har ATi offisielt sagt at R520 er utsatt...

Ryktene sier nå en lansering i midten av Q3 (september/oktober)

ATi kan ikke gjøre en papir-lansering nå, siden nVidia leverte 7800GTX på lanseringsdagen. Så derfor høres oktober ut som et realistisk tidspunkt... Tar tid å starte masse-produksjon å få store volum.

Jeg har testet et 7800GTX selv, og på selve brikken jeg fikk stod det at den var produsert i midten av April 2005...

Lenke til kommentar
R520 vil vell være dobbelt så bra eller noe sånt mot X850XT PE kan jeg tenke meg

Tuller du! Det er jo extremt! Men X550 kortene er jo veldig svake, hvordan kan de forbedre dem såpass mye? Finnes det noen spesifikasjoner på at dette er sant?

Dobbelt så kraftig som X850XT PE er det mulig?! Farvel nVidia og GeForce

Er det noen som vet noe helt sikkert eller har en internett side der det står noe om spesifikasjonene på disse R520 kortene? Fordi at de skal være så kraftige er nesten ikke til å tro.

Lenke til kommentar

Jeg fant en side som sier litt om R520 kortene til ATI

Men om det er til å stole på eller ikke, er jeg ikke sikker på.

INFO om ATI Radeom R520 kortene

--------------------------------------------------------------------------------------------

Hvis det som står der er sant så er det ingen tvil om at jeg skal anskaffe et PowerColor Radeon R520 512MB kort! Tenkt det, noe så kraftig med 512MB!

Kan det bli bedre! :dribble:

Lenke til kommentar
Jeg fant en side som sier litt om R520 kortene til ATI

Men om det er til å stole på eller ikke, er jeg ikke sikker på.

INFO om ATI Radeom R520 kortene

--------------------------------------------------------------------------------------------

Hvis det som står der er sant så er det ingen tvil om at jeg skal anskaffe et PowerColor Radeon R520 512MB kort! Tenkt det, noe så kraftig med 512MB!

Kan det bli bedre! :dribble:

512 MB er som regel dårligere enn 256 på "dagens" kort

er bedre med et sprekere 256 enn et tregere 512 ;)

Lenke til kommentar
512 MB er som regel dårligere enn 256 på "dagens" kort, er bedre med et sprekere 256 enn et tregere 512

Det er mulig at de er det idag, men dette er kort som enda ikke har kommet.

De kan ha forbedret 512MB teknologien litt :yes:

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har også funnet litt info om noen andre kommende ATI Radeon kort

Her er litt info om ATI Radeon R600 kortene

Her er litt info om ATI Radeon X900 kortene

Det er fra den samme upolitlige kilden, så om det er sant de som står eller ikke vet jeg ikke.

Men fremtiden til ATI ser veldig lys ut :thumbup:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Raptor,14/07/2005 : 12:44]<snip>Ryktene sier nå en lansering i midten av Q3 (september/oktober)<snip>

Trodde det var fire kvartaler? ;) sep/okt blir da, slutten av q3 begynnelsen av q4.

R520 vil vell være dobbelt så bra eller noe sånt mot X850XT PE kan jeg tenke meg

Tuller du! Det er jo extremt! Men X550 kortene er jo veldig svake, hvordan kan de forbedre dem såpass mye? Finnes det noen spesifikasjoner på at dette er sant?

X550 korta benytter seg ikke av arkitekturen til de kommende R520 chipene. Og har ingenting med R520 å gjøre, men er en videreføring av RV370 som er i bla. X300 kortene fra ATI.

Endret av B-QL
Lenke til kommentar

Dobbelt så kraftig som X850XT PE er det mulig?! Farvel nVidia og GeForce

Er det noen som vet noe helt sikkert eller har en internett side der det står noe om spesifikasjonene på disse R520 kortene? Fordi at de skal være så kraftige er nesten ikke til å tro.

X550 har ingenting med R520 å gjøre. Den kommer til å bli basert på en ny kjerne, men at den blir dobbelt så sterk tviler jeg på. Det kommer selvsagt an på hvordan du tester det, men slike kommentarer som "dobbelt så sterk" blir alltid slengt rundt når det er snakk om lanseringer av nye skjermkort, og de holder sjelden/aldri stikk. Om du tipper noe rundt 7800GTX ytelse er du nok ikke altfor langt av lei.

Det som finnest av spec på nettet foreløpig, er nok bare gjetning. Har ikke sett noe håndfast ennå, er tross alt en liten stund til de kommer.

Når det gjelder 512mb så er det strengt tatt ikke nødvendig for noen spill ennå. Skal ikke si at det skader, men jeg tror prisen det koster å doble minnet er langt høyere enn ytelsen du får igjen, i alle fall hvis du skal ha like rask ram. Er tross alt en grunn til at ingen 7800 kommer med 512mb ennå.

EDIT:

Det er mulig at de er det idag, men dette er kort som enda ikke har kommet.

De kan ha forbedret 512MB teknologien litt

Dette har med produsering av rambrikker, ikke skjermkortet. Å lage 512mb minnemoduler med samme hastighet som 256mb'ene de bruker idag vil være mye mer enn dobbelt så dyrt.

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar

Her var det mye tull....

De fleste linkene over her er hovedsakelig bare rykter og oppspinn...

R600 er etter hva vi vet en "unified shader" arkitektur, ergo den kan ikke sammenlignes med dagens piepelines i det heletatt.

Det eneste vi vet sikkert om R520 er at den blir produsert på 90nm prosess, og at den kommer til å støtte shader model 3.0. En grunn til at vi kan si at de ryktene er tvilsomme er at de påstår at X900 kommer til å bli bygd på en 110nm low-k prosess, det finnes ingen low-k prosess på 110nm

Vent å se sier jeg, og ikke få for høye forhåpninger.. Mange her på dette forumet har enorme tanker om R520..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...