Gå til innhold

Ny versjon av K750i?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gikk rykter om at de skulle bytte fra CMOS brikke til CCD fra August en gang, For å optimere bildekvaliteten...

Men vet ikke hva som har skjedd, eller skjer?

Har ikke hørt noe mer om dette temaet i det siste, så virker som om det ikke kommer til å skje?

;)

Lenke til kommentar

Det har ryktes at det vil bli sluppet offisiell informasjon fra SE om at det kommer en oppgradert utgave av K750i med CCD-kamerbrikke istedet for CMOS i løpet av tredje kvartal (som vi er i nå). Men de samme ryktene sier den ikke vil komme i salg før i løpet av fjerde kvartal, nærmere i november/desember!

Helt ubekreftede rykter, så foreløpig vet kun SE hva som skjer!

Lenke til kommentar

Det irriterer meg dette her. Ikke det at SE er skyld i det...eller kanskje de faktisk er det. Men nå går jeg og vil vente på CCD versjonen mens det ikke er sikkert at det kommer noen CCD versjon i det hele tatt. Og hvis jeg nå kjøper meg en CMOS versjon og det neste uke kommer en CCD versjon kommer jeg til å eksplodere.

Lenke til kommentar

Det kommer uansett ikke til å bli dramatiske følger av bytte av brikke.

Tror de nevnte at kamera kunne bli ca 5% bedre.

Er ingen hemmelighet av en CCD brikke klarer å ta bedre bilder innendørs eller der det ikke er optimalt med lys enn CMOS.

Men samtidig bruker den mer strøm, og har hittil vært dyrere og større, det siste skulle være grunnen til at K750 ikke kom med CCD ved lansering.

;)

Tror ikke jeg ville ventet, det var hevdet at de skulle lages fra August (produseres)med CCD, men det kan bety (om det skulle stemme) at de som produseres etter August, ikke er i butikkene før rundt juletider...

Har faktisk sett bilder tatt med K750 med CCD/CMOS, eller det de hevdet var det...

:hmm:

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på CCD og CMOS da?

De fleste videokameraene bruker CMOS, mens et dyrt Sony kamera har 3 CMOS...

Det er i hvert fall helt feil. Alle digitale kamera bruker CCD. (Derfor er det også spekulert i at K750i med CCD vil gi et hakk bedre bilder.)

Videokameraer bruker også CCD. Og de beste videokameraene ligger rundt 3 CCD.

Det er stort sett bare mobiltelefoner og webcams for PC som bruker CMOS, og nå begynner også flere og flere litt bedre webcams å gå over til CCD som gir langt bedre bilder.

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall helt feil. Alle digitale kamera bruker CCD. (Derfor er det også spekulert i at K750i med CCD vil gi et hakk bedre bilder.)

Det er stort sett bare mobiltelefoner og webcams for PC som bruker CMOS, og nå begynner også flere og flere litt bedre webcams å gå over til CCD som gir langt bedre bilder.

Den nye DCR-PC1000E fra Sony er verdens første DV-videokamera med CMOS-sensor for forbrukermarkedet.
Lenke til kommentar

Den nye DCR-PC1000E fra Sony er verdens første DV-videokamera med CMOS-sensor for forbrukermarkedet.

Alt jeg sier medfører riktighet, alt det du sier medfører ikke riktighet. ;) Sony'n der er det første cam'et jeg har sett med CMOS - altså serverer du tidens løgn når du sier at de fleste videokameraer og fotokameraer bruker CMOS. Ta en runde og sjekk spesifikasjonene til en haug med kamera - du vil se at "alle" bruker CCD.

"Where CMOS technology is most suited to the mobile phone market due to its high integration capability and low power consumption, CCD imagers are traditionally of higher quality."

Som sagt, CMOS benyttes fordi det er meget plassbesparende og lar seg lett integrere (og er billig å produsere), mens CCD gir best kvalitet.

Lenke til kommentar

Nå er de beste digitalkameraene som kan kjøpes for penger utstyrt med CMOS brikker. Da refererer jeg til Canon EOS 20D, og ellers andre Canon EOS 1 Mark II, og ellers andre Canon kameraer.

Det er et faktum at CMOS ikke er laget for små-kameraer, men dette holder Samsung nå å forske på nå.

CMOS bruker mye mindre strøm enn CCD brikker.

En mobiltelefon vil ikke konkurrere med et digitalkamera til 1500,- enda, så uansett om de setter en CCD brikke i 750'n så vil det ikke bli noen revolusjon i kvalitet.

Hvis jeg har valget mellom en mobil med CMOS brikke, og CCD brikke, så ville jeg valgt CMOS. Dette p.g.a mindre strømforbruk.

Til å ta bilder med, så har jeg skikkelige digitalkameraer.

Lenke til kommentar
Nå er de beste digitalkameraene som kan kjøpes for penger utstyrt med CMOS brikker. Da refererer jeg til Canon EOS 20D, og ellers andre Canon EOS 1 Mark II, og ellers andre Canon kameraer.

Det er et faktum at CMOS ikke er laget for små-kameraer, men dette holder Samsung nå å forske på nå.

CMOS bruker mye mindre strøm enn CCD brikker.

En mobiltelefon vil ikke konkurrere med et digitalkamera til 1500,- enda, så uansett om de setter en CCD brikke i 750'n så vil det ikke bli noen revolusjon i kvalitet.

Hvis jeg har valget mellom en mobil med CMOS brikke, og CCD brikke, så ville jeg valgt CMOS. Dette p.g.a mindre strømforbruk.

Til å ta bilder med, så har jeg skikkelige digitalkameraer.

De beste digitalkameraene som kan kjøpes for penger har CCD-brikker. De beste digitale speilreflekskameraene har CMOS eller CCD-brikker.

Hvorfor mange speilreflekskameraer har CMOS vet jeg faktisk ikke. Finner det merkelig. De dyreste digitalkameraene (ikke speilr.) koster oppimot 10 000 kroner, og da har de ikke snudd på krona for å unngå å bruke CMOS brikker, da er grunnen til valget av CCD en annen.

CCD er allmennt kjent for å gi bedre bildekvalitet enn CMOS, derfor begynner så smått mobiltelefoner og webcams å gå over fra CMOS til CCD.

Finner det derfor meget merkelig at digitale speilreflekskameraer bruker CMOS, men regner med speilrefleks har en spesiell teknologi som egner seg best med CMOS. Det stemmer at CMOS krever mindre plass (laget for mindre enheter) og bruker mindre strøm, men disse fakta gjør det enda vanskeligere å forstå mht. speilrefleks - som er meget store i størrelse - derfor god plass til CCD...

Faktum er i hvert fall at 95 % av kameraene på markedet bruker CCD - og da regner jeg med dette skyldes at de gir bedre bildekvalitet enn CMOS - ettersom også webcams og mobiltelefoner så smått går mot å bruke CCD-brikker fremfor CMOS.

Temaet burde uansett snart flyttes til www.akam.no. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...