Gå til innhold

Dynamiske disker eller ikke?

Anbefalte innlegg

Hei, er litt usikker på hva jeg burde gjøre.

Inntil nå har jeg kun hatt en 74 Gb Western Digital Raptor HDD som jeg har brukt både til system og lagring.

Men nå har jeg skaffet meg 2 stk. Samsung 250 Gb S-ATA II ekstra som jeg har satt opp i RAID med striping. Disse skal ta seg av lagring, mens Raptoren skal være systemdisk.

Men så da jeg skulle initialisere disken, som helt korrekt blir oppfattet som en stor disk av XP, ble jeg usikker på om jeg skal velge Standard eller Dynamisk? Jeg ønsker å ha 3 partisjoner tilsammen. 1 som er Raptoren (System), og 2 partisjoner på mine 2 nye disker.(Installasjon ca 150 GB og Lagring ca 350 GB).

Mener jeg har hørt at jeg ikke bør bruke Dynamisk(?). Men velger jeg Standard, skal jeg da ha en til Primærpartisjon, slik som Raptoren allerede er, og en Utvidet? Eller skal alle 3 være Primær?

Litt forvirret nå :ermm:

Hva jeg velger har sikkert ikke noe å si for ytelsen, men hva hvis jeg skal flytte RAID oppsettet over i en annen maskin? Altså bruke mine 2 nye disker i en annen maskin uten at det som er lagret går tapt?

Noen som har noen kloke ord?

/Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Javel?

Er det større sjangs for at dataene går tapt i en RAID0 løsning enn om diskene bare brukes hver for seg? Utenom at da kan en ryke, og jeg fremdeles beholde dataene på den andre.

Eneste trusselen er vel hvis en disk virkelig går i stykker? Den sjangsen er jeg villig til å ta.

Lenke til kommentar

Med RAID0 så dobler du sjansen for at alle data går tapt hvis du får feil på en av diskene.

Med mindre du jobber med svært store filer i Photoshop f.eks så ville

ikke jeg kjørt RAID0 på data, mye bedre med to seperate disker.

Jeg har en 160GB disk som data disk og kjører en backup av

dokumenter, Outlook-fil og favoritter ++ til en annen PC hver kveld,

ved hjelp av programmet Second Copy.

Resten av de viktige data er stort sett brent til DVD.

På min neste maskin skal jeg kjøre RAID1 for lagring av data.

lqpl

Endret av lqpl
Lenke til kommentar

Striping - eller Raid 0 - innbærer at en fil splittes i like mange elementer som du antall disker som utgjøre et Raid 0 volum. Hver disk får mindre å lagre og i teorien skal effektiviten øke.

Raid 0 egner seg til log/transaksjonsdisker på dataser og videoredigering ol.

Speiling - eller Raid 1 - innebærer at en fil lagres på begge harddisker som utgjør et volum. Raid 1 gir bra backup mot disk feil (men ikke virus angrep!)

Raid 0+1 eller 1+0 er optimalt hvis du har god råd. for lagring av større mengder data er Raid 5 eller Raid 6 og foretrekke.

Det som er viktig for denne tråden er at dynamisk disk ikke har noe med RAID å gjøre i det hele tatt.

Bruk av dynamsike disker er meget nyttig når katastrofen inntreffer. Det som skjer er at partisjonstabellen på alle disker i et system speiles ut på hver enkelt disk. Dette er en funksjon som Microsoft fikk lisensiert fra Veritas rundt år 2000, og er kjent for de som jobber med store filtjenere og SAN løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...