Gå til innhold

PS CS2 lagrer ikke orginal dato,hvordan fikse det?

Anbefalte innlegg

irriterer meg veldig over at jeg ikke har funnet noen option i ps cs2 som gir muligheten til å lagre redigerte bilder med orginal dato (slik som gratisprogrammet irfanview klarer lett). er det noen mulighet å få endret disse datoene igjen? (ved lesing av dato fra exif)

photoshop ødelegger kronologien min i albumene på denne måten :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du "Save As..." eller "Save for Web..."?

Jeg anbefaler det første alternativet, og jeg _tror_ ikke det påvirker datoen, men det spørs litt på hvilken dato du mener (det ligger flere datoer i fila).

Enten mener du "Last modified"-datoen, eller "Picture taken"-datoen. Den siste burde ikke påvirkes av PS CS2 og du kan fint sortere etter denne datoen i WinXP. Bare velg å vise "Bildet tatt dato"/"Picture taken date" som kolonne i detaljvisning, og sorter etter denne kolonnen.

En enklere løsning kan være å bruke Downloader Pro for å overføre bildene fra minnekort/kamera til PC'en. Da kan programmet automatisk hente ut datoen fra bildene og bygge denne inn i filnavnet, f.eks. på formatet "yyyymmdd hhmmss batchnavn ###.jpg", og legge alle bildefilene i mapper med navn "yyyymmdd batchnavn", der batchnavn er et beskrivende ord (f.eks. "juleferie", "legoland" eller "skiferie i alpene"). Dette gjør sorteringen enda enklere, siden du kan sortere på navn.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...