thomasrh Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hei. Jeg har en rimelig gammel maskin med et K7T266 Pro hovedkort. Skjermkortet mitt er eldgammelt. Et Riva TNT2 Pro. Nå fikk jeg låne et kort av en kompis forrige uke, fordi vi skulle spillt Neverwinter Nights online sammen. Dette var et Geforce2 MX/MX 400. Jeg installerte de nyeste driverne jeg fant for win2k på Nvidias hjemmeside, og for NWN funker det helt topp. Problemer oppstod derimot når jeg prøvde et gammelt spill, Fifa 2002. Alt gikk smertefritt helt til jeg skulle spille kamp. Banen blinket i svart i enkelte kameravinkler, og det meste jeg så av noen spillere var ansiktet. Ballen var også helt borte. Noe det samme skjedde når jeg prøvde Pro Evolution Soccer 3. Banen blinket i svart i enkelte kameravinkler, men her var ihvertfall alle 3d objekter hele. Idag fikk jeg låne et nytt kort av samme kompis. Et Radeon 9000. Jeg installerte de aller nyeste driverne fra hjemmesiden til ATI. Her fikk jeg imidlertid enda større problemer. NWN funket helt topp også på dette kortet. Jeg kunne til og med kjøre med maks innstillinger uten store problemer. Men også her fikk jeg problemer med Fifa 2002. Ikke på samme måte som med GF kortet dog, jeg fikk ikke startet spillet engang. Alt jeg fikk var en svart skjerm, med en blå boks i midten som maste om frekvenser utenfor rekkevidde eller noe sånt. Jeg måtte restarte maskinen manuelt. Jeg prøvde så PS3, og det funket helt konge nå. Bortsett ifra at det var veldig mørkt. Så jeg prøvde å endre gamma innstillingene i den "kontroll-applikasjonen" som er med ATI-driverne (husker ikke navnet nå i farta). Da fikk jeg svart skjerm igjen et par sekunder. Når den kom tilbake var alt på skjermen som en grøt, helt uleselig. Jeg måtte nok engang restarte (denne gangen ga jeg opp og satte inn GF2 kortet igjen istedet). Jeg drev å fiklet litt med denne "kontroll-applikasjonen" før jeg fikk problemene også, for å stille inn litt brightness og contrast på "video-overlay". Da fikk jeg flere ganger en feilmelding om at den ikke fikk kontakt med grafikk akseleratoren og at den måtte restartes. Er det rett og slett umulig å få disse kortene til å virke skikkelig på hovedkortet mitt? Jeg likte måten Radeon kortet fikk PS3 og NWN til å flyte, men å drive å restarte maskinen flere ganger i timen gidder jeg ikke . GF2 kortet ser ut til å virke rimelig bra med unntak av de problemene jeg nevnte i Fifa2002 og PS3. Jeg kan ikke skjønne hvorfor et kort som på papiret skal være mye bedre enn det jeg opprinnelig hadde skal virke dårligere. De må da være "bakover-kompatible" (er det et ord? enkelte ord gjør seg bedre på engelsk ) ?? Håper noen giddet å lese helt hit , og at noen kan gi meg noen tips. mvh. Thomas Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Det kan være fordi spillet "husker" at du har et Riva TNT2-kort, og kjører grafikk-kommandoer deretter. Jeg vil tro det hjelper å avinstallere spillet, og installere det på nytt. (Dvs - det er jo flere spill dette gjelder, men prøv med ett av dem.) Endret 14. juli 2005 av hilram Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Jeg tror du heller bør sørge for at du har fjernet de gamle TNT driverene først og eventuelt finne noen gamle Detonator drivere, versjon 43.xx f.eks. EDIT: Bruk drivercleaner. (google it) Endret 14. juli 2005 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 Takk for svar, men jeg tror ikke det er så enkelt. Fifa 2002 f.eks har et eget 3DSetup program som jeg kjørte på nytt for hvert av kortene. Riktig kort var listet opp hver gang, så jeg tviler på spillet trodde det fortsatt skulle bruke Riva TNT2 Pro kortet. PS3 installerte jeg faktisk etter at jeg satte inn GF2 kortet uansett, fordi det gikk som ei snegle på Riva kortet. Det forklarer heller ikke hvorfor Radeon kortet fikk maskina til å låse seg helt, når jeg prøvde å konfigurere det i "CATALYST Control Center". Lenke til kommentar
thomasrh Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 JohndoeMAKT - Jeg avinstallerte driverne med "add/remove programs", men det er kanskje ikke nok. Takk for tipset om drivercleaner. Jeg er litt forvirret. Når du snakker om detonator drivere, hvilket av kortene er det du tenker på da? GF2 kortet bruker jo samme drivere som Riva kortet ville brukt, men jeg innstallerte dem på nytt uansett. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Detonator -> nVidia -> GF2 & TNT Poenget mitt var at nye drivere er optimalisert for nyere skjermkort og nyere spill så eldre skjermkort yter ofte best med drivere fra sin egen era. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Det forklarer heller ikke hvorfor Radeon kortet fikk maskina til å låse seg helt, når jeg prøvde å konfigurere det i "CATALYST Control Center". "Catalyst Control Center" er noe svineri som jeg aldri skal installere på min maskin. Det fikk også min maskin til å låse seg. Etter at jeg fjernet den, og installerte "gode gamle" ATI kontrollpanel, ble PC'n min helt fin igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå