Gå til innhold

Bilradio + PC

Anbefalte innlegg

Har lyst å hooke en ledig bilradio opp mot pcen, målet er at den skal slås på når pcen slås på.

Bilradioen har ei sikring på 10A. Den skal kunne yte 4*22W (ca 7A) høgtalereffekt og i tillegg kunne spinne cder og lage lys. Da eg ikkje skal ha høgtalere på den, men isteden bruke en linjeutgang fra cdspilleren kan vi rekne med at spilleren bruker en hel del mindre strøm.

Mine tre forslag på en løsning:

1: Bilradioen får strøm fra ei ekstern strømforsyning som står på kontinuerlig, men blir skrudd av vha. et relè kobla på PSU som bryter ACC-ledningen til bilradioen.

- antakeligvis den beste løsningen med tanke på belastning av PSU, men dyrast.

2: Bilradioen får strøm fra ei ekstern strømforsyning som står på kontinuerlig, men blir skrudd av/på vha. at ACC-ledningen fra bilradioen blir kobla til en +12V fra PSU

- vil ikkje fungere, da all spenning til bilradioen må ha samme jord/potensial?

3: Bilradioen får all strøm fra PSU. Av/på-funksjonen skjer vha. ACC ledningen på bilradioen. Minne på cdspilleren blir oppretholdt av kontinuerlig +12V på PSU.

- vil muligens trekke mye strøm fra PSU med tanke på at cdspiller skal ha 12V eller mer, og PSU +12V antageligvis er under 10V.

Er ute etter å drøfte løsningane, alternativt lytte etter andre ideer. Fyr løs folkens!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du har en ledig PSU liggende så kan du bruke den til radioen. Da kobler du grønn og svart ledning parallelt med den allerede eksiterende grønn/svart ledning på eksisterende psu. Disse ledningene finner du på den tykke kontakten som du kobler til hovedkortet. Dette er de to ledningene når du trykker på start knappen så vil det bli kontakt mellom de to ledningene og pcen din starter.

Tar ikke ansvar vis det ikke skulle fungere. Det er nå en idé. :roll:

Mer info om dette finner du: Guide til å starte PSU uten selve pcen

EDIT: Vis ikke ville jeg ha tatt forslag 1.

Endret av warillion
Lenke til kommentar

Hva med å snu om på thing.. bruke styre strømmen fra radioen til å slå på maskina?

fleste radioer har styrestrøm som brukes til forsterkere, det bør vere mulig å utnytte denne på no vis.

Desverre har de fleste psu'er bare +5v "standby" spenning og ikke +12V som hadde hvert det ideele da en kunne brukt 12v "standby" til å drive radioen. Med den rette radioen kunne en ha brukt radioen uavhengig av pc og ved å trykke på en knapp på radioen slått på pc. Hadde en radio som kunne slå av og på forsterker før, men har desverre solgt den, ellers kunne jeg ha gjort noen forsøk med noen psu'er og gamle hovedkort.

Lenke til kommentar

warillion: Jo, det er jo såklart en løsning, men erfaring tilsier at PSUer til pc ikkje har rask nok spenningsstabilisering til å fungere optimalt til stereobruk, sjølv om eg ikkje forventer at spilleren trekker allverdens.

En anna bakdel med en ekstra PSU som løsning er at den tar relativt stor plass/ikkje ser særlig pen ut. Eg kan muligens klare meg med en litt beafy batterilader med hele enheten i sjølve stikkontakten. Foreløpig bruker eg ei justerbar heimelaga strømforsyning slik at eg får ei spenning på 14.4V eller mer som er standardspenning.

ExMoRTiN: Det er jo en meget interessant løsning, som faktisk tillater meg å gjømme vekk pcen litt og stenge unna litt bråk (bruker sjelden cdrom/brenner uansett). Radioen skal aldri bli brukt uten at pcen er på heller.

Som du sier så har PSUer til pc bare 5V stanbyspenning ja, og tviler på dette er nok til å holde liv i minnet, hvilket betyr at ei ekstern spenningskilde er nødvendig uansett.

Men: remote-utgangen på spilleren gir konstant ut 12V sålenge spilleren er på, eksempel: pcen er av og eg trykker på cdspilleren, den gir et 12V signal ut som skrur på PSU, dette vil jo bli som å holde inne startknappen på kabinettet. Dessuten er på-knappen på spilleren i denne rekkefølga: AV-CDSPILLER-RADIO-AV. Om eg trykker noen ganger vil 12V signalet altså forsvinne, for så komme tilbake og gi en ny impuls som vil få PSU til å slå seg av. Ei litt anna relèstyring vil løse dette problemet, men eg føler det er liten vits i.

Har diskutert løsning 2 med en kar på IRC. Han mener dette er veldig mulig, men bare dersom både ekstern strømforsyning og PSU er kobla til jorda stikkkontakter, da det er her potensialforskjellen vil oppstå hvis ikkje. Det er dårlig med jorda stikkkontakter her på rommet, en løsning vil da bli å legge en utjevningsforbindelse mellom kabinettet og chassiet til den eksterne strømforsyninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...