Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Heia norge... ?


hurst

Anbefalte innlegg

Snart blir man 18 og da skal man ha bil. Jeg skal hvertfall ha bil. Men det er ikke hvilken somhelst bil som står på ønskelisten, drømmen må være en 1991-1992 Pontiac Formula FirehawkDenne mildt sagt spesielle bilen koster riktignok ganske mye. Hele 27,500 dollar i USA (Står riktignok 1990 i annonsen og jeg vet hvorfor, men gidder ikke forklare). Kjapp hoderegning forteller oss at dette blir ca 200000 Nkr.

 

Sammenligner man så med nye biler er dette kanskje ikke så avskrekkende. Men så kommer Den Norske Stat inn i bildet. Politikerne her til lands har nemlig funnet på mange glupe måter å melke bilister for penger. Enda litt mer kjapp utregning (ikke hoderegning denne gang) viser at man må betale rundt 170000 kroner bare i avgifter! Det er skikkelig iriiterende! Bare fordi bilen har et sylindervolum som tilsvarer 5,7 liter (350 cu.in.) og har 350 hester så blir den straffet hardt av de norske avgiftsrytterne.

 

Når man så har betalt alle avgifter og fått bilen vel inn til Norge (og i tilleg punget ut med godt og vel en halv million - hvorav omtrent halvparten går til staten) så kan man sannelig ikke registrere den før man har "bygd den om til norske standarder"! Argh! Nå vil de ta din nydelige bil, bore hull i begge forskjermene til blinklys, ødelegge baklysene for å sette inn "korrekte" blinklys og bygge om hele sikkerhetsbelte-anordningen. Norge vet jo tross alt hvordan man bygger biler. Vi bygde jo "Troll" en gang i tiden! Ergo: vi er verdensmestere! :???:

 

Når man endelig har fått bilen på veien så må man selvklart ha bensin også. Noe som er en selvfølge at vi har i OLJE- ja,vi produserer faktisk olje -landet Norge. På tross av at vi produserer olje og bensin så er prisene skyhøye!

 

Man må vel konkludere med at en slik bil er uoppnåelig for de fleste av oss nordmenn. Dette er altså en bil som koster mindre enn en gjennomsnittlig nybil i Norge. Da må man se seg om etter andre alternativer. Noen eksempler kan være en ordinær Formula fra de samme årene. De ligger på en pris mellom ca 6000 og 9000 dollar. Ca 45000 til ca 70000 Nkr! Hadde jeg bodd i USA nå og var på utkikk etter bil så hadde jeg kjøpt meg en slik med en eneste gang! Men fordi jeg bor i annerledeslandet Norge så forblir disse bilene en fjern drøm. Man får håpe på 1.premie i Lotto eller på avgiftsreduksjon i nermeste framtid. Førstnevnte er vel mest sannsynlig :roll: .

 

Dalheim (sjefen for bilavgiftene som ble intervjuet for en tid tilbake i forbindelse med "Rikets Tilstand" på TV2) ble spurt hva de gjør med smutthullene i lovverket: Vel vi får vel finna på noen avgifter for å tette det da..? Håper ikke alle politikere tenker sånn :roll:

 

Jaja, sikkre, effektive, og spesielle biler forblir nok en fjern drøm for evig og alltid her i Norge :cry:

 

(Kunne skrevet side opp og side ned om hvor mye dette og mange andre ting innenfor temaet norge og bil, men gidder ikke mer.)

 

Hva ønsker jeg å oppnå med dette inlegget spør du kanskje? Egentlig ingenting, bare få ut litt sinne og frustrasjon.. Håper jeg ikke er den eneste som har problemer med å sjønne avgiftene her til lands.

 

Ah, det er fint vær ute :grin: *Springe ut i sola*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne ikke vært mer enig! Og nå som du blir 18 så pass da også på å stem FRP som faktisk vil sørge for en mer fornuftig bilpolitikk :smile:

 

Istede for å beregne avgiftene utifra motorvolum osv så burde man bruke sikkerhet og miljø som grunnlag for avgiftene. Dette ville ikke bare vært bra for store amerikanere, men også for elbiler osv.

Lenke til kommentar

Nå som jeg har lest igjennom det enda en gang ser jeg at det er haugevis av småpirk som jeg har glemt og mange viktige poenger som ikke er nevnt. Sånn blir det når man skriver bare for å skrive.

 

Anders: det å beregne avgifter ut ifra motorvolum og HK er hel på trynet! Familien hadde for en tid siden en 1981 Pontiac som bruksbil. Den var luksuriøs og sikker. Den var, såvidt jeg husker, solg ny i Norge og hadde av den grunn en slapp v6'er under panseret. Denne motoren jobba konstant overtid og slukte bensin! Etter en stund ble den bytta ut med en mye kraftigere v8 motor på 5 liter. Det forunderlige var at bensinforbruket GIKK NED i forhold til den forrige motoren på 3,8 liter! Så det er viktig at motor og effekt står i forhold til bilen. Med større motor sank bensinforbruk og dermed avgasser. Tankevekker det.

 

Denne Pontiacen kom forresten med katalysator fra fabrikk i USA. Men i miljølandet Norge demonterte de denne! Man hadde jo ikke kjennskap til den slags innretninger i Norge på den tiden. Derfor ble den plukket av bilen og kastet! Horribelt ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...