Heisenberg88 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Ja, oppfatter vi smaken forskjellig, eller liker vi forskjellige smaker.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 er vel egentlig umulig å vite, da man ikke kan forklare smak, men jeg vil da tro at vi oppfatter smak likt, men at noen ikke liker ting... Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Vel.. Jeg tror ikke vi oppfatter det så VELDIG forskjellig. Med tanke på at viss to stykker smaker en ting, kan de bli enig om at det minner dem om noe annet begge har smakt. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Vi oppfatter smaken forskjellig og vi liker forskjellige smaker. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Har lurt en del på det der selv. Jeg tror ikke vi oppfatter den HELT likt alle mann, men omtrent. Men vi liker forskjellige smaker. Endret 13. juli 2005 av Nevnarion Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Nei, mye som spiller inn på smak. Min samboer smaker mye mer enn meg. Vineksperter og mateksperter smaker forskjell fra oss vanlige dødlige .D Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Vel.. Jeg tror ikke vi oppfatter det så VELDIG forskjellig.Med tanke på at viss to stykker smaker en ting, kan de bli enig om at det minner dem om noe annet begge har smakt. Ja, men smaker en ting forskjellig så gjør jo alt det så at to med forskjellig oppfatning av smak sier at en ting minner om noe annet er jo ikke så utenkelig Har lurt på dette mye jeg også, men det er jo ganske så vanselig å finne ut... Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Nei, mye som spiller inn på smak. Min samboer smaker mye mer enn meg. Vineksperter og mateksperter smaker forskjell fra oss vanlige dødlige .D Det har vel med øvelse å gjøre, akkurat som enkelte ikke ser forskjell på bildet på to forskjellige skjermer. Smaken kan fintunes som alle andre sanser. Men vil tro at de fleste smaker det samme, bare med andre prefereranser for hva som er godt. Hvorfor skulle egentlig smak være så forskjellig fra syn og hørsel? De fleste ser og hører det samme (så fremst dem ikke ligger i reimseng og tygger tralala-drops), så hvorfor skulle smak være så annerledes? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Spørsmålet er egentlig meningsløst. La meg prøve å forklare hvorfor. Du spør om vi oppfater smake forskjellig. Tenk på det motsatte, hva det vil si å oppfatte smak likt. Klarer du å definere hva det vil si å oppfatte smak likt? Min oppfattelse av smak er min opplevelse. Og ingen andre kan oppleve min opplevelse. Og din oppfattelse av smak er din opplevelse, og ingen andre kan oppleve den. Så hvordan kan man sammenligne disse to opplevelsene, når det er umulig å ha begge opplevelsene? Svaret er at det går ikke an. Det er umulig å sammenligne en persons opplevelser med en annen persons opplevelser. Det finnes rett og slett ingen felles referanse man kan bruke som grunnlag for en sammenligning. Men vi kan kanskje bruke dette til å si at din opplevelse er ikke min opplevelse, og dermed er det forskjellige opplevelser, og de kan derfor umulig være like. Men vi kan også se på fysiologien, og se at alle mennesker (så lenge de ikke har noen 'feil') har omtrentlig samme fysiologi, men at det er en del variasjoner, og at man derfor kan anta at våre sanseopplevelser er rimelig like, men ikke helt. Og som nevnt av andre, noen har også bedre utviklede smakssanser, gjerne delvis medfødt, men også opptrent. En annen sammenlignet med syn og hørsel, men også syns og hørselsevnen varierer fra person til person. Men igjen er opplevelsen umulig å sammenligne. Men vi vet at noen hører bedre enn andre, noen er fargeblinde osv. Men selve opplevelsen... den er umulig å ta tak i for sammenligning. Lenke til kommentar
Raislti n Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Men vi vet at noen hører bedre enn andre, noen er fargeblinde osv. ut fra dette så virker det jo som at du mener at folk som ikke liker noe. ta for eksempel lakris eller jordbær. har feil på smaksløks genene sine... Tror egentlig at det her kommer tilbake til hvordan vi egentlig føler en ting. hvis du spiser noe helt nytt du ikke vet hva er så prøver man med en gang og binde det opp mot noe.. hvis de tingene du tenker på da er ting du er glad i så finner du ut at du liker dette og vill ha mer. hvis noen hadde gitt deg kumage suppe uten at du så på den og uten at du vet hva det var. så kansje det hadde hvert godt. men hvis du allerede har smakt smaken før og har bundet dette til noe du ikke liker så vill du huske dette og ikke like det neste gang du smaker det heller.. Derfor tror jeg at det meste av hvordan vi oppfatter smaker kommer ut i fra hvordan man føler seg når man smaker på objektet for første gang. hvis man er glad og positiv så er det meget større sjangse for at man kommer til og like objektet en hvis man har en sikkerlig dårlig dag og noen prøver og tvinge deg.. det merkligste er jo at smak forander seg over tid. ting du ikke likte når du var ung. liker man når man er gammel osv. dette ble litt rotete men håper at i hvertfall noen med nesten like rotete hode som meg skjønte det:P Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Men vi vet at noen hører bedre enn andre, noen er fargeblinde osv. ut fra dette så virker det jo som at du mener at folk som ikke liker noe. ta for eksempel lakris eller jordbær. har feil på smaksløks genene sine... At folk ikke oppfatter ting som andre oppfatter er det eneste beviset vi har på at vi har forskjellige opplevelser gjennom syn/hørsel/smak. Som JBlack poengterte, kan man ikke kjenne andres opplevelser. Om du sier "dette smaker som jordbær" kan jeg godt si meg enig, men jeg vet ikke hvordan du synes jordbær smaker. Det eneste vi kan fastslå, er at det du og jeg nettopp smakte smaker likt som jordbær. Det er umulig å fastslå at du og jeg har den samme oppfatningen av hva jordbær smaker. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Men vi vet at noen hører bedre enn andre, noen er fargeblinde osv. ut fra dette så virker det jo som at du mener at folk som ikke liker noe. ta for eksempel lakris eller jordbær. har feil på smaksløks genene sine... Nå har ikke jeg skrevet et ord om å like eller ikke like mat. Og nei, man trenger ikke ha noen konkret feil i genene for å ha variasjoner i tetthet og type av smaksløker, sensorer i øynene eller variasjoner i hørselen. Poenget er at vi har alle variasjoner i sanseorganene. Fordelingen av forskjellig typer reseptorer både i øyet og på tunga vil variere fra person til person. Dermed vil hjernen til forskjellige personer motta forskjellige signaler. Videre kan det være forskjeller i hjernen på hvordan signalene behandles videre. Både av genetiske årsaker, men også av opplæring/erfaring. Og her kommer det du snakker om inn med hva man assosierer ting med osv. Lenke til kommentar
Raislti n Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 men fargeblindhet som du rukte som eksempel er en genfeil.. resten av det eg skrev i innlegget over var mine meninger om smaks greier.. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Er man "barn" hvis man ikke liker enkelte ting, som oliven og sånn dritt? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Er man "barn" hvis man ikke liker enkelte ting, som oliven og sånn dritt? Hva man liker er også avhengig av alder. Jeg husker ikke noen detaljer om dette, men tror f.x at man er generelt glad i søtsmak som barn. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Tror f.x at man er generelt glad i søtsmak som barn. Høres logisk ut, siden man trenger en del fettstoffer og "rask energi" i den alderen, til å bygge nye celler, utvikle seg, leke, osv. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Er man "barn" hvis man ikke liker enkelte ting, som oliven og sånn dritt? Hva man liker er også avhengig av alder. Jeg husker ikke noen detaljer om dette, men tror f.x at man er generelt glad i søtsmak som barn. Nei, barn er bare mye mer følsomme for mat. Smakene er mye sterkere og klarere, etterhvert som vi blir eldre spiser vi mer å mer sterk mat. Dette vil da også si bittre ting som vi naturlig ikke skal spise(at noe smaker bittert indikerer gift) som feks alkohol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå