Plecto Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Vi drar å lager litt amatør filmer her, men når jeg ser på dem etterpå så merker jeg at de ser veldig amatør messige ut i forhold til proffe filmer. Jeg tenker ikke på helhetsintrykket for det sier seg selv, men selve skjermbildet. Først så tenkte jeg at det var fordi skjermbildet ristet svakt i og med at jeg holdt kameraet. Så prøvde vi på stativ, men det fungerte ikke. Så tenkte vi at det var belysningen i rommet, så vi satte inn store 500W arbeidslamper akkurat sånn som det skal være (har lest en del bøker og sånt noe) pluss at vi brukte blått silkepapir for å lage en stemning (blåfargen ble faktisk temmelig lik blåfargen på en annen film jeg har sett litt på). Dette gjorde bildet langt bedre og det ble klarere og finere, men fortsatt så ser det amatør messig ut. Ikke svar at "i proffe filmer bruker de kameraer til mangfoldiende tusen" etc... Hva i skjermbildet gjør at det ser profft ut? Lys? Kvalitet? Farge? Lenke til kommentar
lars91 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Kvaliteten på filmen man bruker og hva slags kamera har jo mye å si. Når man filmer proffisjonelle storfilmer bruker man 16mm film som vanelig. Det er veldig vanskelig å få "amatørfilmer" til å ikke lingne på amatørfilmer men etter hvert, Jo fler filmer du lager jo proffere blir du og det blir også filmene Lenke til kommentar
Seonaith Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Når man filmer proffisjonelle storfilmer bruker man 16mm film som vanelig. 16 millimeter brukeren bare om en lager en semi-lavbudsjett film (er relativt vanlig å bruke i norske produksjoner). Men det er 35 Millimeter som er standarden på filmer. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 Det er mange elementer som skal til for å få en ordentlig proff-følelse. Og selvom du ikke vil ha slike svar, så bruker de faktisk utstyr som koster mer enn det du og jeg har råd til. Hvis du tar en titt på settet til en filmproduksjon, vil du fort skjønne at det ikke går ann å få til disse bildene med er vanlig kamera og stativ. Jeg har sett på opptakene til Hotel Cesar et par ganger. Den serien er kanskje ikke kjent for den mest banebrytene kvaliteten. Men fakta er at det er mye jobb med hvert eneste bilde selv i en slik produksjon. Nå snakker jeg kanskje litt vekk fra tema her, men det er selvklart mulig å ta noen snarveier for å åpnå et mer proffesionelt utseende. Mye av dette må gjøres i etterarbeidet. Justere fargeinnstillinger digitalt. Prøv dere fram. Premiere Pro har bla. en del slike muligheter. Gjør om til 16:9, evt. enda smalere bilde. Lag et gjennomsiktig PNG-bilde i photoshop med svart oppe og nede. Legg dette over den originale videoen. Eller som wh1te nevner i sin guide; After Effects sin "Magic Bullet" plugin. Bortsett fra dette kan dere selvklart eksprimentere med lys i opptaks-situasjon. Prøv å eksprimenter med din egen stil. Det er ikke nødvendigvis best med stillestående kamera på stativ. Og en liten huskeregel til slutt: Kjøring er bedre enn zoom. Håper det kan hjelpe litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå