Jabbala Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Hei. Fant ut jeg skulle prøve å tyne min athlon64 3200+ venice prosessor for å se hva jeg kunne få ut av den. Jeg har følgende specs: MSI K8N NEO2 Platinum-54G, nForce3 250U AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz venice Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB Dette anser jeg som specs som skal være vesentlig for overklokkingen. For mer infor sjekk profil. Problemet jeg har er at jeg får klokket prosessoren så godt som ingenting, jeg får stilt fsb til maks 215, før systemet blir fryktelig ustabilt og fryser. Har prøvd å stilt på volten osv... Men til ingen nytte, hovedkortet er flashet til nyeste bios versjon... Jeg har 0 erfaring med overklokking av athlon 64 cpuer fra før av så lurer på om jeg har gjort noe feil siden jeg ikke klarer å oppnå bedre resultater... Jeg har kjøpt inn utstyr etter mye lesing av erfaringer fra andre brukere. Kjøling til cpu og kabinett er: 2x 120mm vifter for kabinett, temperaturen ligger på 26 grader idle. Cpu kjøles ved bruk av en Thermaltake xp-90 med en 92mm MIST vifte på toppen. Prosessoren ligger på 35 grader idle. Jeg har brukt ekstra med penger på ram og kjøling tilegnet overklokking av systemet så hvis jeg har vært ekstremt uheldig med overklokkingspotensialet til prosessoren vil jeg vurdere å bruka reklamasjonsretten og sende den tilbake for et nytt forsøk. Jeg har forsøkt å sette HT til 3x og satt ned multiplayer til ingen nytte. Takker for alle svar! Endret 13. juli 2005 av Jabbala Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Flyttes til rett kategori. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Høres ut som om det kan være minnet som begrenser klokkingen din. Har du mulighet til å stille på dette? Still det så lavt som mulig, for så å klokke FSB opp. Skulle hjelpe deg å avgjøre om det er CPU eller minne som hindrer deg. Det å kjøpe 3200-minne når man skal klokke er uansett litt russisk rullett. Kjøp heller 4400-minne fra Corsair. Da skal ikke minne få lov til å begrense klokkingen din. -KJ Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Kanskje PSUen? Ser ut som sytemet ditt trenger en del power... hvor mange ampere er det på 12V'railen? EDIT: God lesning - http://forums.extremeoverclocking.com/show...ad.php?t=107925 Endret 13. juli 2005 av Okay Lenke til kommentar
Jabbala Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Kanskje PSUen?Ser ut som sytemet ditt trenger en del power... hvor mange ampere er det på 12V'railen? EDIT: God lesning - http://forums.extremeoverclocking.com/show...ad.php?t=107925 Har en NorthQ 400w, tror ikke dette skulle være problemet..... Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 tja... hvopr mange ampere hadde den? Litt varierende erfaringer med dem... Lenke til kommentar
Jabbala Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg får i noen tilfeller opp en bluescreen før maskinen restarter av seg selv ved oppstart til win xp. Jeg klarer ikke å lese hva som står på denne meldingen men det kan kanskje være en pekepinn på noe? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 se her: Men vær obs på én ting: 400 Watt og kun 15A på +12V linjen kan være litt lite dersom man har mye strømkrevende utstyr. For resten av oss skal derimot 400W og 15A være mer enn nok. http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15624&side=4 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Det er riktig det . 2-2-2-5 timings stopper på rundt 210-220 . Du må sette slakkere latency på minnet og stille vdimm volten opp til 2.7V~2.8v manuellt . Prøv minnet på 2.5-3-3-7 1T . Da skal du klare videre oppover til 230-240mhz . Du må også stille litt andre ting i bios : Fsb spread spectrum =off Dynamic Overclocking = off Agressive settings = disabled Memory timings = Manual vcore er best å sette til startupvid= 1.45v (eller lavere) deretter % over vid = 3.3% , 5% , 8,3% eller 10% for å få vcore høyere . Dette da 1.45 er max VID for venice og er kodet inn i registere i cpuen . Og siden du har brukt så mye penger , skulle du nok ikke glemt PSU . Northq400 er nok ikke den kjekkeste å overklokke med og kan godt ende opp med å være en brems for deg . Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=80186.0 Probably the most correct PSU calculator you can use for MSI K8N Nvidia Neo's Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=80186.0 Probably the most correct PSU calculator you can use for MSI K8N Nvidia Neo's hehe okay ! 15A kan være litt lite reserve for OC ja , til og med stock. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Syar2003: Ser du, ikke alltid jeg jeg brøler at "det er nok ampere....". Er bare blitt en trend på msi forumet at du må ha minst 24A@12V bare du har en AMD64, og det er litt drøyt.... Endret 13. juli 2005 av Okay Lenke til kommentar
Jabbala Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Siden du har brukt så mye penger , skulle du nok ikke glemt PSU .Northq400 er nok ikke den kjekkeste å overklokke med og kan godt ende opp med å være en brems for deg . Okey, jeg har 14 dagers returrett på denne psuen også da... Vil du anbefale meg å benytte meg av reklamasjonen og investere i en bedre psu? Endret 13. juli 2005 av Jabbala Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 jepp.... helt ærlig; 15A er lite.. veldig lite... Jeg har "bare" en 350W PSU, men til og med den har 17A på 12V'en (dvs. at den gir ut 24 Watt mer enn din der det trenges). 12V'en forer CPU og annet stash... se bilde; Lenke til kommentar
Jabbala Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Okey, da kom jeg til et lys i tunellen . Etter gode tips fra syar2003 og Okay har jeg nådd 2,2ghz, takker for hjelpen så langt! Har ikke møtt på problemer enda... Men så har jeg bare logget inn i windows da . Skal kjøre 3dmark test nå... Kommer tilbake med feedbacks! Lenke til kommentar
Jabbala Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Da var 3dmark ferdigkjørt vellykket! . Pcen var stabil og tempen lå på 40 grader etter testen, systemet på 30. Jeg vurderer nå å bruke reklamasjonsretten på psuen og heller kjøpe en ny. Kom gjerne med forslag til hvilken, jeg har siklet på denne, men jeg leste at den ikke passet til hovedkortet mitt. Kan noen bekrefte avkrefte dette? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg overklokker min venice 3500+ til 2.7ghz med en tagan 480-U01 . Kult at du fikk opp frekvensen litt da . Test stabiliteten med OCCT .(Prime95's arvtager) Stabilitets testen tar 30 minutter . http://www.ocbase.com/occt.html Mpx har veldig gode priser på disse tagan PSUene. Og man sier at Tagan er budsjett PSUen for overklokkere grunnet dens gode prisnivå/ytelse/stabilitet. Ved å velge noe med mere kraftressurser får du ro i sjela om at PSU ikke blir flaskehalsen og lager ustabilitet for overklokkingen din . De tagan enhetene er helt lydløse også . Husk at en presset PSU gir vanligvis ut mere støy/ripple som gjør en eventuell OC tidligere ustabil enn en kraftigere PSU som jobber innenfor 70-80% last uttak. (max 70-80% eller litt mindre last uttak er sweetspot for de fleste PSUer idag) . Samtidig kan spennings nivåene svaie litt mere enn en overklokket cpu og minne liker . Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 MIST PSUen er et godt valg . Den har detachable 24 pins til 20 pins for hovedkort tilkoplingen så den passer på Neo2 . Men den har splitt +12v rail . Jeg ville heller valgt en PSU med kraftig single +12v rail istedet for at 8-10A skal ligge ubrukt på +12v2 som kun brukes av CPU . Igjen må jeg nevne tagan . 480 U22 har en svitsj for å velge single rail +12v 30A eller dual rail fordeling 20A x2 , max 30A tilsammen . Så da får du i pose og sekk . Lenke til kommentar
Jabbala Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 MIST PSUen er et godt valg .Den har detachable 24 pins til 20 pins for hovedkort tilkoplingen så den passer på Neo2 . Men den har splitt +12v rail . Jeg ville heller valgt en PSU med kraftig single +12v rail istedet for at 8-10A skal ligge ubrukt på +12v2 som kun brukes av CPU . Igjen må jeg nevne tagan . 480 U22 har en svitsj for å velge single rail +12v 30A eller dual rail fordeling 20A x2 , max 30A tilsammen . Så da får du i pose og sekk . Takker for svar. Har nå kjørt cpuen opp til 2,45ghz.. Og ser ut til at den klarer mer . Jeg har derimot stilt timing på rammen til 2.5-3-7-3 2T. Regner med at 2T er slakkere timing, men har dette mye å si for ytelsen? Den tagan psuen så forresten veldig interessant ut, stilfull og ren samtidig som den er bra ifølge deg, noe jeg velger å tro på . Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Har du kun 1024MB ( 2*512MB moduler) bør du bruke 1T commandrate . 1 klokkepuls pr chipselect er raskere enn ved hver andre klokke puls . Men om du kan oppleve/se det med rene øyne er jeg ikke like sikker på , men i benchmarks ser du det ganske klart på memory bandwith . Prøvd OCCT forresten ? Kjøre 3Dmark er ikke noe målestokk for CPU kalkulasjoner (stabil cpu) da det er enkle operasjoner for cpu med mest jobb på grafikk kortet . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå