Gå til innhold

Hvordan redde HK med feilflashet BIOS?

Simen1

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner har et meget bra hovedkort (MSI med Socket 478 og i875P brikkesett og en haug med ekstrautstyr på) som han har feilflasha. Dvs. kortet gir feilmelding om "Bios error - bad checksum" etter en flash fra windows.

Biosen er loddet til hovedkortet og så det gjør det litt mer plundrete å få den ut. Å kjøpe en egen flashe-modul eller å sende den inn til noen som kan gjøre den jobben er ikke så veldig fristende siden det koster en del kroner og er ekstra mye jobb pga den fastloddete biosen.

Til poenget: biosen søker etter floppy-diskett, og etter det jeg har hørt betyr det at man kan redde biosen hvis man bruker en spesialkonfigurert diskett til formålet. Spørsmålet er bare hvordan man spesialkonfigurerer disketten? Eller hvor laster man ned den ISOen man trenger til disketten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Har hatt nøyaktig samme problemet med min Epox 8RDA+, og grunnet til det var at en av de 2 RAM brikkene var korrupt da jeg flasha BIOS. Så vidt jeg husker det, så gjorde jeg ikke noe spesielt annet enn CLEAR CMOS og inn med andre RAM brikkene.

På den andre side så kan du for så vidt prøve med en disket med bios fil og flash program (AWARD.EXE?), eller en opstartdiskett med de 2 filene.

Har prøvd ut begge løsninger selv uten at det hjalp, men du kan være heldig.

Håper det hjelper.

Staljin

Lenke til kommentar
Bios Saviour

(Gammel)OK-test av Bios Saviour, men prinsippet er vel fremdeles det samme...

Hotflash-guide

:)

Bios savior kommer raskt på 400kr med frakt så det synes vi er litt dyrt.

Hotflash kan vi ikke gjøre siden vi ikke har et identisk men fungerende hovedkort vi kan sette brikken inn i. (For det funker vel bare på identiske hovedkort?)

staljin og effikan: Clear CMOS funker ikke her. Ikke vanlig diskett for flashing heller. (Bios vil ikke så langt siden den får feilmelding før den er ferdig med sitt)

effikan: Jeg har sendt epost til MSI men ikke fått noe svar ennå.

Lenke til kommentar
Hotflash kan vi ikke gjøre siden vi ikke har et identisk men fungerende hovedkort vi kan sette brikken inn i. (For det funker vel bare på identiske hovedkort?)

Så vidt jeg har forstått, holder det at det er samme BIOS-type på kortene... :)

Så bra! Hvis det stemmer så gjør det jo ting mye enklere. Det er snakk om award i formatet ca 1x1cm kvadratiske. Jeg får gjøre et forsøk på å lodde den løs og teste. (Har et sånt "hode" til loddebolten som gjør at jeg får løsnet hele greia.)

Lenke til kommentar

Jeg brukte nylig et NF7-kort til å flashe inn ny BIOS til et S939 NEO2. Jeg brukte diskett, og det gikk helt knirkefritt. Jeg bare skrev

awdflash biosfil.rom /f

"/F" er for å påtvinge flashing, selv om BIOS-ID ikke stemmer overens med hverandre. En lignende funksjon finnes sikkert til de fleste flasheprogrammer.

Lenke til kommentar
Så bra! Hvis det stemmer så gjør det jo ting mye enklere. Det er snakk om award i formatet ca 1x1cm kvadratiske. Jeg får gjøre et forsøk på å lodde den løs og teste. (Har et sånt "hode" til loddebolten som gjør at jeg får løsnet hele greia.)

Den er da ikke lodda fast...? Skal bare være å lirke den forsiktig ut(finnes vist spesialverktøy hos Eksit Data)

Holder vel ikke at BIOS har samme fysiske størrelse, må vel være identisk...?

Se under "Bios chip" hos Eksit Data(klarer ikke å linke direkte... :blush: ), der er det en liste over forskjellige BIOS'er.

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar
Skal bare være å lirke den forsiktig ut(finnes vist spesialverktøy hos Eksit Data)

Holder vel ikke at BIOS har samme fysiske størrelse, må vel være identisk...?

Så lenge BIOS-brikkene er fysisk like, kan de naturlig nok inneholde samme informasjon, og fungere i samme hovedkort. Men hvis man låner en brikke fra et forskjellige HK, må man selvsagt overskrive brikken med den rette BIOSen, som jeg forklarte i mitt forrige innlegg.

På brikker som ikke er loddet fast, trenger man bare en kraftig nål e.l. for å få brikken ut. Selv bruker jeg ene spissen på multimeteret, det har jeg gjort 20 ganger og det funker perfekt. Eneste man bør være litt obs på, er at man ikke bøyer pinnene under brikken, som en bøyd inn mot midten.

Lenke til kommentar
Så lenge BIOS-brikkene er fysisk like, kan de naturlig nok inneholde samme informasjon, og fungere i samme hovedkort. Men hvis man låner en brikke fra et forskjellige HK, må man selvsagt overskrive brikken med den rette BIOSen, som jeg forklarte i mitt forrige innlegg.

På brikker som ikke er loddet fast, trenger man bare en kraftig nål e.l. for å få brikken ut. Selv bruker jeg ene spissen på multimeteret, det har jeg gjort 20 ganger og det funker perfekt. Eneste man bør være litt obs på, er at man ikke bøyer pinnene under brikken, som en bøyd inn mot midten.

Dette er åpenbart noe du har har skikkelig peiling på, så hva med å lage en guide, da det ikke er noe slikt(så vidt jeg vet) her på forumet! :thumbup:

Har aldri hatt behov for å hotflashe enda( :innocent: ), men har hørt om en del andre som kunne ha god hjelp av en slik guide.

Den jeg linker til lenger oppe, viser jo en chip som ikke er så vanlig lenger(tror jeg), så en mer oppdatert hadde vært fint!

Lenke til kommentar

BIOS Recovery Feature

For AMI BIOS

1. Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM

2. Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

3. When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

Burde ikke dette funke? (Tatt fra MSI)

(Så først nå at det var award, så her er awardoppskriften)

For Award BIOS

1. Make a bootable floopy disk

2. Copy the Award flash utility & BIOS file to the said floppy disk.

3. Create an autoexec.bat with "awdfl535 biosfilename" in the content e.g. awadfl535 a619mj21.bin

4. Boot up system with the said floppy (it will take less than 2 minutes before screen comes out)

5. Re-flash the BIOS & reboot

Endret av iceraven
Lenke til kommentar

har liknende problem med mitt gigabyte k8ns ultra939 hk. virker som det er en feil i biosen jeg flasha, for skjermen vil ikke slå seg på. enda det er dualbios på den får jeg ikke til å slå den over på backup biosen. vanskelig når man ikke ser hva man gjør vett, enda jeg har prøvd å manøvrere utifra bilder av bios menyen i manualen.

noen som vet noe jeg kan gjøre? det har award bios mener jeg.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
har liknende problem med mitt gigabyte k8ns ultra939 hk. virker som det er en feil i biosen jeg flasha, for skjermen vil ikke slå seg på. enda det er dualbios på den får jeg ikke til å slå den over på backup biosen. vanskelig når man ikke ser hva man gjør vett, enda jeg har prøvd å manøvrere utifra bilder av bios menyen i manualen.

noen som vet noe jeg kan gjøre? det har award bios mener jeg.

Om kortet ditt har dualbios så skal den automatisk starte om primærbiosen ikke loader riktig. Er du sikker på at du har dualbios?

Lenke til kommentar

OK, så auto-funksjonen slår ikke inn. Men skal det ikke være en jumper for hver BIOS-brikke på hovedkortet? Dette gjaldt ihvertfall for et AOpen-kort med dual-BIOS, som jeg brukte. Den ene jumperen (til "hovedbrikken") var en vanlig reset-jumper som man finner på alle hovedkort. Men jumperen som hørte til backup-brikken, hadde den funksjonen at den kopierte backup-BIOSen over til hovedbrikken. Har du sjekket om det samme gjelder for ditt hovedkort?

Lenke til kommentar

eneste jumper i nærheten av bios er CLR CMOS som ikke har noen effekt på mitt problem. har ikke sett noen jumper for å kopiere backup biosen og heller ingen jumper for å velge mellom dem.

itillegg til dette så har jo min flaks selvfølgelig sørget for at det også er en loddet fast bios brikke på hket og da.. lurt. så jeg kan ikke bestille ny fra eksitdata.

:hrm::roll:

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...