Gå til innhold

S-ATA(N) harddisk og Winxp installasjon

Anbefalte innlegg

Prøver å installere windows xp på en s-ata harddisk. Problemet er at Bios finner harddisken, men den blir ikke funnet når jeg går inn i win xp installasjonsprogrammet.

Har følgende hovedkort:

"Sapphire RX48AS)-A58X ATI xpress 200P"

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307851&view=detailed

Og følgende S-ATA harddisk:

"Samsung Spinpoint P80SD 120GB Sata2"

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308200&view=detailed

Jeg har forsøkt å stille jumper'en slik at harddisken kun støtter s-ata1 slik som hovedkortet, uten at det hjalp. Jeg har "low level" formatert harddisken i raid setup i bios og derfor også ut i fra at den er fragmentert. Jeg har også fulgt instruksjonene på cd'en som medfulgte hovedkortet, dvs jeg kopierte driverne til sata-kontrolleren til diskett og fikk lastet de inn før installeringsmenyen til win xp, men selv etter dette finner den ikke harddisken.

Hva i all verden skal jeg gjøre da?

(ARG! At det skal være så fryktelig vanskelig å installere operativsystem på s-ata disker..og at man må tilbake til steinalderens disketter for å få det til!?! :mad: )

(Denne posten legges både under hovedkort og lagringsmedium, moderator får redigere om nødvendig).

Endret av Bravofox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mulig at du kan legge driverene på en USB-minnepinne eller på en cd(om du har to spillere).

Jo kanksje, men med tanke på problemet mitt...så lastet den fint inn driverne fra disketten...så regner med diskett/usb/cd ikke har noe å si så lenge den faktisk laster driverne. Problemet er jo at den ikke finner harddisken selv etter å ha lastet driverne. :(

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det, men problemet var nemlig at:

Fant endelig løsningen: I bios, etter å ha tatt meg fram gjennom 3 undermenyer, fant jeg endelig stedet der man kan styre instillingene for Sata-kontrolleren. Den stod selvfølgelig på raid og måtte i steden settes på IDE. Så nå har jeg lært noe nytt i dag også :hrm:

Lenke til kommentar
Hvorfor i helsike har du laget to tråder?

EDIT: Tre, faktisk!

Laget 3 poster under 3 ulike kategorier som dette kunne være relevant innenfor fordi det hastet, henholdsvis:

Windowsprogramvare (windowsinstallasjon)

Hovedkort (s-ata kontroller)

Lagringsmedier (sata-harddisk)

Et bredt problemområde krever bred tilnærming :yes:

Lenke til kommentar

Det er helt unødvendig å poste samme spørsmål i flere kateogorier. Det skaper bare kaos og forvirring. Noen svarer noe i den ene tråden og får ikke sett svarene i de andre trådene og alt må svares på og forklares like mange ganger som det er tråder.

Trådene slåes sammen til en tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...