Gå til innhold

Dødstraff i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom man henretter noen for drap, og det viser seg at vedkommende er uskyldig, hvem skal man da henrette for at en uskyldig ble henrettet?

bøddelen. pluss dommeren.

men hva om man finner ut at han var skyldig likevel ogde har blitt henrettet uten grunn...

Lenke til kommentar
er litt klar for å innføre tortur i norske fengsler jeg.

istendfor å bure overfallsmannen inne, så han blir bitter og sur og blir opplært av andre forbrytere, gi ham 25 rappe slag med pisken! Tror nok det ville ha en betydelig mer avskrekkende effekt en f.eks fengsel og bøter.

I tilfelle drap: 100.000 piskeslag! Tror ikke det ville blitt mange drap i norge nei!

Nei, for man blir jo ikke bitter og sur av tortur :wallbash:

Lenke til kommentar
er litt klar for å innføre tortur i norske fengsler jeg.

istendfor å bure overfallsmannen inne, så han blir bitter og sur og blir opplært av andre forbrytere, gi ham 25 rappe slag med pisken! Tror nok det ville ha en betydelig mer avskrekkende effekt en f.eks fengsel og bøter.

Det finnes land hvor de kapper hendene av folk som stjeler. Hvis teorien din stemmer, hvorfor går det da mennesker rundt i disse landene uten hender? Hvis inhumane straffer virker avskrekkende, hvorfor blir folk steinet i land som straffer utroskap med steining? Og hvis dødsstraff virker almenpreventivt, hvorfor sitter det like mange mennesker og venter på sin straff i land som har det som i land som ikke har det?

Det er ingenting som tyder på at straffenivået har noen vesentlig effekt på kriminalitet, bortsett fra å holde gjerningsmannen/kvinnen borte fra geskjeften. Akkurat der er dødsstraff uovertruffen...

Jeg skulle sitert meg selv i denne diskusjonen, men det har Dotten allerede gjort... :cool:

Geir :)

Lenke til kommentar

apropos uhumant: noen som leste om han fra iran som ble straffet med og fjerne øynene hans? fordi han kastet batteri i på torget å traff en mann i øynene slik at syren gjorde han blind? straffen var at han skulle få syre på øynene, men de ble enig om at han skulle få de operert vekk...

uffda, da synes jeg nesten dødstraff er bedre! men, men!

alle argumentene her inne fikk meg til og synes at livstid er bedre enn dødstraff!

Lenke til kommentar

ville ikke sagt at dødsstraff er bedre, men å opperere ut øynene er en lite human straffemetode sett med mine øyne. Men det er jo noen som mener øye for øye og tann for tann er den ruktige straffemetoden noe som jeg mener at vi burde heve oss over. Personlig er jeg mot dødsstraff. Jeg ser ingen fordeler med det med mindre vi gjør som i Kina og skyter fangene og lar familien betale patronen for da blir det jo mye billigere enn vanlig fengsel.

PS jeg mener ikke at vi burde gjøre som Kina.

PS 2 Er det noen som vet om Kina fortsatt praktiserer denne formen for avliving?

Lenke til kommentar

Klart at livstid er bedre enn dødsstraff!

Min mening: om noen er så jævlig dumme i huet at de voldtar en 14-åring så skal de heller råtne i et fengsel for resten av livet sitt :realmad:

Jeg driter langt i om det er uhumane forhold i fengselet, de har gjort noe uhumant, og fortjener å leve i et helvete i et antall år, alt ettersom hvor fæl ugjerningen er

Om man f.eks. har drept 10-12 barn burde man bli satt i en lukket enecelle der man bare fikk litt lys og daglig mat. Ikkeno toalett eller andre fasiliteter, bare mat så de overlever :nei:

Om noen har gjort noe så fælt at de havner i fengsel bør de faen ikke kreve å bli behandlet humant :hrm::ohmy:

Det er så typisk mennesker!!

"Jeg har drept en annen, hva så? Jeg er et menneske, og dere skal behandle meg deretter!"

Åssen får noen seg til å tenke sånn? :ohmy:

Lenke til kommentar
Jeg er litt usikker på om ironi fungerer så godt i denne diskusjonen. Jeg tror vi alle tjener på å holde saklighetsnivået oppe....

Geir :)

Ok. Det var rett og slett bare for å få stadfestet et poeng, og regner med at de fleste oppegående mennesker her på tråden tok det poenget... Jeg synes ironien fungerte godt, ettersom det ihvertfall viste hva jeg mente... Men, skal holde ironien borte fra nå av.

Lenke til kommentar

Er dødstraff virkelig så prevangtivt? De fleste som begår så alvorlige handlinger tenker nok ikke så mye over evt. straff når de begår handlingen.

Eneste fordelen jeg ser ved det, er som Geir sier, at de ikke gjør denne feilen igjen. Men jeg mener, som Patcha i "Et kongerike for en lama", at det finnes en god side i alle. Alle kan feile, og alle må ha mulighet til å gjøre det godt igjen. Mange av de som slipper ut av lagvarig fengsel eller har begått grove lovbrudd blir ofte forandret. De pleier å advare andre mot å gjøre det samme.

Dødstraff er bare å vise at staten ikke er noe bedre en lovbryterene selv. Man kommer lengst her i verden ved å ha tro i folk og gi de en ekstra kjangse.

Lenke til kommentar

Det er nok ingenting somtyder på at dødsstraff er prevangtivt. Dødsstraff er mer en form for hevn. De pårørende krever at rettferdigheten skal seire og for dem som har mistet sine kjøre er selvsagt ingenstraff streng nokk. Bare tenk på når dere hører på nyhetene at to små jenter har blitt voldtatt og drept. Det er vanskelig å forsvare de lave straggene våre da. Mediene har også en tendenst til å spørre de pårørende om straffen var rettferdig og da får de jo selvsagt Nei som svar. Det er i sånne stunder man skal huske på at det er menneskelig å feile, men guddommelig å tilgi.

Det er vel bare USA og Japan som har dødsstraff i vesten.

Lenke til kommentar

Rettsvesenet i Norge fungerer greit nok for meg.

Støtter poenget med at man ikke tar hevn, men viser veien til et nytt og bedre liv for både forbryter og pårørende.

Jeg har aldri vært i noe klammerier med politiet og har heller ikke vært borti å miste noen pga "forbrytelser"

Men en strafferamme på 21 år på et drap (eller fler)? Er et liv virkelig nok straff(eller forbedringsprosess) i den forstand?

Lenke til kommentar
Men en strafferamme på 21 år på et drap (eller fler)? Er et liv virkelig nok straff(eller forbedringsprosess) i den forstand?

det er som er litt av greia er at i Norge betyr ikke 21 år 21 år.. Regelen er at du skal sone minst 1/3 av straffen.. noe som i realiteten betyr 7 år for et drap, hvis du er snill gutt.

btw:

Det er ingenting som tyder på at straffenivået har noen vesentlig effekt på kriminalitet, bortsett fra å holde gjerningsmannen/kvinnen borte fra geskjeften. Akkurat der er dødsstraff uovertruffen...

et eksempel: Singapore har dødstraff for besittelse av Narkotika(mer enn 15g.), Samt all dealing, smugling osv. Og det er jo faktisk ingen narkotikaforbrytere i Singapore. ergo har straffenivået en vesentlig effekt på kriminalitet.. Hvem av dere ville nasket i butikken hvis dere risikerte å få henda kappet av? "raise hands please"

Lenke til kommentar

det er som er litt av greia er at i Norge betyr ikke 21 år 21 år.. Regelen er at du skal sone minst 1/3 av straffen.. noe som i realiteten betyr 7 år for et drap, hvis du er snill gutt.

btw:

et eksempel: Singapore har dødstraff for besittelse av Narkotika(mer enn 15g.), Samt all dealing, smugling osv. Og det er jo faktisk ingen narkotikaforbrytere i Singapore. ergo har straffenivået en vesentlig effekt på kriminalitet.. Hvem av dere ville nasket i butikken hvis dere risikerte å få henda kappet av? "raise hands please"

Det er vanskelig å bruke tall i en sånn samenheng, men siden du påstår at gøyere straffer hjelper så kan du jo se på USA. De har dødsstraff i 76% av statene og USA har jo noen av den værste mordstatestikken i vesten.De har jo langt flere mord per 1000 enn Canada som ikke har dødsstraff.

Man skal også huskepå at vi i vesten ikke straffer fangene våre, men rehabiliterer dem

Lenke til kommentar
Man skal også huskepå at vi i vesten ikke straffer fangene våre, men rehabiliterer dem

Jeg vil nå påstå at vi gjør begge deler. Straffene gis etter hvor alvorlig forbrytelsen er, og ikke hvor lenge det forventes at fangen skal rehabiliteres. Straffen er å sitte i fengselet. Rehabilitering foregår parallelt for å unngå at vedkomne vender tilbake.

Lenke til kommentar
dødstraff så er det egentlig de som kjenner han som blir straffet som lider, i stedet for han selv som da er død... så jeg synes heller de burde bli bura inne, selv om det koster en del å bure inn folk ganske lenge, men jeg synes att det kanskje burde være mulig å få straffer på over 21 år.

Fullstendig enig.

Lenke til kommentar

Når en hører om folk som har elleve (11) dommer fra før for overgrep mot mindreårige, og er tiltalt enda en gang, må en sannelig spørre seg om denne rehabiliteringen i det hele tatt fungerer.

Når folk gjentar de samme forbrytelsene, ikke bare en gjentakelse heller, bør en droppe den typisk norske naiviteten og la disse råtne bak murene enn å la dem ødelegge livet til enda et uskyldig menneske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...