Gå til innhold

hvordan var din aller første pc?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-30 16:34, Shepherd skrev:

Husker det fantes et verktøy som kunne lage lange bannere, som strekte seg over mange ark, Det var tider det !!!!!

"Bannermania" kanskje? Husker jeg lagde en laaaang remse med papirer der med mitt navn og telefonnummer som jeg hang opp på rommet mitt. Den ble nylig tatt ned på grunn av oppussing (lenge siden jeg flyttet ut fra heimen, men den hang der fortsatt). Skrev den ut på min nylig solgte Star LC 20 nåleprinter... gromprinter det. Stilig design faktisk.

Lenke til kommentar

Har kjøpt følgende datamaskiner i DENNE rekkefølgen (noen av de nye PC'ene er oppgraderinger) :

1. Amiga 500, 1MB RAM, 20MB harddisk

2. Brick PC fra Datavarehuset (Vræl), 486DX2 50MHz, 170MB harddisk, 4MB minne

3. Pentium 90

4. Pentium 2 233MHz

5. AMD K7 650Mhz

6. Amiga 500 (igjen, den gamle ble solgt for lenge siden og jeg har angret siden). + Skjerm

7. Commodore 64+skjerm (litt sent ute)

8. Macintosh Classic med svart hvitt skjerm

9. Amstrad PC1512 (?). Gammel 8086 uten harddisk, men med 2x 5,25" floppy.

10. Macintosh Performa, gammel 160MHz type.

11. XP1800+

Har sikkert glemt en eller annen :smile:

Lenke til kommentar

første pc:

en sharp bærbar sak.

20MB HARDDISK stod det med svære fancy bokstaver på fronten. prosessorn kanke ha vært rare greiene, men fattern fortsatte å bruke den heøt fram til i fjor eller noe.

min første egne pc:

386SX

25mhz

8mb ram

50 mb harddisk

14" skjerm

hadde alle go'spillene;

wolfenstein, jetpack, stunts, civilization, ports of call, lotus ++++++

den gjorde meg til den nerden jeg er i dag.

fikk senere en pentium 100mhz, 16mb ram og 2/4(husker ikke) mb skjermkort. 800 mb harddisk. fortsatte å bruke fjorten tommern.

begynte den å flimre litt, så bare fika jeg til den, og så stoppa det.

det var tider

Lenke til kommentar

Jeg fikk en stygg gamel pc av nabboen for ett par år siden. Den var 1m bred 40 cm lang og 30cm høy, den hadde innebygd tastatur og skjerm skjermen var vel en 8" eller no sånt med 2 5 1/2" diskettstasjoner, har ikke peiling på specs men den var gammel. Skjermen hadde bare 2 farger svart og grønn. Den funker den dag i dag men jeg ga den bort.

Lenke til kommentar

Første PC'en jeg fiklet med var en x86 bærbar, der man lastet en gammel DOS versjon med 5 3/4" disketter. Skjermen var med noen slags 3 fargers oransje display. (Monochrome eller noe slikt), husker ikke helt. Det var en sabla tung maskin med innebygd skriver og kostet 50 lapper når fatters fikk den fra jobben.

Min egne første maskin var en Compaq (stygg alt-i-en-boks greie). 486 SX/66MHz, 8MB RAM og 270MB HDD, 14" innebygd skjerm, 4X CD-ROM. Hadde den i 1 år før jeg startet å bygge mine egne.

Død over Compaq!! :smile:

Lenke til kommentar

Teknisk sett ikke en PC, men min første datamaskin var en Oric Atmos. Fryktelig lenge siden, så jeg aner ikke hva slags specs den hadde, men OSet var basert på BASIC. Hadde hverken diskettstasjon eller HD. Spill og programvare kom på kassetter (men kassettspiller fulgte ikke med). For å få bilde koblet vi den til TVen.

For å spille spill på den koblet vi den til en reiseradio med kassettspiller. Denne radioen hadde av en eller annen syk grunn ikke mulighet for å slå lyden helt av, og selv på laveste volumsetting kom det et forferdelig bråk (tenk svært høy og konstant modemlyd i flere minutter) utav høytaleren når den leste en kassett. Derfor la vi et lass av ulltepper/saueskinn over den mens den loadet, men det hørtes fortsatt ganske godt i stua.

Husker ikke lenger så mye av hvilke spill den hadde, men jeg hadde i alle fall Invaders.

Når jeg tenker tilbake på dette høres det ganske sprøtt ut, men det er faktisk sant.

Lenke til kommentar

Min første pc var en Targa boks med p2-333, 64mb ram, 4mb skjermkort og 4Gb harddisk. 17" skjerm.

Det var i 1998, og skjebnen ville det til at jeg fikk kontakt med folkene på hardware.no forumet på delphi, og det gikk ikke lenge før en som aldri hadde slått på en pc før, satt og planslipte cpu`en og overklokket til 480mhz med en diger alpha ribbe med to stk 60mm Y.S.tech vifter som bråket som et vondt år!

Jeg visste INGENTING om pc i 1998. Etter noen måneder hadde jeg demontert og montert boksen så mange ganger at jeg tror jeg kunne satt den sammen i blinde, hehe.

Dette var min første pc. Nå skal det sies at jeg hadde min periode med Commodore 64 og the last ninja tidlig på 90-tallet en gang, men at dette var en kort periode. (fikk nå programmert den derre boksen som føk rundt på skjemen med forskjellige farger/hastighet, though)

Vel, det er vel bare 4år siden 1998, men jeg har ikke peiling på hvor mange maskiner jeg har hatt siden den gang... MANGE!

:lol:

Lenke til kommentar

(1994) Fikk en gammel IBM PS/2 286 med 1 MB ram, 30 MB harddisk og 3,5" diskettstasjon fra Folkeuniversitetet. Maskinen var utrangert og hadde stått på loftet i flere år. Når den ble startet opp fant vi (jeg kunne så og si ingenting om maskiner) Skatt 88 og andre DOS programmer fra 87, 88 og 89. Fikk masse kunnskaper og hyggelige stunder med denne maskinen. Spilte Stunts, Winter Games, Simcity, A-Train og mange fler. Hadde og Win 3.1, men det gikk svært dårlig! Fikk også en Canon printer senere fra Statoil.

(1997) Det drøyde helt til 1997 før jeg fikk ny maskin. Dette var en av Statoil's hjemmepc'er som var en:

Compaq 166 MMX (nå @200)

32 MB SDRAM (oppgradert til 80 MB)

2 MB skjermkort (først Voodoo 1, senere Voodoo 2)

2 GB harddisk (nå 20 GB)

17" skjerm og Lexmark printer.

Husker jeg var kongen i gaten med denne maskinen og Voodoo 1 kortet mitt.

(2000) Ny maskin kom ikke før i februar 2000 da jeg for første gang bygde selv. Dette var en Celeron 433@583 (senere oppgradert til Celeron 600@900)

TNT2 Ultra

128 MB RAM (senere oppgradert til 512 MB)

Sony 4x4x24 brenner

Soundblaster Live!

13 GB IBM HD

(August 2002) En kamerat av meg skulle oppgradere sin maskin og i den anledning kjøpte jeg hans brukte deler for en billig penge. Solgte min gamle Celeron. Min PC pr. i dag:

P3 800EB@920

256 MB SDRAM CAS2

MSI GF4 Ti4200 @ 300/600

80 GB IBM + 60 GB IBM

4x4x24 brenner

7635 poeng i 3dmark2001:SE

[ Denne Melding var redigert av: ksjoet på 2002-09-03 10:37 ]

Lenke til kommentar

Min (familiens) første PC var en Hyundai Pentium 75 MHz. Vi hadde hatt en Macintosh før denne maskinen (dessverre død nå).

Den første PCen hadde 8mb RAM da vi kjøpte den, men jeg oppgraderte etterhvert opp til 40mb. Prosessoren ble etterhvert også byttet ut med en 200MHz kjøpt hos en fyr over QXL. Maskinen hadde fantastiske 800mb harddisk, kameraten min hadde bare 250mb =).

CD-rom og lydkort ble kjøpt som en separat tillegspakke for multimediaoppgradering av gamle maskiner. Quad-speed CD-rom (4x) og et lydkort med innebygget IDE-kontroller.

Maskinen ble levert med Windows 3.11, men vi la inn Win95 etter en stund. I ettertid har den vært innom både win98, win98se og RH Linux.

Jeg husker godt hvordan det gamle vraket såvidt klarte å spille av mp3 hvis man ikke foretok seg så mye annet...

Lenke til kommentar

Min første maskin var en Packard Bell.

Spesifikasjonene er:

Pentium 75 MHz

24 MB RAM (Standard var 8 MB, de 16 ekstra kostet flesk)

540 MB harddisk (Seagate)

1 MB integrert skjermkort (Cirrus Logic)

Lydkort, SoundBlaster-kompatibelt (Aztech)

CD-ROM (4X)

Floppy

Radiokort :smile:

15" skjerm med høyttalerne montert på denne

Operativsystem: Windows 3.11 og Windows 95 (Oppgradering fra Windows 3.11)

Kjøpte denne maskinen i 1996. Denne brukte jeg faktisk til sommeren 2001, da jeg kjøpte min nåværende maskin (bærbar).

Det som gjorde at jeg kjøpte denne maskinen var all softwaren som fulgte med. Spilte titt og ofte biljard på denne maskinen (Virtual Pool?).

Denne maskinen bruker jeg som "backup" i dag. Og den fungerer helt som den skal. Hadde tenkt å selge den, men det har vært for travelt.

tommelomsk

[ Denne Melding var redigert av: tommelomsk på 2002-09-03 11:15 ]

Lenke til kommentar

Ååhh, jeg blir helt varm av å lese dette, minnene strømmer på :grin:

Min første maskin (eks. C64 og Amiga 500/1200) var en Acer 286 10Mhz med 11MB HDD og 512Kb minne.

Skjermen var sort/hvit.

Fikk også litt senere en Commodore PC20-III en 286 12Mhz med 40MB HDD, 1MB minne og fargeskjerm.

Denne maskinen fungerer fint idag også, og brukes til å spille virkelig gamle DOS spill :smile:

Brukte også alle sparepengene på en Star LC100 fargeskriver (9pin nåleskriver) som fungerte topp sammen med Bannermania, som laget de kuuleste effektene (100 ganger verre enn Wordart).

Dette var tider hvor Norton Commander var et kongeprogram. Husker storhetstiden, når vi var på lanseringsparty for DOS 6.2, som kom både med komprimering og memmaker :grin:

Arcade

Lenke til kommentar

min første pc.. vel det var faktisk en mac.

med system 7 :smile:

den hadde 40mb HD og 8mb RAM

den hadde 1 knapp på musa, (er det sånn med mac fremdeles?)

og rundt en 10" skjerm..

det lagga i sim tower med jeg elska et spill som het

Corvette, eller Vette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...