Vice Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) Si ikke det. Jeg mener å ha lest for litt siden at det ble åpnet for enerett livsformer, og dermed kan noen saksøke deg for å f.eks. plante ditt eget epletre med en type epler som er gitt enerett på til et firma. Er det bla.a. denne komplette perverteringen av patentlover som skjer i USA du sikter til: By accepting these fish, and as part of the consideration therefor, the recipient agrees: (1) not to, breed or propagate these fish, permit or encourage others to breed or propagate these fish, or otherwise intentionally engage in any activity that may result in or lead to the breeding or propagation of these fish by anyone without the express written consent of Yorktown http://www.glofish.com/license.htm Utrolig nok, dette er en "licence agreement" som du godtar når du kjøper en form for patentert, levende, akvariefisk. Best du passer på å gi prevansjonsmidler til fiskene dine, ellers blir du saksøkt for å bryte patenter... Edit: Når jeg tenker meg om, hadde det ikke vært bedre om de heller lagde kopibeskyttelse på fiskene sine ved å patentere og selge en form for forplantingsudyktige fisk? Eller hva med å implantere et gen som kun tillater én kopi, slik at alle 3.generasjons fisker med engang pådrar seg dødelige sykdommer... Endret 12. juli 2005 av Vice Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Tror det selges genmanipulert såkorn som kun kan vokse en sesong. Selvsagt er det patent på det. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Tror det selges genmanipulert såkorn som kun kan vokse en sesong. Selvsagt er det patent på det. Selskaper som Monsanto saksøker også bønder som sparer korn fra en sesong til neste. Står også at dette er en eldgammel tradisjon. http://www.technologyreview.com/articles/0..._011405.asp?p=1 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 I USA og Europa kan man ta patent på DNA-fragmenter. Som en konsekvens er The SNP Consortium Ltd. blitt opprettet for å oppdage flest mulig fragmenter og sikre at de er tilgjengelig for allmennheten. Patenter på DNA kan være et alvorlig hinder for forskning dersom det ikke spesifiseres hvilke bruksområder patenten gjelder. Morsom tanke: Foreldre blir saksøkt for å lage barn med patentbeskyttet arvemateriale. Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Morsom tanke: Foreldre blir saksøkt for å lage barn med patentbeskyttet arvemateriale. :!: Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Morsom tanke: Foreldre blir saksøkt for å lage barn med patentbeskyttet arvemateriale. :!: Det er ikke noe å le av Lenke til kommentar
gspr Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Det er ufattelig skummelt, det er hva det er. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Morsom tanke: Foreldre blir saksøkt for å lage barn med patentbeskyttet arvemateriale. Noen år inn i framtiden: Firmaet BabyGenius Inc. tar patent på genene som gjør mennesker intelligente, og tilbyr kunstig befruktning med genmodifisering (med enerett på slik behandling). Jeg ser allerede for meg de typiske amerikanske reklamene på TV: "We know you want your child to be as competitive as possible. BabyGenius makes it possible. Call us today!". Men denne behandlingen koster mye penger, og det er kun velstående mennesker som får råd til dette. Dermed vokser det fram stor motstand av folk som er redde for at det skal bli enda større klasseforskjeller mellom rik og fattig, ved at barn av rike foreldre blir ekstremt smarte. Resultatet blir omfattende "piratkopiering", og fortvilte vordende foreldre reiser til utlandet eller oppsøker tvilsomme klinikker for å la seg behandle. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Siden det ser ut til å være interesse for en selvstendig diskusjon om dette emnet har jeg laget en egen tråd om det, og splittet disse postene ut fra tråden om piratkopiering. Geir Lenke til kommentar
howzer Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Det er de samme kreftene som prøver å utnytte patentlovgivningen og opphavsretten til å saksøke kundene sine, fordi de kan tjene store penger på det. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Dette er jo dobbelt så feil som "vanlig opphavsrett"! De tar her noe som de ikke har lagd og selger med opphavsrett. Kanskje de ofrer lam til gud for å få kjøpe rettighetene av ham, men dette blir bare spekulasjoner fra min side... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå