Gå til innhold

Trenger kurs i "slots" til skjermkort

Anbefalte innlegg

Nå er jeg ikke sikker på om det kalles slots, men det jeg mener er i alle fall der hvor skjermkortet kobles til hovedkortet. Jeg har fått med meg at det er forskjell på de hvite PCI-slottene og den mørke AGP-slotten. Jeg har til nå hatt et litt stakkarslig PCI-kort, og har nå skaffet meg oppgradering. Men jeg, min fjomp, sjekket selvsagt ikke noe om hvilken slott det var, eller hvilke slotter jeg hadde. Så når jeg skulle sette det inn, fant jeg ut at det var et AGP-kort. Typisk nok et AGP-kort som ikke passet.

Så nå lurer jeg på hvilke slotter som finnes, hvordan jeg skal sjekke hvilken slott hovedkortet mitt har og om det finnes andre skjulte hemmeligheter om skjermkort. Har hørt rykter om AGPx8 og diverse, så om noen giddet og opplyse meg ville jeg være veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si heller hvilket hovedkort du har, så kan det være enklere å hjelpe deg.

Finnes tre typer "slots" til grafikkort;

PCI - gammelt og utgått

AGP - På vei ut, men duger enda

PCIe - fremtiden

Er desverre varienter innen AGP som ikke passer overens, derav første oppfordring....

Lenke til kommentar

Takk for den informasjonen. SÅ hvordan ser man forskjellen på en PCI og en PCI-express? Og når man skal kjøpe skjermkort, står det opplyst om det er med PCI-e da? Skjermkortet jeg kjøpte meg (GeForce EN6800 256mb) vil ha PCI-e, men det står også at det kan settes i AGP-slotten. Så hvilke AGP-slots er det som kan erstatte pci-e?

Når det gjelder hovedkortet mitt, et Asus A7V333, så fant jeg ut at det hadde en AGP Pro 4X (1.5v) slott. Så kanskje det er forskjeller i spenningen i AGP-slottene da, siden spenningen er oppgitt? I så fall: Jeg håper kort som ikke tåler 1.5 spenning ikke passer i 1.5 slotter osv.

Lenke til kommentar
Takk for den informasjonen. SÅ hvordan ser man forskjellen på en PCI og en PCI-express? Og når man skal kjøpe skjermkort, står det opplyst om det er med PCI-e da? Skjermkortet jeg kjøpte meg (GeForce EN6800 256mb) vil ha PCI-e, men det står også at det kan settes i AGP-slotten. Så hvilke AGP-slots er det som kan erstatte pci-e?

Når det gjelder hovedkortet mitt, et Asus A7V333, så fant jeg ut at det hadde en AGP Pro 4X (1.5v) slott. Så kanskje det er forskjeller i spenningen i AGP-slottene da, siden spenningen er oppgitt? I så fall: Jeg håper kort som ikke tåler 1.5 spenning ikke passer i 1.5 slotter osv.

Du har en AGP-slot du vil sette PCIe kort i stemmer? Blir vel dremel-modding for å få det inni der.. PCi-kort i PCi-slotten, AGP-kort i AGP-slotten og PCIe-kort i PCIe-slot..

Ikke blande.. AGP X8-kort passer fint på X4 hovedkort..

AGP pro hakke jeg hørt om tror jeg ikke.. er det vanlig agp?(dette er EDITEN)

EDIT-2 PCI og PCIe's forskjell er at PCIe har portene på andre sida av kortet

Endret av Marc91
Lenke til kommentar

Nå var det først og fremst ikke mitt skjermkort og hovedkort jeg ville finne ut mer om, men mer å lære mer på en generell basis. Så slipper jeg og gjøre slike feil flere ganger. En del spørsmål i det siste innlegget mitt jeg gjerne skulle hatt svar på for eksempel.

Marc91, innlegget ditt gikk rett over hodet på meg. På pakken til kortet står det at man putter det inn i PCI-e eller i AGP. Spørsmålet er jo da hvilken type AGP det er snakk om. EDIT og EDIT -2 PCI vet jeg ikke hva er for noe.

Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du mener dette kortet?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305483&cks=PRL

Det fysisk umulig å sette et PCIe (PCI-Express) kort i en AGP slot da antall, plassering og type pinner ikke stemmer overens. Mener derimot engang å ha lest om en adapter slot som gjør det mulig...men hukommelsen min er litt vag på dette området. Sannsynligvis refereres det til N6800 kortet når det er snakk om å installere den i en AGP slot. E'en i EN6800 står for PCI-Express versjonen av kortet.

Når det gjelder AGP slots finnes de i flere varianter.

En ting du må være klar over først er nX definisjonen. Dette er rett og slett et uttrykk for hvor bred båndbredden på slotten er. Akkurat som på CD-roms finnes det 2, 4 og 8 speed varianter.

AGP2X/4X slotten består av en lang slisse. En slik kombinert slot (2X og 4X) justerer spenningen automatisk mellom 3.3V(2X) og 1.5V(4X). Den er da også kompatibel med 8X kort da disse også bruker 1.5V (selv om ytelsen i teorien kan bli begrenset da slotten bare har halvparten av båndbredden kortet er beregnet for).

AGP8X opererer med 1.5V og i disse slottene er slissen delt i to deler. Sett fra venstre side er det først en litt lengre slisse etterfulgt av en kort slisse. Ikke helt ulik PCI slotten (disse er ikke kompatible!). Denne oppdelingen gjør det umulig å bruker AGP2X kort i denne slotten.

AGPPRO slotten er en AGP8X slot med en tredje slisse i høyre enden av slotten. Denne slotten er altså lenger enn 8X slotten. Denne tredje slissen er påkrevd for professionelle grafikk kort som f.eks Wildcat serien. Den støtter også vanlige 8X kort, den siste slissen rett og slett ikke tatt i bruk.

Når det gjelder PCIe slotts finnes de foreløpig bare i en variant og det er 16X. Med andre ord har den en teoretisk båndbredde som er dobbelt så stor som AGP8X. Denne har et annet oppsett av pinns (kontakter) som gjør det umulig å sette inn et AGP kort.

Håper jeg har forklart meg tydelig nok :roll:

Lenke til kommentar

Aha! Det med "E" var jo en øyeåpner. Takk for oversikten over de forkjellige typene AGP. Hadde det bare vært en "N" om det hadde vært AGP da? Kjekt og vite.

Da antar jeg at det det står om "AGP or PCI-e" står her så de slapp å trykke opp to versjoner av manuelen. De jævlene.

Aå da får jeg lyst til å skaffe meg et hovedkort med PCI-E, jeg regner med det er oplyst om det da? Der hvor jeg kjøper kortet altså.

(Joda, klart og tydelig det her. Fullstendige setninger og hele pakka :p)

Lenke til kommentar

AGP(1.0): Støtter henholdsvis 1x (~266,5MB/s) og senere 2x (~533MB/s) overføring. Hadde enkle utgaver av det som utviklet seg til SBA senere.

AGP2.0: Støtter 1x, 2x & 4x (~1066MB/s) AGP. Operer med spenninger fra 3.3V -> 1.5V. Du kan også finne AGP2.0 slotter som bare støtter sx/4x også. Her kom de første utgavene av SBA og FastWrites bl.a

AGP3.0: Støtter 4x AGP & 8x (~2132MB/s) AGP. Operer med spenningene 1.5V og 0.7V (1.5V for 4x AGP, 0.7V for 8x AGP) Har videreutvikling av SBA og FastWrites, m.m.

AGP PRO: Denne slotten ble, som nevnt, utviklet senere for å kunne gi høyere spenning (5V). Men når det gjelder hastighet så er denne på 4xAGP.

Merk at hastigheten ved hver x ikke er synonymt med at "banen" (lane) blir høyere klokket, de legger til flere "baner"(lanes) hvor hver har kabasitet på ~266.5MB/s (Altså, 4x AGP har 4 lanes etc. :thumbup: )

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...